Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Експеримент удався

Послуги консалтингу виявилися корисними
18 листопада, 2004 - 00:00

Проект реструктуризації підприємств народився в січні 2003 року. Тоді міжнародні експерти, яких фінансував Євросоюз, вирішили за два роки прищепити 22 українським підприємствам навички співпраці з консалтинговими групами та навчити їх працювати по-європейському. У вівторок було оприлюднено результати експерименту.

«Нашою метою було змінити саме ставлення українських підприємців до послуг консалтингових груп та ідеї реструктуризації підприємств, — згадував керівник проекту ПРП Тім О’Ніл. — Можу сказати, що нам це вдалося».

У рамках проекту фахівці проводили з компаніями семінари та тренінги, де налаштовували їх на роботу на європейський зразок, пояснюючи всі помилки та недоліки традиційного радянсько-українського підходу до ведення бізнесу. Робота в рамках проекту йшла на трьох рівнях — безпосередня підтримка, впровадження ноу-хау та поширення інформації. Бажаючих взяти участь у проекті було більш ніж достатньо. Заявки подали понад 100 підприємств, із яких відібрали тільки ті 22, які вважали дійсно перспективними.

«Наша компанія діяла цілком успішно і до включення в цей проект, — говорить заступник голови правління ВАТ «Фармак» Григорій Костюк. — Але служби маркетингу і поширення товару не завжди справлялися зі своїми обов’язками. Зараз же, після того як ми попрацювали з консалтинговою групою, виріс прибуток, ми стали освоювати нові ринки, змінили структуру комерційної служби, розширили асортимент. У цілому, ми абсолютно задоволені своєю участю в проекті».

«Коли ми починали співробітничати з якимось конкретним підприємством, перше, що треба було зробити, це визначити причини, які заважають їм нормально розвиватися, — розповідав представник консалтингової компанії «Бранан» Євген Радовенюк. — Для аналізу ми розробили ланцюжок вартості, і шукали в ньому найслабкішу ланку, після чого починали на неї впливати. Можу сказати, що ця методика дала саме ті плоди, які ми хотіли отримати».

Консалтингові групи звертали увагу переважно на служби маркетингу та продажу, але іноді вникали і в досить нетрадиційні питання, наприклад, розбиралися в психологічних особливостях працівників. З’ясувавши, планували міграційні процеси всередині підприємства і пропонували працівникам зайняти саме те місце, яке найкраще підходить їхнім психологічним особливостям. Нерідко психологія цікавила службу консалтингу навіть більше за економічний результат. Найвищим досягненням проекту вважається не економічні досягнення, а, як повідомив експерт із питань поширення інформації ПРП Юджін О’Каррі, зміна ставлення до принципів ведення бізнесу, до культурних зв’язків у цій сфері, нові ментальні особливості менеджменту підприємств.

І все ж хотілося ніби «доторкнутися» до підсумків роботи проекту, і тому «День» підняв питання про приріст інвестицій на підприємства-учасники. Відповідаючи на нього, О’Ніл сказав «Дню»: «Хоча проект і не передбачає залучення інвесторів, але чекати їх приходу можна». Щоправда, на його думку, розраховувати все ж краще на свої сили, чому власне і намагалися навчити наших підприємців фахівці Євросоюзу.

Наталя ГУЗЕНКО, «День»
Газета: 
Рубрика: