Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

За «єдине» небо?

Плани монополізації авіаринку почали діяти
31 січня, 2002 - 00:00

Проте колегія Мінтрансу, як повідомив «Дню» прес- секретар міністра транспорту Анатолій Гаркуша, відбудеться 26 лютого і розгляне «остаточно підготовлені документи» для створення єдиної національної авіакомпанії України. За словами А.Гаркуші, міністр (Валерій Пустовойтенко. — Авт.) наказав поставити у цій справі крапку, тобто ухвалити рішення про створення об’єднаної компанії. Після цього питання передадуть на розгляд Кабінету Міністрів, повідомив раніше В.Пустовойтенко. З його слів, у цей час триває відпрацювання основних напрямів діяльності майбутньої компанії, серед яких питання спільної експлуатації парків авіасуден, розклад маршрутів, координація стиковок рейсів.

Тим часом державна компанія «Авіалінії України», яку називали раніше разом із МАУ та «Аеросвітом», серед можливих учасників нацкомпанії, що створюється, вже випала зі списку Мінтрансу, що намагався перекласти на інших учасників тягар її санації. В.Пустовойтенко, як повідомляв Інтерфакс-Україна, згадував про наявність ряду зауважень до підготовленого плану фінансового оздоровлення цієї компанії, а серед позитивних чинників виділив початок погашення її заборгованості. Прес-секретар міністра у розмові з «Днем» уточнив: наприкінці минулого тижня за рахунок повернення ПДВ «Авіалінії України» отримали 900 тисяч гривень на погашення заборгованості із зарплати.

Невже нарешті держава вживає дієвих заходів, щоб вивести «Авіалінії України» зі штопору, спитають читачі, які відгукнулися на недавні публікації «Дня» (15 і 24 січня)? На жаль, порадувати їх нічим. Як пояснила «Дню» начальник управління ПДВ ДПАУ Надія Клочко, «у нас важко отримати ПДВ усім, хто не розраховується з постачальниками». Так що повернення ПДВ «помираючій» компанії (за орієнтовними оцінками, на кінець 2000 року обсяг її зовнішньої заборгованості становив $7,8 млн., внутрішньої — $12,4 млн., тоді як майно оцінюється у $8,5 млн.) можна розцінити швидше як свідчення пробивної сили міністра, який також є одним із лідерів великого виборчого блоку. Але не позаздриш тим, кому, можливо, доведеться відповідати за наслідки цієї «благодійницької» акції держави. Насправді «Авіалінії України», мабуть, вирішили просто добити.

Згідно з інформацією голови «Укравіації» Андрія Шкатюка, озвученою в ході колегії Мінтрансу, що відбулася минулої п’ятниці, у цей час вже готовий список об’єктів інфраструктури «Авіаліній України» для передачі на тендерних умовах авіакомпаніям, які потребують їх для основної діяльності. Правда, рейси «Авіаліній», мабуть, притримуються до створення об’єднаної авіакомпанії. «Це вигідні рейси, і ми не маємо права віддавати їм ці рейси та забирати їх з Авіаліній України», — вказав В.Пустовойтенко, відповідаючи на дорікання преси. Однак експерти передбачають, що згодом «Авіалінії» просто примусять підписати угоди з МАУ та «Аеросвітом» про спільну експлуатацію авіамаршрутів, на яких «АУ» виступає призначеним авіаперевізником, але не виконує польотів.

Як заявив «Дню» перший віце-президент «Авіаліній України» Анатолій Ваховський, «якщо держава вирішила нашу компанію поховати, тоді все це можна зробити, враховуючи і розгін тисячного колективу». Зараз, з його слів, підприємство скорочує 400 чоловік. При цьому він зазначив, що уряд Узбекистану, який хотів мати рентабельну державну авіакомпанію, не став створювати, як в Україні, 93 авіакомпанії, а виділив $2 (два!) мільярди держкомпанії на придбання сучасної авіатехніки. На українському ринку приватні компанії можуть розширятися тільки за рахунок державних «Авіаліній України», і держава їм, на думку віце-президента, у цьому сприяє. «Отже, треба зробити, щоб нашої компанії не було, тоді рейси і все інше перейде до конкурентів, і вони розширяться, — з гіркотою говорить А.Ваховський і продовжує: — Ще не відомо, буде чи ні об’єднана компанія, але те, що державне майно, у тому числі й маршрути, будуть роздані, не викликає сумніву».

Провідний інженер із сертифікації та контролю якості польотів «Авіаліній України», колишній командир корабля Володимир Стачук сказав «Дню»: «Ми тут з народом спілкуємося, і я можу навіть від його імені з власної ініціативи сказати, що в ході створення єдиної компанії нас викинуть, маршрути і нерухомість заберуть, чим так зване об’єднання і закінчиться». Читач «Дня», ветеран війни і праці, колишній працівник Київського авіазаводу (нині «Авіант») Аркадій Гольденберг, відгукуючись на статтю в «Дні» «Штопор на слабких крилах» (15 січня), пише про те, що недопустимо позбавлятися «такого пріоритетного багатства», як державні авіапідприємства. Але Мінтранс поспішає... І, за дивним збігом обставин, всі терміни прив’язуються до виборів...

КОМЕНТАР

Людмила ЛЯШЕНКО, начальник 7 дослідницького управління Антимонопольного комітету України:

— Перед тим як видати дозвіл на об’єднання авіакомпаній, ми будемо досліджувати документи, тобто склад майбутнього об’єднання, оцінювати його сумарну частку на ринку з урахуванням його обсягу, враховуючи не тільки українські компанії, але й іноземні, що діють на ринку міжнародних перевезень України. Якщо частка об’єднаної компанії буде перевищувати 35%, тобто буде передбачатися монополізація ринку, то під час розгляду буде особливе ставлення: відкриємо справу, все це проаналізуємо дуже детально з урахуванням цілей створення цієї компанії. Я, природно, зараз не можу прогнозувати, яке рішення прийме комітет. Але навіть якщо він вважатиме створення такої компанії недоцільним, оскільки при цьому може посилитися монополізація ринку і буде обмежуватися конкуренція, то (відповідно до введення нещодавно ухваленого закону, що передбачає можливість перегляду таких рішень Кабінетом Міністрів) рішення може прийматися урядом, виходячи з високих цілей національної економіки. Такий подвійний механізм сьогодні діє.

Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»
Газета: 
Рубрика: