Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Перевірка на стійкість

До українського туризму придивляються, але з інвестиціями поки що не поспішають
6 квітня, 2004 - 00:00

Річний обсяг світової туристичної індустрії — близько $480 мільярдів. Щорічно німці у поїздках за кордон витрачають 58 млрд. євро, датчани — 14, росіяни — 10 «із копійками» мільярдів. Україна в перспективі може сміливо розраховувати на свою законну частку від цих надходжень, нарощуючи обсяг внутрішнього туризму: завдяки законодавчим змінам протягом останнього року, динамічному розвитку ринку та активній позиції у світовій туристичній спільноті питома вага країни дуже висока, — вважає помічник Генерального секретаря Всесвітньої туристичної організації Андрій Шлевков. Нагодою вкотре висловити оптимістичний стосовно України прогноз став 10-й туристичний форум. Ювілейний UITT (Ukraine International Travel & Tourism Exhibition) зайняв площу в 8,5 тисячі кв. м і зібрав 750 компаній із 38 країн світу, що на 3 тисячі кв. м і 200 компаній більше, ніж минулого року. Форум занесено до календаря серйозних світових туристичних подій.

На необхідності брати участь у різних виставках — як міжнародних, так і українських, — глава Державної туристичної адміністрації Валерій Цибух робить особливий акцент. Бюджет подібної самореклами багатьох країн світу часто мільйонний: за підрахунками, наприклад, англійців, кожен фунт із тих 80 млн., які витрачені на рекламування своїх туристичних переваг, обертається 20-ма фунтами прибутку. Є, хай ще поки дрібні, але власні приклади: після того, як на Лондонській виставці був вельми добре представлений Севастополь, на Кримський півострів, як пожартував «головний турист» країни, летять уже не тільки качки, а й літаки із зарубіжними відпочиваючими. Не в останню чергу завдяки активній виставочній діяльності (країна бере участь у 47 міжнародних форумах) протягом минулого року кількість іноземних туристів, які відвідали Україну, збільшилася на 19% і становила 12,5 млн. осіб. Як свідчить статистика, загальний обсяг туристичного споживання в країні (включаючи внутрішній туризм) становив 28, 4 млрд. гривень: приріст становить 18%.

Прогнози на нинішній рік роблять ще дуже обережні, адже ситуацію на туристичному ринку визначають як події в світі (наприклад, нині експерти роздумують про успішність іспанських сезонів), так і внутрішні проблеми: наприклад, наявна поки що нечесна конкуренція в Україні. Щорічно вітчизняні «туристичні обсяги» збільшуються приблизно на 10 — 12%, хоча в деяких регіонах (Крим, Тернопільщина, Прикарпаття, Закарпаття) спостерігається зростання до 40 — 50%. Поки що скромно розраховують на 8 — 10-відсоткове збільшення обсягу наданих послуг. Хоча існують цікаві підрахунки СОТ, відзначив депутат Ігор Шкиря: 1 відсоткове зростанняВВП у розвинених країнах обертається 5-відсотковим зростанням туристичного ринку. Звичайно, збільшення українського ринку вдвічі — з огляду на простий математичний підрахунок, — І. Шкиря прогнозувати остерігається («потрібно враховувати нинішню якість інфраструктури»), проте 25% зростання туристичного потоку до України прогнозує з усією серйозністю.

Запитали В. Цибуха і про можливі обсяги інвестицій у туристичну сферу. «Прорив», зі слів голови Держтурадміністрації, за минулий рік є, але це «крапля в морі»: якщо за 10 років до галузі прийшло близько $780 млн. прямих інвестицій, то за один минулий рік — 330 млн. У даний момент із Кабінетом Міністрів тривають переговори про створення відповідних умов. Наприклад, на думку експертів, потрібно «скасувати» ПДВ на гірськолижне обладнання, ліфтове та кухонне обладнання для готелів. Це не українське ноу-хау: в тій самій сусідній Росії на ввезення останніх двох «предметів» готельного господарства цей вид оподаткування скасовано. Як і не вітчизняний винахід — податкові канікули на оренду землі для тих, хто будує нові об’єкти розміщення, про що нині тривають розмови з Держкомземом. Йдеться, відзначає В. Цибух, не про те, щоб створити тепличні умови для туристичної галузі: після того, як система «розкрутиться» і запрацює, інфраструктура почне розвиватися за загальними для всіх правилами. «Є підстави говорити, що нашим інвестиційним кліматом цікавляться. Це, наприклад, підтвердили поїздки Президента до Брунею та Таїланду», — відзначає В. Цибух. За його словами, в «інвестиційному портфелі» Держтурадміністрації — пропозиції щодо створення кількох п’ятизіркових готелів, мережі тризіркових, тривають переговори щодо будівництва студентських готелів (8 — 15 євро за номер). Як відзначають зарубіжні експерти, український ринок — навіть на відміну від ринків країн пострадянського простору, де сильна конкуренція, — дуже місткий: «тут усе тільки починається». Але нарікають на відсутність місцевих серйозних партнерів і поки ще придивляються до «стійкості» цього ринку.

Наталія МЕЛЬНИК, «День»
Газета: 
Рубрика: