Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Приречена легенда

«Каліпсо» затоплять у морі?
29 липня, 2003 - 00:00

Знаменитий корабель французького океанографа Жака-Іва Кусто «Каліпсо» можуть затопити. Причина — брак коштів на ремонт і суперечка за право власності на судно.

Кусто орендував «Каліпсо», що розпочала свій тривалий шлях як мінний тральщик Британського королівського флоту, а потім була поромом на Мальті, у судновласника Лоеля Гіннеса за символічну платню — один франк на рік. Разом iз невтомним дослідником морських глибин та його командою корабель, перетворений на надсучасну океанографічну лабораторію, пройшов Середземне та Червоне моря, плавав Нілом, Амазонкою та річкою Янцзи, змагався з вічними льодами Антарктики. «Каліпсо» часто загрожувала небезпека — 1956 року, під час арабо-ізраїльської війни, вона ледь не потонула в Суецькому каналі. Корабель багато разів ремонтували, однак він завжди повертався «на передову» наукових експедицій. Без «Каліпсо» Жак-Ів Кусто не зміг би зняти телесеріал і фільм «Безмовний світ», що отримав Оскара та пальмову гілку Каннського фестивалю, а головне, — не зміг би провести своїх досліджень, які пролили світло на темні глибини, де зародилося життя на Землі.

Лихо спіткало корабель 1996 року — у Сінгапурі, напередодні чергової експедиції, «Каліпсо» ненароком потопила баржа. Судно витягли з води. Останній маршрут скаліченої «Каліпсо» був до Марселя, а потім до доків музею флоту в Ля Рошелі, де вона гниє й іржавіє до сьогодні.

1997 року помер капітан Кусто. Впродовж п’яти років директор музею Патрік Шнепп сподівався, що корабель можна буде відрестраврувати і зробити центром постійної експозиції. Таке ж бажання другої дружини Жака-Іва Кусто Франсін. Як спадкоємиці дослідника їй належать «іміджеві права» на корабель. Франсін намагалася переконати мера Ля Рошелі знайти гроші на ремонт судна, однак потім спливли юридичні тонкощі щодо прав власності на «Каліпсо», потім пішов iз життя мер, і справа зависла. Онука Кусто від першого шлюбу Александра з членами його команди створили «Фонд Каліпсо», який разом iз міською радою Ля Рошелі та Лоелем Гіннесом мав зібрати кошти для ремонту корабля. Однак потім Гіннес відмовився від співпраці, й надія для «Каліпсо» згасла. Франсін Кусто створила альтернативний фонд допомоги кораблю «Аріоніс», однак справа так і не зрушила з місця.

Команда Кусто переживає за долю свого улюбленого судна, однак не може нічого зробити. Друзі капітана продовжують експедиції на іншому кораблі — «дочці вітру» «Альсіоні». Директор музею флоту в Ля Рошелі Патрік Шнепп налаштований песимістично. «Кілька років тому «Каліпсо» ще можна було врятувати. Сьогодні вже запізно. Якщо ми зрушимо її з місця, вона розсиплеться на тисячі шматків», — сказав Шнепп газеті «Гардіан».

Німфа Каліпсо довгі роки тримала Одіссея на своєму острові. Корабель «Каліпсо», втративши свого героя, залишився помирати в доках Ля Рошелі. Судно, яке сорок років вивчало підводні закони, опинилося заручником законів світу людей.

Варвара ЖЛУКТЕНКО, «День»
Газета: 
Рубрика: