Уряд хоче зробити невигідним переобладнання старих вантажних машин на легкові. Поки при розмитненні невеликі вантажівки під дію акцизного збору не потрапляють. Але почнуть з 1 січня 2015 року, якщо парламент прийме законопроект Міністерства доходів і зборів України. Тоді при реєстрації або перереєстрації такого авто в ДАІ власнику необхідно буде пред’явити документи про сплату податку. Це може торкнутися кількох десятків тисяч машин: у минулому році в країну завезли 99 тис. старих комерційних вантажівок, з яких на легковики переобладнали близько 32 тис.
Старі комерційні легкові авто зараз завозять значно менше: на них як раз акциз поширюється, і разом з іншими податками він практично зрівнює їх вартість з новими. Тож, переобладнавши вантажний фургон за $1 тис., можна заощадити ще близько $3 тис. Легковик обійдеться тоді в $10-12 тис. замість $15 тис., підрахували у інформаційно-аналітичної групи AUTO-Consulting.
Певною мірою такий закон міг би посприяти оновленню автопарку українських перевізників. Обіймаючи посаду міністра інфраструктури, Борис Колесніков зазначав, що найчастіше саме старі мікроавтобуси вантажні, переобладнані в міжміські «маршрутки», стають причиною тяжких аварій з численними людськими жертвами. І пророкував швидке витіснення їх більш місткими автобусами.
Цієї весни повідомлялося, що Кабінет міністрів розробив проект постанови, яка забороняє використання переобладнаних автобусів, що мають до 22 місць і перевозять пасажирів на відстань понад 150 км. Нещодавно ж заступник міністра інфраструктури України Костянтин Єфименко повідомив журналістам, що саме з 2015 року в його відомстві планують заборонити використання переобладнаних вантажних автобусів для здійснення пасажирських перевезень. «Вже діє часткова заборона на використання переобладнаних вантажівок для здійснення пасажирських перевезень, але ми плануємо здійснити повну заборону цього. Зараз йдуть дискусії, коли краще це зробити — з 1 липня 2015 року, а можливо і 2016 року», — сказав він.
Дискусії навколо цього питання йдуть давно. Як зазначав президент Всеукраїнської асоціації автомобільних перевізників Ігор Шкіря, на відміну від пасажирських автобусів у переобладнаних вантажівках відсутні так звані «ребра жорсткості», що робить небезпечним пересування в них пасажирів. І через відсутність спарених задніх коліс в зимовий період машина стає нестійкою. В таких «маршрутках» пасажирам також не дуже комфортно їхати: сидіння розташовані близько один до одного.
У відповідь Союз перевізників України запевняє, що небезпеки для пасажирів переобладнані автобуси не являють. «Пасажирські «Богдани» і «Еталони» також роблять на шасі вантажного автомобіля на українських заводах, але після цього їх не називаю переобладнаними», — говорив голова об’єднання Валентин Демчук. «Насправді не в безпеці справа. Є певні питання до автобусів моделей Sprinter і LT, які перевищують швидкість. Але тут питання не в самій конструкції автобуса, а у швидкісних режимах», — підкреслював він.
Союз перевізників України звертався до Держслужби з питань регуляторної політики та підприємництва з проханням сприяти у наданні компаніям дозволу на використання мікроавтобусів Mercedes Sprinter і Volksswagen LT на маршрутах протяжністю понад 150 км «Держава сама дозволив використовувати автобуси класу Mercedes Sprinter і Volksswagen LT, які пройшли спочатку процедуру переобладнання, а в 2011-2012 роках — ще і дообладнання для підвищення безпеки перевезень, на що було витрачено чималі кошти», — заявляли перевізники.
Як можна зрозуміти з повідомлень чиновників, на практиці досягти повної заміни переобладнаних «маршруток» поки не вдалося. Ймовірно тому, що швидко знайти заміну великої кількості транспорту складно. Адже з 80 тис. автобусів близько 30 тис. штук — переобладнані з вантажних транспортних засобів. І боротьба ведеться не тільки на міжміських напрямках, але і на міських маршрутах, на які ставлять більш місткі автобуси. Ця тенденція намітилася у багатьох українських містах. Але як і раніше, є нелегальні перевізники, повністю проконтролювати яких влада не може.
Втім, нинішня ініціатива уряду стосується не тільки тих компаній, які займаються пасажирськими перевезеннями. Адже невеликі вантажні фургони вагою до 3,5 тонн, як от Volkswagen Caddy або Renault Kangoo, переобладнують для власних потреб.
За підрахунками Міндоходів, введення податку буде щорічно приносити держбюджету 300 млн. грн. Директор інформаційно-аналітичної групи AUTO-Consulting Олег Омельницький вважає, що якщо законопроект приймуть, частина покупців переорієнтується на ринок нових легкових автомобілів. За його прогнозами, повідомляє ЛІГАБізнесІнформ, у цьому випадку ринок уживаної комерційної техніки впаде удвічі, а сегмент нових легкових авто зросте на 30—40 тис. штук.