Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Люди ходять до Польщі й назад як на роботу»

99 вiдсоткiв осiб перетинають кордон із метою контрабанди
12 листопада, 2004 - 00:00
ДЛЯ РОЗМОВИ З ЖУРНАЛІСТАМИ ПАН АНДЖЕЙ (НА ФОТО — ЛІВОРУЧ) ПЕРЕЙШОВ НА УКРАЇНСЬКИЙ БІК. 20 ЖУРНАЛІСТІВ ПОСТОЯЛИ НА ВІТРІ Й ТАК І НЕ ЗМОГЛИ ПЕРЕТНУТИ КОРДОН — УКРАЇНСЬКІ ПРИКОРДОННИКИ ЗАБАРИЛИСЯ З ВІДПОВІДНИМИ ПАПЕРАМИ… / ФОТО АВТОРА

Пройшло більше ніж півроку, як Польща увійшла до складу Європейського Союзу. І понад шість місяців Перемишльська митниця, до складу якої входять декілька пропускних пунктів на кордоні з Україною, захищала економічні інтереси ЄС. З проханням назвати тенденції, що намітилися на польсько-українському кордоні, ми звернулися до начальника Перемишльської митниці Анджея КАРПIНСЬКИ.

— Польська митна служба протягом декількох років ретельно готувалася до своїх нових повноважень. Задовго було прийнято Митний кодекс, пройшли перепідготовку люди, зміцнилася матеріальна база, ми поміняли все комп’ютерне забезпечення. Зіткнулися ми і з питаннями, про які раніше й поняття не мали — багато що потрібно було вивчити, взяти до уваги. Наприклад, документацію про походження товару. Мабуть, серйозним показником стане й той факт, що кількість працівників Перемишльської митниці подвоїлася. Звичайно ж, змінилися й вимоги до людей, що перетинають кордон із ЄС. Але що стосується України, то ми стараємося якомога більше спростити та скоротити в часі перехід кордону.

— Які конкретні кроки в цьому плані робляться? Як боротися з чергами на кордоні?

— Я пам’ятаю часи, коли люди простоювали в черзі по декілька діб. Зараз черги також є, але в них доводиться стояти декілька годин. Уже прийнято остаточну ухвалу про будівництво переходу Будомеж-Грушев і Мальховіце-Нижанковичі, що зможе значною мірою зняти напруження на кордоні. Крім того, це зробить і краща організація праці, до якої насамперед можна віднести спільний контроль польської й української служб. Так працює КПП в Шегинях, до такої організації роботи перейдуть й інші пункти пропуску. Але найголовніше: у нас прекрасні стосунки з українською стороною, навіть проблемні питання ми вирішуємо за лічені хвилини. Передзвонюємося в будь- який час вдень і вночі, і за весь цей час я не можу назвати випадку, коли митники не дійшли б до спільного знаменника.

— Як за вашими спостереженнями, чи стали люди з запровадженням віз менше їздити?

— Спочатку дійсно транспортні потоки начебто поменшали, потім вирівнялися, а зараз вже зросли. Більше, аніж на 10 відсотків збільшилася кількість людей, що перетинають кордон. А ось інший показник насторожує. Зробили ми порівняльний статистичний аналіз першого кварталу 2003-го і 2004-го років, він свідчить про трикратне зростання карних справ, пов’язаних із контрабандою. Вдвічі-втричі збільшилася контрабанда сигарет і алкоголю. А вже про те, що кваліфікація контрабандистів зросла, годі й говорити. Не можу назвати в машині місця, куди б щось та не ховали. По 10 блоків сигарет знаходимо в кожному колесі, в дверцятах, у баках. Ховають контрабандний товар у дерев’яних колодах. Цукор — у мішках із гіпсом. Знайти 3000 блоків сигарет у рейсовому автобусі — зовсім не виняткове явище. Фантазія людська — безмежна. І знаючи про це, ми змушені збільшувати час контролю, відправляючи на спецогляд автомашини, автобуси, громадян. Звідси й черги…

Звичайно, такі хитромудрі витівки пов’язані з безробіттям у прикордонних районах обох країн, із великою різницею цін, із тим, що Україна не обмежує вивезення окремих товарів, а Польща суворо регламентує ввезення. І те, що ситуація найближчим часом у цьому плані поліпшиться, у мене немає надій. Хоч би тому, що з 1-го січня наступного року ціни в Польщі різко зростуть (багато на які товари навіть більше ніж удвічі), бо серйозно зросте акциз. Ми до цього вже готуємося.

— Які проблеми хвилюють вас сьогодні більше за все?

— Піший перехід. Він став посміховищем для всієї Європи, принижує нас в очах дуже багатьох країн. Приїжджають журналісти і фотографують, як люди обмотуються клейкою стрічкою, намагаючись перевезти сигарети. Бігають нейтральною смугою з сумками, ховають контрабанду в одязi. Чоловіки всі стають вмить товстими, всі жінки — вагітними… Я розумію, що для багатьох — це єдина стаття прибутку, можливість заробити на різниці цін і якось жити. Але вранці часто трапляються бійки, адже в очікуванні відкриття переходу збирається 500, а то й набагато більше людей. Після 19.00 натовп старається знести огорожу і таким чином перенести контрабанду. Люди як на роботу ходять до Польщі й назад. Тільки 1% осіб, що перетинають кордон за допомогою пішого переходу, їдуть до Польщі з метою туризму, а решта 99% — із метою нелегального бізнесу.

— Ви за те, щоб закрити перехід?

— Ні, я за те, щоб люди жили краще, а ті, хто порушує правила, «завертали б голоблі». Я навіть за те, щоб зробити піший перехід цілодобовим, щоб не було черг взагалі.

Ірина ЄГОРОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: