Вадим ФРУНЗЕ , генеральний директор рекламного агентства «Октагон» (Львів):
— Усі прохання, заяви, позови нашої компанії та інших потерпілих фірм просто ігноруються.
«Демонтовані» фірми — «Стар», «Перехід Аутдор», «Октагон», «РТМ», «Постер» — потом і кров’ю будували свій бізнес у регіоні (приносячи, до речі, самому регіону чималі дивіденди). Донецьк монополізується з усіма наслідками, що звідси витікають, у вигляді, наприклад, напруження цін на рекламу (у грудні ціни було підвищено у котрий раз). Мені хотілося б підкреслити небезпеку заяв певних рекламістів, що звучать останнім часом про те, що монополізація регіональних ринків — закономірний і об’єктивний процес. Я категорично проти, оскільки сама поява таких заяв дестабілізуватиме ринок. У нас же не феодальний земельний устрій із закритими кордонами, що ускладнює роботу капіталу у «чужих» регіонах… Адже якщо цьому процесу не протидіяти, нам простіше буде згорнути мережі, залишити за собою, як і «Плазма», по одному регіону, а гроші інвестувати у Молдову чи Білорусь...
Якщо ситуація розвиватиметься у тому ж ключі, то наслідки можуть бути сумними. Регіональні економічні і політичні війни, блокування «інорегіонних» товарів (адже не секрет, що до щитового бізнесу причетні багато організацій і людей, які цілком можуть заблокувати у відповідь на дії у Донецьку, скажімо, просування донецьких товарів; такі ж схеми цілком можна застосувати і до інших регіонів).
Можливо, праві ті, хто говорить, що практично будь-хто з нас, виявись він у позиції «Плазми» (чітке розуміння всілякої підтримки регіональних чиновників), діяв би так само. Але людина передбачлива, напевно, працювала б інакше. Я, наприклад, дуже чітко розумію, що навіть у регіонах, в яких моя фірма домінує, мені у жодному разі не можна виходити за рамки прийнятих правил гри за якістю, цінами. Тому що рано чи пізно все це вийде боком.
Тому, хто сприймає донецьку ситуацію як щось відсторонене, що його не стосується, можу порадити уявити на секунду, що на його ринку сталося те ж саме: все, хлопці, збирайте речі, відтепер ваші сіті-лайти (бас-шелтери, ефір, площі...) продаватимемо ми...
Що до монополізації взагалі (поширення донецького досвіду на інші регіони) — я сподіваюся, що цього не станеться. Донецьк унікальний тим, що у жодному іншому регіоні немає такої чіткої підлеглості бізнесу, таких могутніх владних вертикалей, такого своєрідного розуміння бізнесу. Тобто за великим рахунком немає адміністративних передумов для такого розвитку подій. У всіх містах-мільйонниках будь-який бізнес досить сильно розгалужений і роздроблений. І розвиток політичних подій у країні, а також деяка середньострокова перспектива їх розвитку, сподіваюся, не передбачає, що ситуація зміниться на гірше.
РА «Октагон» постраждало від донецьких подій вельми серйозно — у нас у середині червня було зрізано 54 площини. Говорити про те, що це було зроблено з порушенням контрактів, думаю, не має сенсу — у контексті останніх подій будь-якому спостерігачу ясно, що документальні питання вторинні.
Геннадій ТКАЧЕНКО , заступник донецького міського голови, начальник відділу торгівлі та громадського харчування:
— Кількість донецької реклами сьогодні, на жаль, не переростає в якість. Більшість фірм вважає, що модернізувати рекламні конструкції та дотримуватись нормативних вимог сьогодні не обов’язково. У той же час для нормального розвитку реклами це є просто нагальною потребою. На сьогодні в Донецьку демонтуються лише ті рекламоносії, встановлення яких було здійснено з порушеннями. Потрібно підкреслити, що увагу насамперед звернуто саме на фактичні порушення, а не якісь дрібниці. Жодної політики в цьому немає. І спроби монополізувати ринок — також. Демонтуються щити абсолютно різних фірм, і в цьому ніхто не має привілеїв. Наприклад, було зрізано аж 30 щитів фірми «Плазма»!
Відповідно до чинного законодавства, рекламоносії — це тимчасові об’єкти, і якщо їх поставлено з порушеннями певних норм і вимог, то після закінчення терміну їх встановлення вони демонтуються. Сьогодні безліч щитів встановлено на газопроводах, на телефонних, електричних комунікаціях, на водогонах і каналізаціях. Дуже часто через встановлення реклами комунальна служба міста виявляється паралізованою (як, наприклад, одного разу рекламна тумба буквально роздавила каналізаційні труби, через що каналізаційні стоки текли однією з центральних вулиць міста — бульваром Шевченка). При цьому відповідні служби зазнають чималих збитків: наприклад, після того як щит роздавив водогін, водоканал зазнав збитків на 17 тисяч гривень. Фірми надають нам документи на встановлення реклами, в яких начебто все гаразд, але фактичне встановлення того чи іншого щита від цих документів відрізняється. Наприклад, різниця у відстані може бути лише в декількох метрах, що (на перший погляд!) несуттєво, але насправді це може заподіяти значної шкоди місту. Це безперечно є порушенням чинних нормативних актів, якими за таке порушення передбачено демонтаж рекламоносіїв. Підготувала Ганна ХРИПУНКОВА , Донецьк.