Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Прилуцька модель

Микола БАБІЙ: «Відносини між центром і територіями не можуть існувати в режимі ручного управління чи «обдаровування» згори...»
2 липня, 2004 - 00:00


На одному із зібрань прилуцького «парламенту» міський голова Микола Бабій зауважив, що людина судить про державу, в якій живе, з того, що повсякчас оточує її. І бодай невеликий розрив у ланцюжку соціально- економічних, комунальних чи інших аспектів життєдіяльності міста тягне за собою руйнування всього укладу життя. Тоді людина йде зі своїми проблемами і претензіями до найближчого органу влади, яку вона сама обирала і з якої вона має право спитати. У Прилуках це міська рада. Про різні аспекти життєдіяльності міста над Удаєм розмовляємо з міським головою Миколою БАБІЄМ.

— Миколо Олексійовичу, міська влада Прилук нині має високий рейтинг у населення міста. Завдяки яким, на вашу думку, конкретним справам, розв’язанню яких проблем територіальної громади?

— Одним iз важливих здобутків є те, що мешканці міста забезпечені теплом, світлом, газом, водою. Прилуки — одне з небагатьох міст в Україні, де є цілорічне гаряче водопостачання. Навіть у цей складний час у місті будується житло за бюджетні кошти та за рахунок пайової участі людей і трудових колективів. Відкриваються нові магазини й торгові центри, перукарні, аптеки. До хліба маємо й видовища — ярмарки й театральні фестивалі, шоу-конкурси й спортивні турніри.

Ми торік ввели в експлуатацію газопроводи високого тиску. Це значно поліпшило забезпечення теплоносіями багатьох осель. Прилуки на першому місці в області зі встановлення міні-котелень, які обігрівають багатоквартирні будинки. Тільки за останні два роки їх змонтували 18 на суму майже 740 тисяч гривень. Частину з них розмістили на дахах багатоповерхівок. Експлуатація міні-котелень дає велику економію тепла й фінансових ресурсів.

Маємо освітні новації. Серед міст обласного підпорядкування Прилуки є першими в Україні, де шкільні комп’ютерні класи об’єднали однією локальною мережею, а в процесі навчання почали використовувати підручники на лазерних дисках.

Для всіляких урочистостей переобладнали кінотеатр, відкрили торік Центр творчості для дітей та юнацтва в реконструйованому приміщенні будинку культури заводу «Будмаш», дітям подарували нову бібліотеку. Маємо добру перспективу для розвитку туризму.

Міська рада взяла на себе функцію координатора розробки та реалізації поточних та перспективних планів соціально-економічного розвитку території. Розробили, затвердили на сесіях рад і контролюємо виконання понад ста цільових комплексних програм. Вони постійно під контролем депутатів і громадськості.

Фінансово та економічно Прилуки є потужним містом. Підсумки роботи господарського комплексу міста в минулому році та першому кварталі нинішнього свідчать про закріплення позитивних тенденцій у соціально-економічному розвитку. Торік обсяги промислового виробництва зросли більш як на чотири відсотки. Системне збільшення характерне для харчової, видобувної, машинобудівної, обробної промисловості. Помітно зростають обсяги виробництва всіх груп споживчих товарів. Інша річ, що за позитивною тенденцією одних, ніби за ширмою, ховаються підприємства, які працюють неефективно й тим самим породжують значні проблеми як для своїх колективів, так і для міста. Однак часто вплинути на таких керівників чи правління товариств орган місцевого самоврядування не може: законодавча база тут не на нашому боці.



Одним з пріоритетних напрямків роботи міської ради залишається стимулювання підприємницької діяльності. У місті зареєстровано майже 4500 підприємців та майже 500 підприємств малого бізнесу. У першому кварталі надходження до бюджету від них склали майже 770 тисяч гривень. Малий і середній бізнес залучаємо до інвестиційної програми Прилук до 2006 року.

— Серед постулатів, які є непорушними засадами європейської спільноти, чи не найперше місце належить захисту й зміцненню місцевої демократії, місцевої економіки та місцевих фінансів. Прикро, але цього року місто вперше за свою історію перетворилося з донора бюджетів усіх рівнів на жебрака. Така ситуація змусила вас і депутатів на сесійних засіданнях ради неодноразово наголошувати на тому, що самоврядування без належного фінансового забезпечення — не що інше, як самоприниження...

— На всіх поверхах влади я вже говорив і знову повторю: «Розвиток місцевого самоврядування неможливий без формування нормального місцевого бюджету». Ми можемо й маємо можливість сформувати достойний для Прилук бюджет, тому просимо дотримуватися чітких правил гри. Бюджет міста — як бюджет сім’ї. Чи може вона зараз прожити на сто гривень на місяць? Отак і місто без достатньої кількості фінансових ресурсів у всіх бюджетних кошиках не може забезпечити нормальне функціонування величезної інфраструктури, закладів охорони здоров’я, освіти, культури, забезпечити соціальний захист мешканцiв мiста.

Арифметика нашого міського бюджету цього року вже перейшла в розряд вищої математики. Позаторік надходження до загального фонду міського бюджету ми перевиконали на 24 відсотки, зберегли тенденцію щодо його перевиконання й минулого року. Саме це дало підстави визнати Прилуки пілотним містом з розробки бюджету- 2004 за новими правилами гри, запропонованими Бюджетним кодексом. Його проект прилучани успішно захистили на засіданні профільного комітету Верховної Ради, в Міністерстві фінансів. Але внаслідок затвердження Верховною Радою 13-відсоткової ставки стягнення прибуткового податку з громадян та введення соціальної пільги, за найскромнішими підрахунками, Прилуки цього року втратять щонайменше 12 мільйонів гривень. Це третина річного бюджету. І це при тому, що майже 70 відсотків зведеного бюджету області — це відрахування з Прилук. Лише тютюнова компанія ВАТ «Прилуки» сплачує за рік податків на суму трохи більше одного відсотка зведеного бюджету держави.

Глибоко переконаний, що відносини між центром і територіями мають будуватися за чіткими правилами гри. Вони аж ніяк не можуть існувати в режимі ручного управління чи «обдаровування» згори. Все це суперечить самій ідеї місцевого самоврядування. Без належних матеріальних ресурсів місто вже зіткнулося з проблемою невчасної виплати заробітної плати працівникам бюджетної сфери. Ми не можемо повноцінно фінансувати розроблені програми. І це при тому, що місто не стало гірше працювати чи збирати податки. Міська громада поставила завдання зробити Прилуки містом без околиць. Потроху це нам вдається. Але ми не хочемо, щоб і Прилуки були околицею в державі.

На мій погляд, у такій ситуації держава має розумно поєднувати й свої владні функції, й функції органів місцевого самоврядування, які найближче стоять до людей, до їхніх потреб. Гармонію ж можна знайти поєднанням інтересів. Адже такі міста, як Прилуки, є корінням держави, через яке йдуть життєдайні соки, необхідні для розвитку всієї країни. Хотів би, щоб це пам’ятали на всіх поверхах влади.

— Професор Олександр Затолокін, який є одним з авторів Закону України про місцеве самоврядування, перед депутатами міськради наголосив, що Прилуки упродовж останніх років виробили та впроваджують у життя власну модель місцевого самоврядування. При цьому вона не суперечить, а доповнює й розширює норми згаданого закону. Що це за модель?

— Закон України про місцеве самоврядування є, по суті, малою Конституцією. За ним живуть і господарюють територіальні громади, їхні представницькі органи та органи державної влади. Дух і букву цього закону ми в місті переводимо в площину практичних справ. З цією метою прагнемо ефективно, на користь громади управляти комунальною власністю, яку постійно розширюємо, з іншими владними структурами шукаємо механізм управління об’єктами спільної власності.

Ми сповна намагаємося використати норму закону про піднесення в розвитку самоврядування ролі вуличних комітетів — їх у нас 34. Авторитетом і значною популярністю в людей користуються комітети самоорганізації населення. Їх у місті чотири, й міська рада дозволила створити такі органи в інших мікрорайонах міста, зокрема у військовому містечку. Комітети самоорганізації населення — це своєрідні міні-виконкоми. Разом із «вуличкомами» вони організовують жителів на роботи з благоустрою згідно з Правилами утримання території міста Прилуки, затвердженими міською радою, допомагають малозабезпеченим громадянам і старим, розглядають звернення громадян.

Міська рада визначила, що в основі ефективної діяльності представницького органу місцевого самоврядування має бути співпраця влади, громадськості й бізнесу. Через запровадження нових підходів ми йдемо цим шляхом: співпрацюємо як партнери з низкою громадських організацій і політичних партій. Важливим кроком у розвитку громадянського суспільства, в якому влада та громадськість співпрацюють як партнери, стали громадські слухання. На них ми розглянули питання кризового стану формування бюджету міста на 2004 рік, питання розвитку місцевого самоврядування, обговорили виконання Указу Президента України щодо подолання наслідків тоталітарного режиму колишнього СРСР на території України стосовно передачі культових споруд релігійним громадам. Досвід проведення громадських слухань переконує, що це одна з вірних форм спілкування з громадськістю, роз’яснення стану справ і намірів місцевої влади, прозорості й відкритості в її роботі. Все це сприяє зміцненню довіри до влади.

Вважаю, що на особливу увагу заслуговує робота нашої Школи муніципального управління, яка функціонує в міській раді. Днями відбувся четвертий випуск слухачів цієї школи. Три випускники школи вже є посадовцями в міській раді. З метою поширення знань про функціонування територіальної громади в школах міста вивчається курс «Основи місцевого самоврядування». Запитаєте, з якою метою? Дефіцит відповідних кадрів сьогодні для місцевого самоврядування не менша проблема, аніж гроші.

— У чому полягає співпраця Прилук у сфері самоврядування зі структурами ООН?

— Така співпраця наближає місто до європейських моделей місцевого самоврядування. Наші депутати, а також члени управлінської команди підвищили свій професійний рівень в Центрі муніципального менеджменту «Хабітат», який працює за програмою ООН. Перспективи розвитку самоврядного руху відкриваються перед Прилуками в ході навчання представників міста в Центральноукраїнському регіональному навчальному центрі в місті Черкаси. Обміну інноваціями в розвитку самоврядування сприяє наша участь у Програмі партнерства громад фундації «Україна — США» за фінансової підтримки Агентства з міжнародного розвитку США.

Ось і нещодавно в Прилуках побувала делегація США на чолі з директором Програми «Партнерство громад» Вірою Андрушків. Гостей зацікавив наш досвід добору персоналу, навчання й підвищення кваліфікації посадовців, технологія прийняття рішень ради та її виконавчого комітету, їхня реалізація. Велику зацікавленість вони виявили до роботи Школи муніципального управління. Завдяки співпраці з міжнародними організаціями місто виграло грант на тисячу євро, які пішли на впорядкування території об’єднання співвласників житла «Барак». Грант та безкоштовний доступ до інтернету виграла міська бібліотека тощо.

У мережі наших інноваційних здобутків чільне місце займає громадська приймальня. Ідею ми запозичили з польського «Бюро iнтересантів». Ця структура відтепер позбавляє людей необхідності ходити по інстанціях та чиновницьких кабінетах. У приймальні розглядають усні й письмові звернення. Торік у приймальню надійшло майже чотири тисячі звернень. Разом з тим з приємністю відзначу, що прилучани все менше шукають правди в столичних кабінетах. Це засвідчує довіру людей до місцевої влади.

Користь громаді міста приносить створене комунальне підприємство «Прилукитепловодопостачання», товариства співвласників житла багатоповерхових будинків, організації медичного обслуговування населення — ми творчо опрацювали досвід роботи міських рад Кам’янця-Подільського, Бердичева, Комсомольська, інших міст України. Таку практику продовжуватимемо, адже багатьом самоврядним територіям нашої держави є що сказати й чого повчитися одна в одної.

Микола ГРИНЬ, Чернігівська область
Газета: 
Рубрика: