Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Час сидiти — час керувати

Комусь потрібна Україна з «вiкнами» на Захiд
15 липня, 1999 - 00:00

А поштовх до розмови дала прес-конференція з питань роботи кордону, що відбулася у Волинській облдержадміністрації 2 липня. На ній щойно призначений начальник новоутвореної Ягодинської митниці Сергій Войтюк заявив:

— Я вважаю, що жоден факт, наведений у пресі про Олексія Чернишова, не підтвердився. Те, що він повернувся на територію України, ще раз про це свідчить... Я думаю, що його вина не була доведена — значить, вона була відсутня. Чернишов зараз тут, він працює на державній роботі...

Як виявляється, все просто. Чорне, біле — не має значення. Таке, як треба! Оскільки начальник Ягодинської митниці непрямо спростовує і газету «День», яка багато писала на цю тему, нагадаємо, що про причини арешту Олексія Чернишова німецькою поліцією 30 жовтня минулого року ми довідалися зі слів прокурора міста Мюнхена доктора Губерта Фольмана: начальника Волинської митниці німецькі правоохоронці звинуватили в участі у злочинній організації та в приховуванні податків. Злочинною організацією німці назвали групу осіб із країн СНД, котра займалася контрабандним ввезенням у Німеччину та Скандинавію цигарок та алкоголю.

Чи була доведена вина Чернишова? У березні цього року, коли він після слідства і суду нарешті повернувся на Волинь, із Німеччини на адресу Міністерства закордонних справ України надійшла судова ухвала, в якій зазначається, що нашого митного генерала засуджено на два роки ув'язнення (умовно) й оштрафовано. Отож, можна тільки здивуватися, з якою легкістю свіжоспечений начальник Ягодинської митниці скасовує рішення баварського суду!

Привернула увагу і заява Сергія Войтюка про те, що Чернишов уже працює на державній роботі. З подання МВС України, в травні цього року державного радника митної служби третього рангу Чернишова було усунуто з посади начальника Волинської митниці і звільнено із Державної митної служби України. Звичайно, це був вимушений крок. Інакше українська влада сама підтвердила б наявність у Чернишова «даху» на найвищому державному рівні. Щоправда, цю ідею не спростовано. Навпаки, її підтверджує наступне призначення Олексія Чернишова. Ось уже місяць він працює заступником начальника автотерміналу «Ягодин».

Незадовго перед тим на посаду ще одного заступника начальника автотерміналу — по господарській частині — було призначено колишнього начальника залізничної станції Ягодин Віктора Сахара. Нашим читачам він знайомий із статті «Спиртові річки, «зелені» береги» («День», №206 від 28.10.1998р.), де йшлося про те, як у проміжку залізниці Ягодин — Любомль було викрадено вагон спирту. За цим злочином у лютому 1998 року Волинська транспортна прокуратура саме проти Віктора Сахара порушила кримінальну справу. Розслідування, як і треба було чекати, закінчилося нічим. Начальника станції підвели під амністію, а щоб створити видимість реагування по адмінлінії (та з деяких інших причин) — перевели на роботу в автотермінал.

Тим часом знавці прикордонної ситуації стверджують, що нове призначення Олексія Чернишова — проміжне. Найближчим часом із заступника він повинен стати начальником автотерміналу «Ягодин». Якщо так трапиться, вивільнену посаду заступника він, звичайно, заповнить кимось із своїх. А Віктор Сахар — теж його надійна людина. Таким чином, на автотерміналі «Ягодин» знову формується та сама команда, яка донедавна дружно діяла безпосередньо на Волинській митниці і яка, м'яко кажучи, погано ладнала із законом.

Відтак, що ж являє собою автотермінал «Ягодин»? Питання, виявляється, дуже цікаве. Фактично, це спеціальна закрита зона під цивільною охороною, в якій проводиться митний огляд великовантажних автомобілів, котрі рухаються з України на Захід. Після перевірки в терміналі вантажівки караванами беруть курс на Польщу, і безпосередньо на кордоні їх уже ніхто не оглядає. Отож, керівництво автотерміналу при бажанні може переправити за кордон абсолютно будь-який вантаж. Тим більше, коли є взаємопорозуміння з керівництвом митниці. А в даному випадку воно повне, бо не хто інший — сам начальник Ягодинської митниці — намагається сьогодні виправдовувати Олексія Чернишова, рекомендуючи себе його прямим послідовником.

Адміністративно автотермінал «Ягодин» є дочірнім підприємством української інноваційно-фінансової компанії «Волинь» із штаб-квартирою у Києві. Комерційна структура на державному кордоні? А чому б і ні? Дивлячись, чия. Принаймні, принцип діяльності її ще й який комерційний. Закордонні водії тут час від часу здіймають бунт проти надто високих поборів за послуги. Отож, за певних обставин автотермінал «Ягодин» може служити не те що «вікном» — цілими воротами, якими через кордон переправлятиметься на захід контрабанда і товари, від реалізації яких багатітиме аж ніяк не держава. Думається, Службі безпеки України якраз доречно було б поцікавитися, чи все тут гаразд. Але годі! Злет митної кар'єри Олексія Чернишова відбувся саме тоді, коли Державну митну службу очолював нинішній шеф СБУ Леонід Деркач.

Судячи з перетасовок у волинських прикордонних структурах, якби Олексія Чернишова не було, його довелося б «організувати». Дуже вже він такий комусь потрібен у прикордонній зоні. Як добротна переправа через річку.

КОМЕНТАР «Дня»

Свою оцінку особи відставного генерала Чернишова та подій, пов'язаних з його іменем, начальник прес-центру Державної митної служби України Андрій Старостін висловив кореспонденту «Дня» Олександру Фандєєву емоційним зауваженням: «Скільки можна чіпати Олексія Чернишова? Якщо німецьке правосуддя звинувачує його у злочинних діях, а в Україні жодна з силових структур не порушила проти нього кримінальної справи, то кому ми повинні вірити?».

Олег ПОТУРАЙ, «День»
Газета: 
Рубрика: