Контрольна комісія Верховної Ради з питань приватизації звернулася до Ради суддів України з вимогою перевірити кваліфікацію судді, який своїми рішеннями заборонив виконання інвестиційних зобов’язань компанії «АвтоВАЗ-Інвест». У листопаді 2001 року вона за 380 мільйонів гривень придбала 86% акцій Запорізького алюмінієвого комбінату, українського монополіста з виробництва первинного алюмінію. У договорі купівлі-продажу покупець узяв на себе і низку додаткових зобов’язань. Зокрема, він пообіцяв внести інвестицій на модернізацію комбінату в розмірі 200 мільйонів доларів, а також виплатити до держбюджету 76 мільйонів доларів, оскільки раніше на цю суму ЗАлК під кредитні гарантії уряду придбав італійське обладнання.
Відтоді минуло два роки, але проведена центральним апаратом Фонду держмайна перевірка документів комбінату підтвердила, що ні інвестиції на модернізацію, ні погашення боргу перед урядом досі фінансувати ніхто не починав. Офіційний представник «АвтоВАЗ-Інвест» в Україні Сергій Петров невиконання інвестзобов’язань пояснив рішеннями Орджонікідзевського райсуду Запоріжжя, Деснянського райсуду Києва... Цікаво, що суди приймали ці рішення за позовом звичайної фізичної особи, і за клопотанням(!) самого «АвтоВАЗ-Інвесту». При цьому Фонду держмайна суд чомусь заборонив навіть провести контроль виконання інвестиційних зобов’язань щодо ЗАлКу.
Начальник юридичного управління ФДМ Андрій Підгайний зізнався, що донедавна в центральному апараті Фонду ніхто про це не знав. Дивним чином судове рішення просто не відправили з Запоріжжя до Києва. Голова Контрольної комісії з питань приватизації Валентина Семенюк заявила на засіданні, що в цьому випадку мала місце і недбалість (та чи випадкова?) з боку чиновників Фонду. Хоч щоб б там не було, але, підозрюючи недобре, півтора місяця тому цією справою активно зацікавилася Генеральна прокуратура. Вона сьогодні докладно вивчає як обставини прийняття судових рішень, так і причини пасивності ФДМ. Апеляції на судові рішення зі сторони Генпрокуратури вже подано. А особистістю запорізького судді тепер займеться і Рада суддів.
Тим часом Фонд держмайна отримав ще одне рішення того самого Орджонікідзевського суду Запоріжжя, згідно з яким італійське обладнання, яке закупив ЗАлК, визнане власністю не «АвтоВАЗ-Інвеста», а держави. Рішення прийняли знову ж за позовом фізичної особи. ФДМ уже подав апеляцію у відповідь. В уряді Фонду вже доручили активно зайнятися цією справою, оскільки обслуговування кредиту продовжує здійснюватися за рахунок державного бюджету. На ці цілі з скарбниці вже виділили понад 29 мільйонів доларів. Зі слів заступника голови ФДМ Дмитра Парфененка, в цій ситуації найлогічнішим рішенням має стати розрив договору з «АватоВАЗ-Інвестом». Фактично, це означатиме безоплатне повернення 86% акцій комбінату в державну власність.
За деякими даними, цей сценарій уже зацікавив одну з українських політико-фінансових груп, яка не проти витіснити російський капітал зі складу власників ЗАлКу. Це підвищує ймовірність того, що найближчим часом і прокуратура, і Фонд держмайна активно працюватимуть над розривом договору купівлі-продажу. Юридичні підстави для цього існують. Остання перевірка ФДМ закінчилася підписанням акту про невиконання інвестзобов’язань, який підписав і представник «АвтоВАЗ-Інвесту» Сергій Петров. Щойно Генеральна прокуратура виграє свої апеляції, Фонд готовий подавати позов про розірвання договору.