Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Бюджетний скандал-2

Висновків ніхто не зробив
24 вересня, 2003 - 00:00

Парламентська більшість знову хоче встановити контроль над бюджетним комітетом Верховної Ради. Вчора координатор більшості Степан Гавриш оголосив про початок збору підписів за відставку голови комітету Петра Порошенка, що входить до опозиційної фракції «Наша Україна». Для того, щоб питання про відставку було винесено на голосування, достатньо зібрати 150 підписів. Не випадає сумніватися, що таку кількість депутатів, незадоволених Петром Порошенком, буде знайдено найближчими днями. З самим же голосуванням у залі все буде напевно складніше. Проте Степан Гавриш упевнений, що вже в наступний четвер парламент звільнить з нинішньої посади опозиційного «бюджетника».

Парламентська більшість уже давно розраховує на крісло голови бюджетного комітету, але останнім часом відбулися події, які стали поштовхом для активних дій. Передусім, політичний блок «Наша Україна» минулого тижня став збирати підписи українських громадян під зверненням до Верховної Ради ініціювати імпічмент Президента. Опозиція дуже незадоволена підписанням документів щодо створення Єдиного економічного простору з Росією, Казахстаном та Білоруссю і таким чином вирішила висловити свій протест.

Заради справедливості варто зазначити, що сам Петро Порошенко не був помічений у публічній критиці ідеї ЄЕП. Більш того, можна припустити, що він не має нічого проти пом’якшення митного режиму в торгівлі з Росією, оскільки «дружні» йому кондитерські, автомобільні та суднобудівні підприємства левову частку продукції або відправляють у Російську Федерацію, або закуповують там комплектуючі та сировину. Нинішні події можуть стати серйозним випробуванням для голови бюджетного комітету на його вірність опозиційним ідеям. У розпочатому бюджетному процесі він уже не раз продемонстрував лояльність до уряду, дратуючи тим самим колег по фракції.

Хоч у парламентській більшості цій лояльності явно не довіряють. Незважаючи на те, що, трохи попручавшись, Петро Порошенко домовився з прем’єр-міністром Віктором Януковичем про співпрацю в роботі над бюджетом, лідер блоку «Наша Україна» Віктор Ющенко продовжує виступати з гострою критикою Кабінету Міністрів. За його словами, уряд невиправдано змиряється з дефіцитом державного бюджету, створюючи ризики для торгового і платіжного балансів країни. Крім того, Віктор Ющенко вказує на недостатні суми, закладені в бюджеті на соціальні потреби громадян. Прем’єр на це відповів заявою про те, що в наступному році Кабмін збирається збільшити соціальні виплати з бюджету на 10%і що в консолідованому бюджеті вони становлять 52%. Перепалка триває, і Петру Порошенку стає все складніше лавірувати. А лавірувати треба, оскільки йому-то краще за інших відомо, що насправді кінцеві показники бюджету не будуть визначені без його особистого підпису. І ця влада варта багато чого.

Втім, судячи з намірів більшості все-таки відправити головного бюджетника парламенту у відставку, ресурс лавірування у Петра Порошенка вичерпано. Його перший заступник, член Партії регіонів Віталій Коновалюк уже відкрито виступив проти голови. За його словами, робота бюджетного комітету зараз організована дивно. Комітет розбито на так звані робочі групи, які приймають рішення від імені всіх 40 депутатів-бюджетників. Сам же комітет уже давно ніяк не може зібратися у складі, що перевищував хоча б половину членів. У зв’язку з цим легітимність прийнятих рішень Віталій Коновалюк вважає сумнівною. Тим часом, проблема з явкою депутатів на засідання спостерігається і в інших комітетах.

Але що поробиш, трудове законодавство, що передбачає штрафи і звільнення за нез’явлення на робоче місце, для народних обранців поки не застосовується. Тут же проблема в тому, що плутанина в роботі бюджетного комітету робить фігуру його голови більш ніж значущою. Це і дратує парламентську більшість. Адже бюджет-2004 буде передвиборним, а в Україні здавна саме казна є головним спонсором передвиборних кампаній різних політичних сил.

Подібними міркуваннями, схоже, керуються і комуністи, які також від душі бажають Петру Порошенку відставки (не можуть пробачити скандал із фальсифікацією). Але вони категорично проти, щоб його портфель перейшов до рук члена парламентської більшості. Лідер КПУ Петро Симоненко не проти, щоб бюджетний комітет очолив представник його партії, ну а в крайньому випадку, за його словами, фракція комуністів не буде заперечувати, щоб ця посада залишалася в політичній квоті «Нашої України». Ця обставина напускає ще більше туману на перспективи голосування щодо відставки Петра Порошенка. Адже члени парламентської більшості напевно не погодяться з варіантом постанови від КПУ, згідно з яким новим головою комітету стане ще один соратник Віктора Ющенка. Мабуть, більшості вкотре доведеться напружитися і видати 226 необхідних голосів.

Якщо це і станеться, то головою комітету навряд чи стане Віктор Коновалюк, оскільки він представляє політичну силу, яка, швидше за все, буде мати персонального кандидата на президентських виборах. З цієї ж причини напевно без бюджетного крісла опиняться й інші «великі» фракції. Політичні ревнощі в більшості зараз загострилися, як ніколи. Кращі шанси за цих умов мають «малюки» парламентської більшості. Вони вже намагалися претендувати на це крісло під час минулої кадрової революції у Верховній Раді, і їм це напевно зарахується. Тим більше, що голова «Демократичних ініціатив» Степан Гавриш безпосередньо керує збором підписів за відставку.

Але хто б не зайняв крісло голови бюджетного комітету, гострою залишається проблема невиправдано великого впливу людини, яка обіймає цю посаду, на кінцеві цифри в бюджеті-2004. Якщо Верховна Рада не наведе порядок у повноваженнях голови комітету, спокуса зловживань буде велика, як ніколи. Минулий бюджетний скандал, схоже, нікого нічому не навчив. Досі ніхто не знає, чи має право голова комітету вносити правки до документа після його затвердження, на свій розсуд трактуючи зміст проголосованих «з голосу» статей. Виходячи з того, що ніхто не може передбачити, хто буде займати бюджетне крісло через місяць, затвердження такого механізму виглядає вигідним і парламентській більшості, і опозиції. У тому, що це відповідає інтересам держави, сумніватися не випадає.

Сергiй СИРОВАТКА, «День»
Газета: