Ще й досі існуючий стереотип про радянський сервіс (точніше, відсутність будь-якого сервісу) довгі роки був одним з вирішальних факторів для тих наших співгромадян, які мали можливість обирати — відпочивати в Україні чи за кордоном.
Нині ж на ТБ з’являється все більше репортажів про діяльність вітчизняних курортів і туристично-рекреаційних зон. Підтекст більшості з них (а-ля «навіщо відпочивати в ОАЕ, якщо поряд АРК?») дає підставу вважати, що туризм у нашій держави справедливо обрано одним з пріоритетних напрямків розвитку.
Цього разу ми запропонували експертам «Дня» поміркувати над тим,
ЧИ Є ПОТРЕБА В ОКРЕМІЙ ТЕЛЕПЕРЕДАЧІ ПРО ТУРИЗМ В УКРАЇНІ? І ЯКОЮ ВОНА ПОВИННА БУТИ?
Броніслав ОМЕЦИНСЬКИЙ, голова Державного департаменту з питань діяльності курортів:
— За кордоном, наприклад в Австрії, Італії, на ТБ є окремі програми, де подається довідка про погодну ситуацію, умови проживання і ціни на тих чи інших курортах. Ця інформація вміщується у «біжучий рядок», але одночасно на екрані з’являється й відеоряд. Нам також слід зробити окрему програму такого штибу і транслювати її у країни близького зарубіжжя: у Росію, Білорусь, Молдову. Такі телепередачі будуть особливо актуальні після «чорного піару» з боку сусідів про поганий стан українських пляжів. А така інформація щороку з’являється в російських ЗМІ, бо росіянам вигідніше, щоб їхні співвітчизники їздили відпочивати в Новоросійськ, Сочі, а не в Бердянськ і Крим. Ми повинні це відслідковувати і на «чорний піар» відповідати «антипіаром», подаючи гарно підготовлені сюжети про привабливість українських курортів. Головне — аби це було якісно зроблено. Адже йде активний ріст притоку туристів і, відповідно, збільшення внутрішніх фінансових потоків. Тому наявність подібних телевізійних проектів буде тільки на користь.
Для прикладу: нещодавно у рамках прес-туру, який організувала Державна туристична адміністрація, ми відвідали Кам’яну могилу, що поблизу Мелітополя Запорізької області. Подивитись на цю унікальну пам’ятку приїжджають навіть з Індії та Непалу, а є українці, які про неї навіть не здогадуються. Загалом, у нас занапастили роботу по історико-культурній спадщині. І це тоді, коли переглядаємо ставлення до певних історичних осіб і подій! Чому б не пов’язати на телеекрані сторінки української історії з сучасним станом української туристичної і курортної сфери?
Володимир ФЕДОРЧЕНКО, ректор Київського університету туризму, економіки та права, професор; президент Асоціації навчальних закладів України туристського-готельного профілю:
— Безумовно, в усьому світі такі програми готуються на дуже високому рівні. Показуються міста, розповідається про користь подорожування, даються відповіді на запитання глядачів. Все це носить освітянський характер, тому туризм в світі набирає швидких обертів. Для порівняння: в 1950 році світом подорожувало приблизно 25,6 мільйона людей, в минулому році подорожувало близько 700 мільйонів. Туризм в сфері послуг нині вийшов на перше місце, приблизно у 70 країнах світу він є головною статтею прибутків.
Впевнений, що телепрограми про туристичну діяльність в Україні могли б підвищити наш статус у цій сфері в очах світової спільноти. В передачах туризм повинен розглядатись не тільки з економічної точки зору, а й з освітянсько-культурологічного боку.
На жаль, нині в українських ЗМІ тільки епізодично висвітлюється туристична проблематика, і носить вона лише інформативний характер. Це — недолік. Адже ми говоримо про консолідацію нації, але не висвітлюємо наше історичне минуле. Переконаний, що об’єднати народ за допомогою туризму — абсолютно реально. Адже туризм розвиває в людей доброзичливість, гостинність. У нас є підґрунтя, щоб розвивати цю сферу діяльності, і ТБ тут може відіграти одну з провідних ролей.
В програмах про туризм, якщо вони таки з’являються на екрані, говориться переважно про архітектурні, релігійні споруди. Зовсім не популяризуються наші унікальні природні ресурси. Безперечно, в Україну міг би йти великий потік туристів. Проте постає й питання інвестицій. Десь 60% з готелів, що є сьогодні в Україні, не відповідають елементарним вимогам. А якщо б прийшов інвестор, то за два-три роки можна було б все упорядкувати, відновити, покращити. Тому, чим більше ми будемо досліджувати і показувати рекреаційні можливості України, тим більше ми від цього виграємо в усіх сферах: і фінансовій, і іміджевій, і культурно-просвітницькій.
Ганна БЕЗЛЮДНА, генеральний продюсер ТІА «Профі ТБ»:
— Я вважаю, що в даний період часу створити програму про український туризм було б корисно, цікаво, а головне — патріотично. Адже часто наші співгромадяни, у яких є можливість подорожувати, мають краще уявлення про іноземні міста та курорти, ніж про рекреаційний потенціал своєї країни. Зрозуміло, що наш сервіс далекий від досконалості. Проте любителі активного відпочинку і ті, хто цікавиться місцями, пов’язаними з історичними подіями та легендарними особистостями, в Україні мають великий вибір. Незнання країни та її історії базується на стереотипах, закладених ще 10-20 та більше років тому. Тому подібний телепроект мав би успіх у багатьох потенційних туристів. Крім красивої природи та сприятливого клімату Карпат і Криму, про які всі вже знають, є ще й мальовнича Волинь, Поділля... Там багатющі, з усіх поглядів, місця. Чому б їх не описати?
Але цікава тема — це ще не хороша передача в результаті. ТБ передбачає створення досконалого телевізійного продукту. Телепрограми — це не просто окремо взята тема, це — й ідея, й хід, і форма, адже продукт має бути цікавий і видовищний. Тому, стосовно жанру, ідеї та її втілення, треба серйозно подумати, адже є безліч варіантів. І багато залежить від конкретного каналу, який захоче бачити таку програму в своїй сітці.
Владислав ПОНОМАРЕНКО, генеральний директор ЗАТ «Приазовкурорт», доктор медичних наук, професор, Заслужений лікар України:
— Така програма має бути науково-популярною, а не носити характер пустих розмов. Адже курорти — це галузь господарства, економіки, яка має свої проблеми. Вважаю, що потрібні виступи з екрану телевізора фахівців із МОЗ України та Департаменту із питань туризму, в яких вони б розповідали і про досягнення, і про проблеми інфраструктури. Оскільки ТБ — наймасовіше ЗМІ, було б чудово, якби воно інформувало пересічних громадян країни про те, які природні ресурси в нас сьогодні збережені, що унікальне й цінне. Треба не просто прийти та взяти інтерв’ю, а пройти «через сито» фахівців, інформуючи глядача з наукового погляду про властивості грязей, мінеральної води, про кліматичні чинники, про кращі методики лікування, оздоровлення. Людина має знати про те, що в Україні працює. Отут уже ми, працівники курортної сфери, старатимемося й доводитимемо, що ми — кращі.
Наприклад, у нашому регіоні є про що зняти цілий цикл телепередач. У нас багате минуле: і козацька демократія, і скіфські поля, і заповідники: Асканія-Нова, Кам’яні могили, Федотова коса на острові Бірючому. Степ вирізняється тим, що тут завжди добре дихається. Тут є на що подивитися: реліктові степи, ковила, море, є дивовижні місця, які називають «українською Швейцарією». Із появою на телеекрані проектів, про які ми говоримо, курорти приваблять не лише туристів, а й інвесторів, що створить умови для модернізації інфраструктури.
Любов АЧКАН, завідувач відділу курортної сфери Бердянського міськвиконкому:
— Однаково, якою за жанром буде телепередача, лише б вона була. Адже в нас так багато розповідають про Болгарію, Туреччину, проте нічого не говорять про Україну. У нас кожен регіон відомий чимось своїм, автентичним. Але не можна розвивати інфраструктуру, не подаючи абсолютно жодної інформації про туризм в Україні. На Першому Національному каналі, якому насамперед слід знімати такі передачі, їх не видно. У нашій країні є безліч визначних пам’яток, про які не багато споживачів туристичної продукції мають уявлення: наприклад, те саме Азовське узбережжя, Бердянська коса. Найголовніше в курортній сфері — лікувальні чинники, природні ресурси, які треба берегти, щоб вони залишалися в Україні та працювали на імідж країни. Та й про проблеми не варто забувати. Наприклад, нині існує ризик втратити клієнтів із Росії внаслідок введення ПДВ на путівки для нерезидентів України. Ці перешкоди призведуть до того, що росіяни почнуть використовувати свою базу для оздоровлення дітей. Треба, щоб громадськість знала про проблеми туристичної та курортної сфери, а також мала уявлення про переваги тих чи інших місць. Тут телепередачі були б вельми доречними.
Олег ПІКЕРСЬКИЙ, генеральний директор туристичної фірми «Артекс-94»:
— Потрібні не розрізнені сюжети про туризм, які ми бачимо зараз у різних телепрограмах, а щось професіональніше і водночас доступніше для широкого кола глядачів. У нас таку програми поділяються або на суто пізнавальні, або на виключно інформаційні. Телепередача про туризм в Україні повинна бути, на мій погляд, і пізнавальною, й інформаційною одночасно, а також носити й рекламно- залучальний характер. Вона повинна вмістити в собі не тільки оповіді про те, куди можна вирушити подорожувати, а як правильно це слід робити, які місцеві закони та правила треба знати. Глядачі з такої телепередачі повинні почерпнути не лише картинку, а й інформацію. У ній повинна міститися не суто рекламна інформація, а саме корисна: не в розумінні того, який крем із собою брати (хоча це також важливо), а як планувати свої подальші подорожі, що найцікавіше тощо.
Сам по собі внутрішній туризм треба ще дуже багато популяризувати — без цього він, як і будь-яка інша справа, не розвивається. На даний момент в Україні є всього кілька точок, куди рвуться туристи: Крим, Карпати, Київ. Тому хоч як би ми старалися, хоч які б найцікавіші місця показували в глибинці, на сьогодні для людей, особливо для іноземців, — це Тмутаракань, як для нас місто Мандалай у Бірмі. Цікаво чи ні — невідомо, але назва екзотична. Тим більше, що рекламуй — не рекламуй наші маловідомі визначні пам’ятки, іноземний турист у наметі не житиме. Наприклад, ми маємо багато прекрасних середньовічних замків, а біля них — жодної інфраструктури. Тому, хоч як крути, рекламуватимемо ті місця, про які туристи вже чули, де все впорядковане для відпочинку. Проте думаю, що поступово наші рекреаційні можливості покращуватимуться. Наприклад, у Карпатах уже з’являється багато цікавих місць для наших туристів, почалося вкладення капіталу для створення оптимальних умов для комфортного відпочинку. Цьому повинні сприяти й телепередачі.