Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Феномен української книжки

З’явився шанс зміцнити позиції
28 квітня, 2009 - 00:00

Український книжковий ринок має унікальний шанс за допомогою кризи позбутися свого головного конкурента — російських видавництв. Так вважають вітчизняні видавці та книгорозповсюджувачі.

Книговидавництво України одним із останніх відчуло на собі вплив кризи — усе-таки люди з настанням важких часів почали більше читати, тому представники книжкового ринку довго не нарікали на несприятливе економічне становище. Проте сьогодні вони констатують: на кінець лютого цього року більшості видавництв довелося скоротити тираж видаваних книжок майже вдвічі, а новинок узагалі стало менше на 60—65%. Головна причина — папір, фарба й інша необхідна сировина купується закордоном за новим курсом долара. Подорожчали також і типографські послуги.

Незважаючи на такі негативні новини, Українська асоціація видавців і книгорозповсюджувачів звертає увагу й на позитивні тенденції у галузі. Наприклад, усупереч кризі, 75% опитаних керівників видавництв стверджують, що обсяги продукції, яка йде в роздрібну й оптову торгівлю зі складу, не зменшилися, а лишилися на попередньому рівні. А 10% видавництв зазначили, що їхні продажі навіть значно збільшилися! Виходить, лише 15% видавництв економічно почуваються гірше, ніж до початку кризи.

Таку тенденцію в Українській асоціації видавців і книгорозповсюджувачів називають «феноменом», але знають, як його пояснити. Річ у тім, що за умов загальносвітової кризової ситуації різко скоротився імпорт російської книжки до України. А це, у свою чергу, продиктоване значним зростанням вартості російського продукту. Як стверджує директор дистрибуторської компанії Ігор Степурін, російська книжка подорожчала у три-чотири рази.

Та навіть у таких умовах російська продукція сьогодні продовжує займати домінуючу позицію на вітчизняному книжковому ринку, зазначає президент Асоціації видавців і книгорозповсюджувачів Олександр Афонін. За його словами, ще з радянських часів українська книжка займала лише 40% власного ринку, а 60% — російська. Однак експерти впевнені, що чим далі, тим більше українська книжка зміцнюватиметься на вітчизняному ринку. Вже сьогодні спостерігається збільшення цього сектору. А все завдяки тому, що російська книжка значно подорожчала і стала нецікавою в ціновій категорії «збіднілому» українському читачеві.

«Ввезення російських книжок сьогодні сильно подорожчало — кількість податків, які стягуються за одну машину, порівняно з 2008 роком зросла у чотири рази», — розповів журналістам директор мережі книжкових супермаркетів Костянтин Клімашенко. У зв’язку з цим, зауважив Ігор Степурін, у книжкових рейтингах популярності вже майже не знайти російського видавця — українці купують лише вітчизняний продукт. Та й то тільки дешевого сегменту. Наприклад, на 90% знизилися продажі художніх альбомів і дорогих подарункових видань. Усі книжки, що коштують більше 100—150 гривень, продаються дуже погано. Їх купують хіба що на свята або дні народження. Якщо раніше люди дозволяли собі дорогі довідники, то сьогодні обходяться дешевим сегментом. До речі, зазначають представники книгарень, сьогодні краще розходиться той товар, який добре розрекламували. І поки що ніхто особливо не економить на дитячих книжках.

Хоча на полицях книгарень іще безліч імпортних книжок, які були ввезені до України рік чи півтора тому за докризовими цінами. Те, що книжки довго простоюють у торгових точках — іще один негатив, викликаний зниженням купівельної спроможності українців. До кризи в середньому книжка продавалася на книжковому ринку за два місяці, а у книгарнях — за вісім місяців. Але з приходом кризи продавці підрахували, що книжки затримуються у них майже вдвічі довше. Сьогодні книга, якщо це не бестселер, продається в магазині цілих 11,5 місяця.

Погіршили фінансове становище видавництв і заборгованості, які спостерігаються з боку торговельних організацій. За інформацією Афоніна, такі розрахунки зменшилися на 40%. «Сьогодні питання обігових коштів є найбільшою проблемою. Щоправда, це проблема не тільки видавничої справи, але практично всіх секторів економіки. Адже обігові кошти вимиваються, а можливості їх поповнити немає — система кредитування практично заморожена, а ті кредити, які вдається отримувати, ніяк не розраховані на виробничу галузь», — зазначає Олександр Афонін.

Однак експерти все ж схильні вважати, що у книжкову справу варто вкладати гроші людям з інших галузей бізнесу, адже книжковий ринок одним із перших вийде з кризи. А деякі фахівці бачать вітчизняну книжкову галузь після кризи набагато кращою. Криза, на їхню думку, підвищить конкуренцію в якості й вартості надаваних послуг. У підсумку виграє споживач — адже поліпшиться якість кінцевого продукту.

Кризу багато видавців також називають методом очищення від піратської та контрафактної продукції. За словами Ігоря Степуріна, такий товар дуже сильно поширився в Україні, особливо серед учбової літератури й посібників. Індикатором «сірої» продукції Степурін називає книжкові ринки. За його словами, люди почали більше купувати друковані видання у книгарнях, аніж на Петрівці, де багато кіосків узагалі почали закриватися. Хоча за показниками «обіговості» книг видно, що книгарні доволі сильно відстають від Петрівки.

Тетяна МАМАЛИГА, спеціально для «Дня»
Газета: 
Рубрика: