Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Вето на лицемірство

До 8 січня слід вирішити, чи будуть інвестиції у виробництво автомобілів в Україні
3 січня, 2003 - 00:00

24 грудня 2002 року Верховна Рада України ухвалила поправку до Закону «Про єдиний митний тариф». Ухвалена поправка запроваджує додаткове мито на продукцію підприємств, що здійснюють великовузлове складання автомобілів у Закарпатськiй області. Саме через підприємства великовузлового складання світові автоконцерни входять на нові ринки, й Україна — не виняток. У Закарпатті нині вже створено підприємства з виробництва «Шкод», а ще за один-півтора року можуть бути збудовані заводи «Фольксвагена» і «Тойоти», які принесуть Україні сотні мільйонів інвестицій, десятки тисяч нових робочих місць і великі надходження до державної скарбниці. Згадана поправка спрямована проти нових автовиробництв в Україні. У разі, якщо 8 січня 2003 року Президент України схвалить згадану поправку, країна виявиться ізольованою від західних автовиробників ще на 5—6 років. Україна вже опинялася в подібній ситуації 1997 року, коли західні автогіганти прийняли рішення будувати свої заводи не в Україні, а в Чехії, Словаччині й Польщі.

На думку експертів уже через 2—3 роки Україна має реальний шанс стати автомобільним центром всього СНД і країн Чорноморського басейну. Західні автомобільні компанії зацікавлені в освоєнні великого ринку країн СНД як з метою розвитку виробництва автомобілів, матеріалів і комплектуючих, так і для їх реалізації. Рішучий опір АвтоВАЗу в Росії різко підвищив інтерес світових автомобільних концернів до створення великих виробництв в Україні. Фахівці вважають, що партнерство із західними автомобільними компаніями вже через 1—1,5 року може принести Україні понад $420 млн. інвестицій і до 180 тис. нових робочих місць. Сьогодні завдання українського уряду полягає в тому, щоб використати з максимальною вигодою для держави кон’юнктуру, що склалася на автомобільному ринку.

Нинішня політика держави щодо автомобільної промисловості походить iз уявлень про те, що в Україні є лише один вітчизняний виробник автомобілів. Але це не так. Насправді в Україні сьогодні є вже декілька вітчизняних виробників автомобілів. Найбільшими серед них є: компанія «Єврокар», що здійснює в Закарпатській області великовузлове складання автомобілів «Шкода», компанія «Дженерал Моторз Україна», що налагодила виробництво вантажних автомобілів у м. Києві й інші. Ще більш ніж десять автоімпортерів планують у найближчому майбутньому, в разі залучення відповідних заводів-виробників як інвесторів, відкрити підприємства з виробництва автомобілів в Україні. Вже в січні 2003 року в Україну приїде голова правління компанії «Шкода — Авто», а наприкінці березня планується приїзд делегації концерну «Фольксваген» для проведення переговорів про створення великих автомобільних виробництв в Україні.

Пільги, які раніше виробники мали в рамках Закону «Про ВЕЗ «Закарпаття», відкрили цей регіон для входу світових автоконцернів на Український ринок. Ухвалення парламентом 24 грудня згаданої вище поправки до Закону «Про єдиний митний тариф» може знищити плацдарм для створення світовими автоконцернами виробництв в Україні. Ця поправка значно збільшує ввізне мито на машинокомплекти, з яких у Закарпатті виробляють автомобілі.

Очевидно, що поправка спрямована саме проти автовиробників. Оскільки нове мито пропонується застосувати тільки для автомобільних машинокомплектів, а не для всіх суб’єктів Закарпатської ВЕЗ. Крім того, практика вибіркового скасування пільг, як і їх виборчого надання, є неприпустимою, оскільки рівні умови конкуренції — це один iз ключових принципів ВТО. Пільги слід скасувати, але скасовувати їх треба лише синхронно, одночасно і рівною мірою для всіх підприємств галузі. Інакше ми маємо справу з відвертим виштовхуванням західних компаній на користь підприємства, яке не платить прибутків до бюджету вже 6 років.

Поправку, очевидно, ухвалено в інтересах запорізького автозаводу. Сьогодні, за словами президента Всеукраїнської Асоціації автомобільних імпортерів і ділерів Ігора Сотуленка, щоб виробляти автомобілі в Україні, західний інвестор повинен сплачувати податків на 40% більше, ніж платить підприємство «АвтоЗАЗ-Деу». Нагадаємо, що пільги «АвтоЗАЗу» надавалися під цілий комплекс зобов’язань, пов’язаних iз зростанням кількості працюючих, експортом, локалізацією виробництва. 2001 року зобов’язання, які взяло на себе «АвтоЗАЗ- Деу», було не виконано. Дивно, що реакцією на невиконання інвестиційної програми стало її скасування парламентом, а не скасування пільг. Тим часом, кількість робітників на ЗАЗі почала скорочуватися. Нині, за даними Всеукраїнської Асоціації автомобільних імпортерів і ділерів, вона становить 13 тис. замість 18 тис. 2000 року. 2001 року «АвтоЗАЗ-Деу» мало експортувати 70 тис. двигунів, нині ж підприємство виробляє 17 тис. машин, iз них понад 8 тис. становлять «Деу», що складаються з корейських великих вузлів. По суті, прагнучи збирати майже готові корейські машини й експортувати їх, «АвтоЗАЗ-Деу» користується пільгами вітчизняного виробника.

Але, що найгірше, ціною пільг для одного підприємства є відсутність нових виробництв і надходжень до бюджету. Підтримка українського підприємства переросла в монополію одного заводу на автомобільному ринку. Й держава не має від цього ніяких прибутків.

Тим часом, саме нові виробництва мають потенціал зростання. Радянські господарські комплекси застаріли, їхній потенціал вичерпано. А робота нових підприємств побудована на нових технологіях і у співпраці з західними автогігантами. Уточнимо, що всі світові автогіганти починають входити на ринок кожної держави саме з великовузлового складання машин і виробництва комплектуючих і матеріалів, потім переходять на будівництво заводів повного циклу виробництва.

Нині Україна знову має шанс стати автомобільною державою. Більше того, автомобільним центром СНД. Саме 2003 року світові автоконцерни знову будуватимуть нові заводи у Східній Європі. Якщо українська влада вчинить мудро, то вже через декілька років українські громадяни зможуть їздити на складених в Україні «Фольксвагенах», «Пежо», «Шкодах» і «Ауді». Причому вартість таких автомобілів становила б не більше ніж 2/3 від вартості автомобілів, пропонованих сьогодні в автосалонах ділерських мереж.

1996 року Кабінет Міністрів України зробив ставку на збереження радянської автоіндустрії й відмовив західним автоконцернам у співпраці. Як результат Україна опинилася поза світовим автомобільним ринком. Замість великого й перспективного вітчизняного виробника, яким було підприємство «АвтоЗАЗ» на початку 90-х, Україна сьогодні залишилася з підприємством, що виживає за рахунок численних пільг.

Сьогодні Україна має шанс, яким вона зобов’язана скористатися. Президент або підпише поправку Закону «Про єдиний митний тариф», або накладе на неї вето. Якщо поправку буде скасовано, Україна зможе стати по-справжньому автомобільною державою. І автомобільна промисловість почне приносити прибутки за рахунок нових виробництв. Тим більше, що для розвитку західних виробництв в Україні є всі умови, оскільки країна має великий науково-технічний потенціал. Виробництво західних автомобілів дозволить використати світовий досвід і технології автомобілебудування для відродження вітчизняного автомобіля. Україна або буде співпрацювати зі світовими автоконцернами, або й надалі буде ізольована, вдаючи при цьому наче вірить у можливості існування «незалежного українського автомобіля».

Володимир АЛЕКСЄЄНКО
Газета: 
Рубрика: