Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Причини трагедії залишаються невідомими

Україна і Росія відкидають «ракетну
6 жовтня, 2001 - 00:00

Ситуація з аварією пасажирського літака Ту-154 над Чорним морем настільки заплутана, що досі лишається тільки здогадуватися про реальні причини інциденту. Західні мас-медіа вчора в унісон повідомляли про «український слід» катастрофи, проте жодних доказів не наводилося. Окрім фантомного представника Пентагону, який, прохаючи не називати свого імені, розповідав пресі про американський супутник, що нібито зафіксував вибух літака у результаті влучення ракетою. Нібито українською. У Росії офіційні військові представники заявляють, що нічого не чули про таку версію. Російський президент Володимир Путін вважає, що зброя, яка використовувалася під час навчань українських ППО в Криму, за своїми «тактико-технічними даними не могла дістати територію, якою проходив політ Ту-154». Учора ж стало відомо, що російська Генпрокуратура порушила справу за статтею «Тероризм». А це свідчить, що версія теракту, у результаті якого сталася аварія літака, розглядається в Росії як основна. Ізраїльські представники, навпаки, навіть не припускають імовірності проникнення через суворий контроль в ізраїльських аеропортах терориста з вибухівкою. Президент України Леонід Кучма тим часом заявив про готовність української сторони сприяти розслідуванню катастрофи і надати Росії необхідну допомогу.

Авіалайнер компанії «Сибір», який виконував чартерний рейс із Тель-Авіва в Новосибірськ, летів на висоті 11 км зі швидкістю 850 км/год, зник з екранів радарів 4-го жовтня о 12.45 за київським часом. На сайті авіакомпанії «Сибір» повідомляють, що на борту літака знаходилося 78 осіб, з яких 12 — члени екіпажу. Майже половина місць у літаку була порожньою. За інформацією Бі-Бі-Сі, переважна більшість пасажирів були громадянами Ізраїлю, і тільки 15 осіб — підданими Росії. Катастрофа відбулася за 185 кілометрів від чорноморського узбережжя Росії. На місці загибелі рятівники виявили 14 тіл, учора їх доставили в Сочі, де діє державна комісія з розслідування причин катастрофи на чолі з секретарем Ради безпеки РФ Віктором Рушайлом.

Те, що інцидент стався за кількасот кілометрів від місця проведення українськими силами ППО навчань, дало підстави висунути версію про причетність до трагедії українських військових. Військові таку можливість категорично відкидають. Як зазначив у заяві для преси головнокомандувач військами ППО Збройних сил України генерал-полковник Володимир Ткачов, «в цей час війська ППО Збройних сил України згідно з планом бойової підготовки проводили тактичне навчання з бойовою стрільбою». В ході навчань в якості мішеней було задіяно 11 безпілотних літаків, 9 з яких були знищені зенітно-ракетними комплексами на відстані від 10 до 30 кілометрів. Одна мішень самоліквідувалась, ще одна приземлилася на парашуті в районі полігону, виконавши програму польоту. Генерал-полковник Ткачов підкреслив, що бойові стрільби проводились виключно в ближній зоні, а трагедія з літаком трапилася на відстані понад 250 кілометрів від району навчань. Крім того всі заходи дотримання безпеки (закриття повітряного та морського районів) були виконані в повному обсязі. Поміж тим, за наказом міністра оборони України, вже здійснено ретельну перевірку даних радіометричного та об’єктивного контролю результатів бойових пусків всіх ракет, що виконували стрільби 4 жовтня. І, як зазначив головнокомандувач військами ППО України, на основі ретельного аналізу цих даних фахівці зробили висновок, що на маршруті польоту літака, з яким сталася трагедія, в цей час і на цій відстані жодна ракета військ ППО України знаходитися не могла. «Я впевнений, — заявив генерал Ткачов, — що війська Протиповітряної оборони України не причетні до трагедії».

Як заявив вчора журналістам міністр оборони Олександр Кузьмук, катастрофа літака Ту-154 сталася вже після того, як завершився перший етап навчань військ ППО Збройних сил України: «Як тільки надійшла інформація про падіння літака, ми відразу ж розпочали роботу щодо точного виявлення точки падіння кожної з ракет», — сказав О. Кузьмук. За словами міністра, всю роботу було завершено в другій половині дня, а протягом ночі «фахівці вивчали та доповідали мені про результати роботи». Під час пусків працювали контрольні служби України та Російської Федерації, які здійснювали багаторівневий контроль на 22-х точках. Всі вони показали, що падіння ракет відбулося в розрахунковий час, який не співпадає з падінням літака, що підтверджено селекцією пусків кожної ракети, заявив міністр. Він також відзначив, що під час виконання бойових стрільб цілі знаходилися в різних точках стрільби і по них було випущено 23 ракети. Всі цілі, наголосив міністр, були в ближній зоні, на відстані від 10 до максимум 40 км і не в напрямку літака.

Як повідомляє www.defence- ua.com, стрільби комплексів ППО проводились в рамках планових тактичних навчань, запланованих на період з 28 вересня по 12 жовтня на території 31-го дослідницького центру Чорноморського флоту Росії в районі миса Опук. В ході навчань були проведені стрільби зенітно-ракетних комплексів С-200, С-300, С-125, «Бук», «Куб», а також оперативно-тактичними ракетами Р-300. Як повідомили «Дню» в одному з столичних військових інститутів, теоретично з комплексу С-200 можна вразити ціль, що знаходиться на відстані до 300 км.

Американські джерела і вчора стверджували, що російський літак було збито українською ракетою. «Ми вважаємо, що це був трагічний інцидент, викликаний помилкою під час навчань», — процитувала Сі-Ен-Ен неназваного американського чиновника. Із посиланням на надійні джерела вони наводять дані, згідно з якими в цей літак влучила зенітна ракета типу SA-5. В інтерв’ю іншому телеканалу — Пі Бі Ес — керівник апарату Білого дому Ендрю Кард визнав, що Вашингтон ще не володіє всією повнотою інформації. Тобто офіційного підтвердження «українського сліду» так і не надійшло. За даними українського Центру досліджень армії конверсії та роззброєння, США могли стежити за ситуацією на навчаннях ППО в Криму тільки за допомогою двох американських низькоорбітальних супутників із серії LACROSSE та IMPROVED CRYSTAL. Супутники тільки цих серій здійснюють моніторинг ситуації в Східній Європі та країнах колишнього Радянського Союзу. LACROSSE — всепогодні супутники радіорозвідки, 24-годинна здатність дії. Роздільна здатність (здатність розрізняти деталі) — 1 — 2 м. Останній запуск — листопад 1991 року. IMPROVED CRYSTAL — супутник фоторозвідки. Працює в видимому і інфрачервоному режимі. Останній запуск — грудень 1996 року. Супутники обох серій запускаються на орбіту на замовлення ЦРУ та офісу військової розвідки США.

Росія, здається, відкидає вірогідність вини українських ППО. За навчаннями спостерігали російські військовослужбовці, тому нібито у росіян «немає підстав не довіряти їм і українським військовим», — заявив президент Путін. Про можливість теракту могло б зокрема свідчити виявлення на одному із фрагментів фюзеляжу Ту 154отворів від куль. Однак пізніше вчора джерела в державній комісії з розслідування причин катастрофи літака Ту 154 не підтвердили цього. СекретарРади безпеки Росії Володимир Рушайло сказав, що при такій катастрофі подібні отвори «можуть мати будь-яке походження, і з’ясувати, чи є вони кульовими, може тільки баліст». Учора Росія звернулася до Ізраїлю та США з питанням про взаємодію щодо підйому так званих «чорних ящиків» літака Ту-154. Висновки про те, що їх неможливо буде підняти з дна моря, «роблять передчасно». Він зазначив, зокрема, що глибина у місці падіння літака складає понад 2 тисяч метрів. «Будь- які оптимістичні прогнози робити також передчасно», — сказав Рушайло.

Віце-президент Центру близькосхідних досліджень Олександр БОГОМОЛОВ в коментарі «Дню» також підкреслив, що вірогідність теракту на літаку Ту-154 вкрай малоймовірна. Він аргументував свою думку високим рівнем перевірок, які здійснюються в ізраїльських аеропортах: «Якщо ви бували в ізраїльському аеропорту, то не могли не помітити, що такої перевірки, як там, не здійснюють, мабуть, більше в жодному аеропорту світу». Пан Богомолов також наголосив, що новий теракт після «чорного вівторка» 11 вересня малоймовірний, виходячи і «з логіки розвитку подій». Тобто терористи навряд чи спромоглися б організувати такий теракт лише через кілька тижнів після атак на США 11 вересня. «Але в логіку розвитку побоювань така версія може вкладатися», — вважає експерт.

Колишній начальник штабу Мінського відділення армії ППО, яка відповідала за північно-західний сектор колишнього Радянського Союзу, а нині президент Атлантичної ради України Вадим ГРЕЧАНІНОВ, у свою чергу, фактично виключив імовірність причетності українських протиповітряних сил до інциденту з Ту-154. «Судячи з поширеної інформації, згідно з якою трагедія сталася на 180 км південно-західніше від Сочі і Адлера, то ми навряд чи могли зачепити літак своїми ППО», — вважає Гречанінов. «Я думаю, в трагедії немає нашої вини, немає», — наголосив він. Відносно стану сил української протиповітряної оборони Гречанінов зазначив, що «ППО України найбільш боєготовна у порівнянні з усіма іншими видами збройних сил». Як фахівець в авіації він назвав дуже малою ймовірність вибуху літака через несправність, тим більше коли врахувати ті «перевірки, які здійснюються перед злетом. Особливо в Ізраїлі».

Ізраїльська сторона, вочевидь, довіряючи своїм засобам безпеки, справді, відкидає ймовірність теракту. «Ми перевірили всі заходи з дотримання безпеки, проведені перед вильотом, не виявлено жодних порушень, помилок чи «проколів» в питанні безпеки. Нема жодних доказів, що мова йде про терористичний акт», — заявив міністр транспорту Ізраїлю Ефраїм Сне. На місце катастрофи Ізраїль направив військовослужбовців для сприяння в рятувальних роботах. У країні відзначають, що значну роль у відмові Ізраїлю від цієї версії відіграє впевненість представників США, які заявляють про можливість помилкового запуску ракети.

Радник-посланник Посольства Держави Ізраїль в України Зеєв БЕН-АР’Є повідомив учора «Дню», що до місця трагедії, окрім літака із ізраїльськими військовими, відбув карабель ізраїльських ВМС. Через брак інформації, повідомив Бен-Ар’є, Ізраїль продовжує розглядати всі теоретично можливі версії катастрофи. Ймовірність теракту у зв’язку з уже згаданими обставинами фактично неможлива, вважає радник- посланник. Але взагалі від терору, за його словами, не захищений ніхто. Ізраїлю вже обіцяна участь у всіх заходах з розслідування трагедії. Остаточні висновки щодо можливої причетності українських військ ППО до трагедії, вважає дипломат, можна буде зробити тільки після завершення роботи комісії. «Ізраїльська сторона діє виключно на основі фактів», — сказав пан Бен- Ар’є, відповідачи на запитання — чи виключає Ізраїль версію про враження літака українською ракетою.

Пригадуючи випадок у Броварах, коли ракета, запущена з далекого полігону, влучила в житловий будинок, психологічно важко відкинути версію щодо «українського сліду». Але в цьому житті може бути всяке...

Сергій СОЛОДКИЙ, Михайло ЗУБАР, «День»
Газета: