Нормативна будівельна база для споруд, подібних до гідростанцій дніпровського каскаду, передбачає сто років експлуатації, — каже директор Дніпрогесу Микола Дубовець, гідроенергетик із 30-річним стажем. Крім того, існує система реабілітації, що сприяє збільшенню терміну роботи гідроспоруд. Бетон же з роками, навпаки, зміцнюється, а не стає рихлим. Військові рани на дамбі заліковані. За станом дамби за цілим комплексом показників стежать чотири тисячі приладів і за минуле півсторіччя серйозних відхилень не спостерігалося. Через кожні п’ять років дамба «здає екзамен» державній міжвідомчій комісії. Останній раз — усього два роки тому. Словом, проблеми стійкості дамби немає, як немає й проблеми замулення водосховища — його глибина перед дамбою 45 метрів, а судноплавні маршрути й маневри не змінюються з дня появи Дніпрогесу. Більше того, з наступного року, за словами М. Дубовця, на всьому каскаді дніпровських станцій почнеться запровадження електронної системи спостереження за поведінкою дамб. Питання її фінансування вже вирішено. Найближчими роками на ГЕС буде омолоджено й гідрообладнання, що виробило свій ресурс.
Але якщо у самої дамби проблеми мінімальні, то у «надбудови» над нею — автодорожнього проїзду — вони значно масштабніші. Тут тріщини є й досить небезпечні. Двадцять років тому проїзд було розширено. За ці роки через інтенсивне транспортне навантаження на «биках» стали з’являтися вертикальні тріщини, що досягають до 9 мм у ширину й завдовжки понад 15 метрів. Із 41 опори треба ремонтувати 17. Дослідження, проведені інститутами «Укргідропроект», «УкрНДІ Проектстальконструкція», «Укргеологія», підтверджують можливість розвитку руйнування в місцях кріплення опор аж до втрати несучої здатності. Але з виділених Кабміном у вересні минулого року 3,1 млн. гривень на ремонтні роботи до Запоріжжя дійшли 2 мільйони, які давно освоєно. Залишилося укріпити дві опори, для чого потрібні обіцяні 1,1 млн. гривень, в яких не відмовляють, але й не дають. Проблема стійкості моста висить у повітрі. Як і раніше, закритий для проїзду останній ряд, не заборонено реверсивний рух транспорту, що теж не сприяє безпеці.
Як запевняють фахівці, після комплексу ремонтних робіт, що вимагає 5—6 млн. гривень, мости Дніпрогесу зможуть служити ще сотню років, як і сам Дніпрогес.
№232 03.12.98 «День»
При використанні наших публікацій посилання на газету обов'язкове. © «День»