Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Побічний ефект»

Рекордний урожай зерна невигідно транспортувати, — перевізники
12 липня, 2013 - 14:14
ФОТО АНДРІЯ КРИМСЬКОГО

У підвищеному контролі за перевантаженими фурами з’явився перший побічний ефект. З урахуванням ліміту — 24 тонни вантажу — цьогорічний рекордний урожай зернових транспортувати невигідно, констатують перевізники. Адже у вітчизняні зерновози вже традиційно вантажать у середньому 35 тонн. Саме таку вантажопідйомність враховують при укладанні контрактів, і, відповідно, в обрахуванні собівартості послуги.

«Перевізник у даних умовах не зможе існувати взагалі. Рано чи пізно складеться така ситуація, що тримати автомобільний парк буде невигідно. І перевізникам доведеться розпродувати авто. Тому що за даними розцінками без перевантаження їздити просто неможливо», — констатує президент Асоціації аграрних перевізників України Яніна Кучерова.

Як вважають в асоціації, врятувати ситуацію можуть хіба що самі аграрії — якщо візьмуть на себе сплату штрафів за перевантаження, котрі наразі сягають 1700 грн. Утім, у аграріїв і без того вистачає проблем — цьогорічний урожай буде на 15 млрд грн дешевшим за минулорічний. Тому додаткові витрати сільгосппідприємства спробують включити в ціну зерна.

«Якщо автопоїзд може перевозити 40 тонн зерна, а йому з тих циркулярів випливає, що не більше 23, то самі розумієте, що перевезення коштуватиме в півтора рази дорожче. І за все це заплатить товаровиробник... А завтра це вже буде враховано в ціні на зерно», — переконаний генеральний директор Української аграрної конфедерації Сергій Стоянов.

Утім, кардинально підняти ціну на зерно не зможе навіть можливий логістичний колапс. Адже, як констатують фахівці, у світі наразі спостерігається надлишок збіжжя. Цього маркетингового року його можуть зібрати на 12% більше, ніж минулого. Тому ціни, наприклад, на українську пшеницю наразі сягають 240 доларів за тону. Минулого ж року за неї давали всі 360 доларів.

Тим часом за зайвою вагою вітчизняних фур слідкують усе ретельніше. За травень-червень цього року Укртрансінспекція виявила на 50% більше порушників, ніж роком раніше. З понад 10 тис. перевірених фур перевантаження виявили в 303-х, загальна сума штрафів яких перевищила півмільйона гривень. Як нагадують в Державтоінспекції та Укравтодорі, у спеку вага автомобіля разом із вантажем не має перевищувати 24 тонн. Інакше перевізнику доведеться платити штраф до 1700 грн.

«З метою збереження автомобільних доріг від руйнування вантажівками, особливо в період підвищеної температури повітря, Укравтодором було прийняте рішення щодо введення обмежень на рух транспортних засобів загальною вагою понад 24 тонни, або навантаженням на вісь понад 7 тонн, у період, коли температура повітря вища за 28 градусів за Цельсієм», — відзначає начальник відділу організації дорожнього руху Департаменту ДАІ МВС України Станіслав Мізін.

Уночі ж, коли спека спадає, допустима вага фури — 38 тонн, констатують в Укравтодорі. Мовляв, перевізників обмежують не за власною примхою. Такі ж нормативи діють і за кордоном. Утім, за даними експериментального автоматичного пункту вагового контролю на трасі Київ — Чоп, понад 80% українських фур важать понад 40 тонн.

«Переважна більшість країн обмежує загальну вагу автопоїзда 38—40 тоннами... Намагання ж перевізників перевозити більший вантаж за рейс зрозуміло. Вони при цьому отримують більший зиск. Але при цьому, на жаль, руйнують дороги», — розповідає начальник відділу ДАК «Автомобільні дороги України» Віктор Горошко.

Тим часом залізничних потужностей аграріям традиційно не вистачає. «Вагонів зерновозів у нас 12 тисяч. А реально бігало 6—8 тисяч. Весною, взимку були дуже великі проблеми», — нагадує Стоянов.

Олексій САВИЦЬКИЙ
Газета: 
Рубрика: