Вчора відомий консультант із видавничих систем Рассел ВІРС поділився зі спеціалістами «Дня» своїми знаннями в області передових технологій підготовки газети до друку. Протягом двогодинної лекції він відкрив секрети роботи з креативними продуктами компанії Adobe. Уважно вивчивши дизайн газети та поспілкувавшись із працівниками, пан Вірс відзначив справді європейський рівень «Дня». Під час своїх гостин у редакції відомий консультант оглядав вивішені на стінах фотографії з фотовиставок нашої газети і не переставав дивуватися. Особливу його увагу привертали фото із сільськими мотивами, світлини, що показують народні традиції, просте життя. Своєму гостю «День» подарував фотоальбом, створений на основі найкращих матеріалів своїх фотовиставок, а також англійський варіант книги про американського дослідника Голодомору в Україні Джеймса Мейса «День і вічність Джеймса Мейса».
Слід сказати, що у видавничому бізнесі пан Вірс з 1980 року. За цей час він пройшов шлях від журналіста та фотокореспондента до експерта з питань друку. От уже 10 років він виступає з лекціями в США і в Європі, навчаючи співробітників різних видавництв сучасним методам роботи з електронними системами. Серед його клієнтів — New York Times, Metroland (до цієї групи входить більше 70 газет), Primedia Business (50 журналів у США) і багато інших.
— Пане Вірс, як би ви оцінили рівень газети «День» — її графіку, дизайн, зовнішній вигляд загалом?
— У своєму житті я більше працював з газетами у Великій Британії та США. І от якщо ми порівняємо вашу газету, скажімо, з американською, то тут ми побачимо одну суттєву різницю. Журналісти США взяли за звичку зменшувати та звужувати свої газети. А газета «День» і досі має стандартний великий розмір. І це чудово, бо це — вишукана класика, справжній широкий формат (традиційно у Великій Британії та США великий формат має якісна преса, вузький формат — таблоїди. — Ред.). Минулого місяця я був у рідному місті й побачив, що наша якісна преса стала як таблоїди. У вашої газети традиційний дизайн, але вона, так би мовити, чиста. От які сьогодні бувають газети? Одні намагаються привернути увагу динамікою, кричущими фото, особисто я це не люблю. Інші газети працюють більше над спокійною графікою, над відкритістю.
— Протягом своєї лекції ви спілкувалися з технічними спеціалістами нашого видання. Що ви можете сказати про їхній рівень підготовки?
— Вони ставили мені питання, і я побачив, що вони дуже талановиті. На жаль, я не зміг побачити їх у роботі, хоча хотілося б!
— Як ви оцінюєте перспективи українського медіа-ринку, зокрема, і в плані новітніх технологій?
— Кожен бізнес, щоб вижити, має змінюватися. І ринок преси постійно змінюється. Наприклад, ви маєте друковану версію і веб-сайт. Уявімо, що якась подія сталася пізно ввечері. Ви можете написати про неї на веб-сторінці, звичайно, коротко. Це вже взаємодоповнення. Але на прикладі американських мас-медіа можу сказати, що інтернет-газети в США не дуже якісні, вони не на належному рівні, використовують неперевірені джерела, тому що в них на першому плані оперативність. Люди дивляться на веб-сайти, щоб дізнатися, що відбувається в цю саму мить і читають пресу, щоб дізнатися про проблеми глибше.
— Якою ви бачите взаємодію інтернет-видань та друкованих ЗМІ? Чи існує між ними протистояння, чи можливо, що в майбутньому інтернет витіснить паперову пресу?
— Хіба інтернет знищив книжки? Ні. Але щоб вижити та конкурувати з Інтернетом паперові ЗМІ мають містити у собі щось таке, щоб людям хотілося їх купувати, щоб вони погодилися віддати свої гроші. Для прикладу, існує Вікіпедія — інтернет-енциклопедія, і також є книжки, які коштують певну суму. Тож ви питаєте, чому я мушу купувати книгу? Книга має запропонувати вам щось таке, чого немає в інтернеті. А от як газети конкурують з телебаченням? На ТБ про певну новину розповідають протягом секунд. А газети дають глибший погляд. А як преса конкурує з радіо? Те ж саме стосується й інтернету. Я гадаю, в друкованих ЗМІ є майбутнє.
КОМЕНТАР «Дня»
Олександр ПІСНИЙ, технічний директор «Дня»:
— Ми захоплені якістю та можливостями продукту компанії Adobe. Не в кожну газету Adobe направляє фахівця такого рівня та проводить тренінги. А співробітники редакції були вражені креативними можливостями та автоматизацією праці, про які нам розповів Рассел Вірс. Будемо вчитися щоб впроваджувати.