Незважаючи на кризу, українці не уповільнюють своїх споживацьких темпів, а навпаки — збільшують. Про це свідчить ринок дистанційної торгівлі. На сьогоднішній день він має відносно вільну нішу: замовлень постійно більшає, а провідні міжнародні компанії, що торгують через пошту, говорять про суттєву недостачу товару. Про це «Дню» розповів президент Української асоціації директ-маркетингу Валентин Калашник.
За даними асоціації, об’єм ринку дистанційної торгівлі 2007 року склав близько 150 мільйонів євро, а в 2008 році очікується показник в 230 мільйонів євро. У країні працює близько сорока вітчизняних та міжнародних компаній, які спеціалізуються на поштовій торгівлі. Надходження від таких компаній з кожним роком стає все важливішим для національного поштового оператора, адже об’єми відправки кореспонденції фізичними особами з року в рік невпинно падають, тож значну частину надходжень де-факто згенеровано компаніями поштової торгівлі (перш за все це пересилання замовлень до каталожних компаній та поштові перекази за придбаний товар). На сьогоднішній день вже близько 70% відправлень через мережу УДППС «Укрпошта» — це згрупована кореспонденція, яка відправлена юридичними особами.
Втім, і цей ринок відчуває на собі економічну кризу. Більшість операторів дистанційної торгівлі затягують пояси та суттєво зменшують рекрутинг клієнтів, аналізують свої бази даних та надсилають каталоги тільки тим клієнтам, в яких імовірність замовлення більша. Ще однією неприємністю для галузі стало раптове підняття тарифів на пересилку.
«Питання навіть не в самому підвищенні, адже його врешті-решт потрібно було зробити, — пояснює Валентин Калашник. — Але операторів не повідомили про це завчасно, а вони ж розраховують ціни в своїх каталогах на шість-вісім місяців наперед, а вартість пересилання — їхня суттєва складова.» Тому, на думку Калашника, підняття поштових тарифів удвічі призведе до великих збитків операторів дистанційної торгівлі, в результаті чого з ринку може піти до 50% дрібних операторів.
— Є оператори, які працюють в багатьох країнах світу, і вони це переживуть, але у Києві ще близько двох десятків маленьких компаній, які відправляють на тиждень менше ніж сто посилок (вони спрямовані на поступовий розвиток, нарощення своїх об’ємів). Ці компанії точно підуть з ринку, оскільки не мають стійкості, — впевнений президент асоціації.
Дистанційна торгівля, зокрема, сьогодні популярна в невеликих населених пунктах — там важлива доступність товару. Ще один плюс такої торгівлі — це можливість представляти покупцю достатньо великий асортимент товару. Але є й мінуси — товар може довго йти до споживача. Хоча це вже наші, українські проблеми, впевнений Калашник. «Наприклад, у Німеччині товар необхідно вручити замовнику вже наступного дня після його передачі на пошту оператором», — розповідає він. До речі, в Німеччині навіть тістечка та інші кондитерські вироби продають за каталогами. Відповідно, і доставляють їх не через тиждень, як це може бути в нас. А поки в Україні поштою замовляють в основному інформаційну продукцію (книжки, журнали, диски), одяг, взуття, парфумерію, косметику, біжутерію.
Хоча президент Асоціації директ-маркетингу на поточний 2009 рік чітких прогнозів поки що не робить, усе ж зауважує, що ринок може трошки застопоритися. Втім, незважаючи на всі труднощі, на український ринок, за словами Валентина Калашника, готуються вийти ще два великі світові оператори. А це свідчить про купівельну спроможність українців загалом та про розвиток поштової торгівлі зокрема.