Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Вибратися зі статусу провінції — через туризм

Як занесли 10-тисячне польске містечко в Книгу рекордів Гіннесса
3 червня, 2009 - 00:00
ПРО НЮАНСИ РОБОТИ ПАРОВОЗНОГО ДЕПО І, ЗОКРЕМА, МАШИНІСТА МОЖНА ДІЗНАТИСЯ НА ПРАКТИЦІ: ДОЗВОЛЯЄТЬСЯ ЗАЛІЗАТИ ДО МАШИНІСТА В КАБІНУ, ПРОБУВАТИ, ПІД ЙОГО НАГЛЯДОМ, ЯК ПРАЦЮЮТЬ МЕХАНІЗМИ, ЗАПУСКАТИ ПАРОВОЗ. ЩОПРАВДА, ТРЕБА БУТИ ГОТОВИМ ПІСЛЯ ЦЬОГО ЗАДОВОЛЕННЯ ДОВГО МИТИ РУКИ

Принаймні до 2012 року Польща буде нашим чи не найближчим партнером та країною, з якою ми себе порівнюватимемо, чогось вчитимемося і, зрозуміло, при потребі будемо ділитися своїм досвідом. Туризм — особлива галузь, яка може приносити непогані прибутки. В Україні це зрозуміли не так давно, а от у Польщі вже вдалося добре розвинути свої шляхи-доріжки, порахувати та проінвентаризувати всі історичні надбання, визначитися, що можна показати іноземцям і, найважливіше, що створити. Особливо цікавими є ті місця, де нібито «нічого немає», але завдяки людській ініціативі з’являються шедеври, які заносять в Книгу рекордів Гіннесса.

ІЗ МІНІМУМУ ВЗЯТИ МАКСИМУМ

Туристична Польща добре відома туристам своїми прекрасно збереженими палацами та костелами, а ще господарським ставленням до всього, що було створено раніше. Тож особливий інтерес виникає саме не до Кракова, Познаня чи Варшави, а до невеличких містечок типу Нового Томишля чи Вольштина, у яких не більше 10—15 тисяч людей. Та не дивлячись на величину міст, основним туристом у Польщі всюди вважають німців.

— Найбільше нас цікавлять багаті німецькі туристи. Західний кордон до нас набагато ближчий за східний, тому наш промоційний напрям — ринок німецький, — розповів маршалок Велико польського воєводства (в Україні — керівник області) Марек Возняк. — Крім того, у нас нині будується автострада до Берліна і ми сподіваємося на зміцнення туристичної галузі завдяки добрій дорозі. У нас все пристосовано саме до цього контингенту. Нині в Польщу, зокрема, західну, приїжджає багато туристів, особливо — туристів-бізнесменів.

Якщо взяти приклад Вольштинського повіту (району), у якому проживає 55 тисяч жителів, то тут хоч і немає моря та гір, все ж є п’ять заповідників, які охороняються законом, мальовничі, добре прибрані озера, а ще — острів конвалій. Вольштинці люблять згадувати, що у них жив і працював німець Роберт Кох, який дослідив туберкульозну паличку, і хоч період його перебування в місті тривав не довго, пам’ять про це увіковічена в будинку, де він жив. Загалом, за всім, що зосталося у спадок, поляки дбайливо стежать і не шкодують грошей на рекламу.

Молись і працюй — основне правило вольштинців, як і, очевидно, всіх поляків, тому що я це чула під час відправлення літургії в познанському костелі. Перша згадка про місто датована 1420 роком, також згадується, що раніше тут були болота, які поляки з німцями привели в порядок і нині ефективно займаються сільським господарством.

— Як людям живеться у нас? Добре живеться... У нас немає великої промисловості, основне, чим займаються люди в нашому повіті, — сільське господарство, зокрема, вирощування грибів, також займаються туризмом. Безробітних у нас — 5%, можливо, що через кризу їх кількість зросла ще на 2,5%. У нас є дуже багато туристичних шляхів, давно позначених на спеціальних картах. Усе це працює багато років, у нас є типово туристичні міста, куди завжди приїжджали поляки відпочивати, а в радянські часи — навіть комуністи, — усміхається Вольштинський староста Ричард Курп. — Оператори на туристичному ринку дотримуються високих стандартів послуг, між ними є конкуренція. Треба зазначити, що ці стандарти значно зросли після 1989 року... Всі туристичні осередки — в приватних руках.

Паровозне депо — це основна туристична особливість Вольштина. Тут зібрано 30 різноманітних паровозів зі всього світу, семеро з них — діючі (в основному — німецькі) і туристи на них люблять кататися. Ті ж, що безпосередньо стоять у депо, теж можуть бути діючими — просто їх «розігрівають» за стародавнім способом і це займає 10—12 годин. Найстаріший паровоз — 1883 року випуску, а спеціальна «оборотніца», по-польському, (круглі рейки, на яких стоїть машина, яка з’єднує паровоз із вагонами) — з 1908 року, досі діюча. Це єдине таке депо не тільки в Європі, а й в усьому світі. Як розповіли керівники міста, на початку травня тут відбувся парад паровозів, коли було зібрано старі моделі з усього світу (Китай, Велика Британія, Японія, Австралія тощо).

— Ми практично щодня катаємо на них людей. Особливо тішаться діти — загалом туристи завжди приходять з дітьми. Коштує це не багато — 2 злотих. Туристи люблять нам «допомагати»: радіють, коли вручну крутять «оборотніцу», штовхаючи її, люблять запускати під моїм наглядом механізми, давати сигнали. Особливо цікавляться чоловіки, хоча цікавих серед жінок вистачає... Ми радіємо з того, що все тут старе, ми не хочемо нічого модернізувати, — сказав фанат паровозної справи Вєслав Йокель, колишній механік, який навіть на пенсії тут працює, бо не може розлучитися з машинами.

Біля депо відкритий музей, в якому можна побачити всю історію паровозного депо: німецький план депо, одяг, в якому ходили його службовці, документи тощо. Також тут є великий макет паровозного депо: за словами механіка, все працює — вода качається, паровози їздять, тож при потребі механізм можна запустити в рух...

ВІКЛІНА (ЛОЗА), ШПАРАГА ТА ХМІЛЬ

Жителі Нового Томишля Вольштинського повіту, яке знаходиться за кілька десятків кілометрів від повітового міста, вирішили, що особливістю їхньої округи будуть три речі. Перша — це віоліна (лоза). Тут створили Музей лози та хмелю, у якому вже провели 15 всесвітніх пленерів лозоплетільників, а ще тут є найбільший у світі кошик з лози, який і потрапив у Книгу рекордів Гіннесса. Другий — хміль. Це само собою, бо в Польщі з давніх-давен працюють броварні і, як стверджує польська молодь, пиво користується непоганою популярністю. Третє — це шпарага (так звучить на польській, а аналога в українській мові не знайшлося). Ідеться про сільськогосподарську культуру у формі тонкого білого кореня, з якої варять юшку або запікають її. Поляки кажуть, що шарага найкраще росте саме в їхній місцевості і суп з неї (щось схоже на пюре), який не їдять ложкою, а п’ють із супової чашки, є їхньою національною стравою.

А ще кілька десятків років тому здавалося, що Новий Томишль не має нічого особливого. Люди, за словами старости новотомського Анджея Волконські, «повстали» (проявили ініціативу) і от сюди приїжджають на світові пленери, а про гігантський кошик завдяки інтернету знає весь світ...

«Одна гілка — й тисячі способів», — очевидно, це життєве кредо жителів Нового Томишля. Мається на увазі гілку верби, яку, пофантазувавши, можна по-різному використовувати. В 1930 році тут почало діяти перше підприємство по переробці й виготовленню виробів з лози, тож у жителів міста склалися сталі традиції. А одну з вулиць, яку офіційно відкрили на честь вступу Польщі до Євросоюзу, спеціально прикрасили виробами з вікліни: балкони будинків, під’їзди, горщики з квітами (враження таке, ніби національними квітами Польщі, принаймні в травні, є братики) є навіть літнє кафе, в якому все зроблено з лози. Але якщо у більшості своїй в Україні лоза — світла, то в Польщі — темно-коричнева. Теж своя особливість.

— Люди люблять прикрашати свої будинки. Тут був один дуже занедбаний і страшний прохід між будинками. Тож люди за свої кошти зробили ремонт та прикрасили його віоліною, тепер водимо показувати його гостям міста, — розповів староста Анджей Вілконські.

Звичайно, всім гостям міста показують ще одну ініціативу новотомишлянців — найбільший у світі кошик із лози. Його висота — майже 9м, довжина — близько 20м, а ширина — 9,5м. На його виготовлення пішло понад 12 тонн лози і 11 тонн залізних прутів. Треба сказати, що в середині кошика ростуть дерева і є драбина, по якій можна піднятися на його верх.

Музей лози і хмелю знаходиться в парку, де відпочивають люди. Тут є велика дерев’яна стодола (комора), у якій зібрані найкращі зразки лозоплетіння. Особливо багато меблів у натуральну величину, предметів побуту. Вона відкрита для туристів навіть узимку. Також великих розмірів вироби із віоліни стоять на подвір’ї — грибок, ангел, арка, журавлі (іноді потрібно здогадуватися, що зробив майстер). При вході в інше приміщення — музей хмелю, є напис-приказка, популярна в Польщі: «Панна без вроди, кінь без хвоста і пиво без хмелю одну вартість мають». З’ясувалося, що крім того, що його використовують броварі, хміль є незамінним у фармацевтиці: добре допомагає при хворобах шлунка, його приймають як обезболююче тощо.

І це ще не все: щоб догодити всім, неподалік від музею створили «зоо» — невеличкий симпатичний зоопарк, відвідування якого є безкоштовним. Неподалік стоїть ще один шедевр із лози: величезна плетена «шапка», яка увечері світиться. Тут є місця для сидіння (поміститься чоловік 30—40), і творчі вчителі часто використовують «шапку» для проведення уроків, ігор, творчих змагань. Дійсно, одна лозина, і тисяча способів...

Поляки вірні своїм принципам любові до батьківщини, роботи, Бога, а, загалом, до життя. І хоча тут, як і в усіх країнах, є природна міграція, ніхто особливо не утікає у великі міста — люди знаходять себе там, де народилися. Один із державних службовців, який був тимчасовим екскурсоводом групи вигукнув: «Я не знаю кращого міста за Вольштин!».

Оксана МИКОЛЮК, «День». Київ — Варшава —Познань — Новий Томишль — Вольштин — Познань —Київ, фото автора
Газета: 
Рубрика: