Наталія ТРОФІМОВА, «День»
Сьогодні — останній день, коли засоби масової інформації, згідно із Законом про вибори народних депутатів, мають право публікувати дані соціологічних опитувань, які стосуються політичних партій і блоків. Українська соціологія за роки незалежності проходила різні етапи свого розвитку. Тепер вже можна стверджувати, що цивілізований соціологічний ринок відбувся. По-перше, на ринку надання послуг із вивчення громадської думки з’явилася конкуренція — сьогодні на загальноукраїнському рівні діє близько десятка професійних соціологічних служб, результатам яких можна довіряти. Це змушує соціологів до якості. По-друге, вітчизняна соціологія (йдеться виключно про професійні структури) вже сягнула того рівня, коли репутація стала для неї важливішою за лояльність — як політичну, так і фінансову. Як зауважив учора на «круглому столі» у Києві генеральний директор Київського міжнародного інституту соціології — однієї із найбільш авторитетних в Україні та за її межами вітчизняних соціологічних служб — існує міжнародний довідник, до якого занесено всі провідні соціологічні фірми світу. Цим довідником активно користуються такі організації, як Міжнародний валютний фонд, Світовий банк, цілий ряд міжнародних фінансових корпорацій, представників усіх рівнів бізнесу, які з допомогою соцдосліджень вивчають цікаві для них настрої та переваги населення країни чи регіону для складення чіткої маркетингової кампанії. Напевно, зайвим буде пояснювати, що вищезгадані структури хотіли б отримати максимально об’єктивну картину. Вихід будь-якої соціологічної служби з «табеля про ранги» за непрофесіоналізм, зі слів В. Паніотто, нанесе організації, що провинилася, такий фінансовий удар, з яким їй не допоможуть впоратися жодні передвиборні замовлення. Ще одним індикатором чесності соціологічної фірми в Україні може слугувати її акредитація при об’єднанні професійних соціологів — Соціологічної асоціації України. Зараз при асоціації акредитовано вже вісім професійних організацій.
А щодо виборів та соціологічних прогнозів, чи так званих рейтингів, то тут, звісно, не все так просто. На результати голосування часто впливають чинники, які є поза компетенцією соціологів. Але це вже проблеми не соціологів, а політиків. І проте сьогодні соціологія вже стала каналом представлення реальної громадської думки, у тому числі й політичних настроїв населення.
Сьогодні «День» востаннє перед виборами подає рейтинги провідних (першi десятки) у цій кампанії партій і виборчих блоків за результатами березневих опитувань трьох найбільш відомих в Україні соціологічних структур — Київського міжнародного інституту соціології, спільного дослідження Центру «Соціальний моніторинг» та Українського інституту соціальних досліджень, і фірми Социс. Два тижні, які залишилися до виборів, навряд чи істотно вплинуть на позиції фаворитів виборчої гонки, але вони можуть стати вирішальними для тих партій і блоків, які знаходяться на межі подолання 4 – відсоткового бар’єру. Тут, без сумніву, найбільш важливу роль зіграють голоси тих, хто ще не визначився. Те, яким чином вони розподіляться, стане однією з головної інтриг останніх двох тижнів кампанії. Ближче до виборів соціологи зможуть, напевно, зробити більш чіткий прогноз результатів виборів — закон не забороняє проводити у цей час соціологічні дослідження. Але, на жаль, подати їх читачам ми вже не зможемо.
За даними Українського інституту соціальних досліджень і Центру «Соціальний моніторинг» (8–12 березня, опитано 2886 осіб, статистична похибка – 1,1–1,9%);