Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Річкове судноплавство — за успішного експорту

Миколаївська компанія «НІБУЛОН» продемонструвала Президентові, як побудувати ефективний зерновий бізнес
4 вересня, 2014 - 12:02
Річкове судноплавство — за успішного експорту
ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ ПЕТРО ПОРОШЕНКО ТА ГЕНЕРАЛЬНИЙ ДИРЕКТОР КОМПАНІЇ «НІБУЛОН» ОЛЕКСІЙ ВАДАТУРСЬКИЙ ПІД ЧАС УРОЧИСТОЇ ЗАКЛАДКИ БУКСИРІВ НА СУДНОБУДІВНОМУ-СУДНОРЕМОНТНОМУ ЗАВОДІ «НІБУЛОН» У МИКОЛАЄВІ. 21 СЕРПНЯ 2014 РОКУ / ФОТО ВИДАННЯ «ПРЕСТУПНОСТИ.НЕТ»

Україна зібрала 35,2 мільйона тонн зерна, повідомило Міністерство аграрної політики та продовольства. Це трохи більше половини очікуваного 2014 року врожаю. Напередодні рекордного зернового валу, уряд та аграрні компанії готуються до зростання експорту. За скромними оцінками, він становитиме 33 мільйони тонн! Але не все так просто. Разом із великою перспективою перед агросектором відкрився і великий виклик: як доставити зерно покупцеві.

Залізниця не осилить такий обсяг експорту. Адже кількість вагонів-зерновозів не збільшується і постійно виникає їхній дефіцит. «Враховуючи зростання зернового експорту з 15—20 мільйонів тонн до 33 мільйонів тонн, навіть зменшення терміну обороту вагона з 10-ти до 7-и днів, не допомагає вирішувати проблему», — розповідає «Дню» про виниклу проблему генеральний директор асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» Володимир Лапа. Зрештою це відбивається на ціні послуги. «Щоб отримати минулої осені вагон, потрібно було заплатити 12 доларів з однієї тонни», — пояснив він.

Автоперевезення — теж не вихід, продовжує Лапа. Щоб перевезення було економічно вигідним, машина повинна везти понад 30 тонн, деталізує він. Але на дорогах існують обмеження щодо вантажів: машина має бути не більше 24 тонн. «Тому є ризик нарватися на штрафні санкції в дорозі», — говорить експерт.

Всіх цих проблем немає при транспортуванні зерна річковим транспортом. Для сектора — це оптимальний варіант, який, до речі, широко використовується в світі. Але розвивають цей напрям в Україні одиниці. Так, лідерські позиції займає «НІБУЛОН». По суті, на сьогоднішній день — це єдина вітчизняна агрокомпанія, яка відроджує суднобудування і судноплавство в Україні. В її арсеналі — власний вантажний і маневрений флот. Він складається з 37 суден. З минулого року додався ще суднобудівний-судноремонтний завод «НІБУЛОН». Днями судноплавний парк «НІБУЛОН» поповнився обновками, виготовленими на цьому заводі. В експлуатацію здали буксир № 5, на воду спустили буксир № 6 і розпочали будівництво ще трьох буксирів.

«Це дозволить нашій компанії додатково перевезти водним транспортом понад 600 тисяч тонн лише цього року. Це буде розвантаження автомобільних доріг (від понад 12,5 тисячі великовантажних автомобілів. — Авт.) і залізниць (від майже 8,3 тисячі вагонів. — Авт.). Це економія для аграрного сектора України, нові робочі місця, яких ми за час відновлення нашого суднобудівного-судноремонтного заводу створили понад 300», — повідомив генеральний директор «НІБУЛОНу», Герой України Олексій Вадатурський.

Присутній на урочистостях глава держави Петро Порошенко не залишив не поміченими заслуги компанії: «НІБУЛОН» є символом відродження України, українського сільського господарства, людей праці, українського машинобудування, портобудівництва, суднобудування». Як власникові суднобудівного заводу в минулому, Петру Олексійовичу добре відомі проблеми, з якими стикається такого роду підприємство. Але це не перешкодило «НІБУЛОНу», говорить він, за рік підняти з руїн промисловий об’єкт. На думку Порошенка, приклад підприємства Вадатурського повинен надихати інших бізнесменів, щоб вони відроджували нашу країну. Адже відродження виробничих потужностей — це серйозна підмога для посилення позицій України на міжнародній арені, вважає Президент. «Для того, щоб мати сильні позиції на переговорах у світі, нам потрібно мати сильну Україну, сильне виробництво, сильних виробничників, сильну армію. Тоді ми зможемо захистити український суверенітет, українську незалежність, територіальну цілісність», — підкреслив він, виступаючи на суднобудівному заводі. При цьому він пообіцяв всебічну підтримку бізнесу, який створює робочі місця і відроджує виробничий потенціал України.

Будівництво власного флоту на суднобудівному-судноремонтному заводі «НІБУЛОН» — це частина реалізації масштабного проекту компанії, ділиться досвідом Олексій Опанасович. За його словами, завдяки цьому компанія вже відправила на експорт понад 1,3 мільйона тонн зернових вантажів, тим самим зменшивши обсяги внутрішніх постачань автомобільним і залізничним транспортом. Після повного завершення цієї інвестиційної програми, щорічний обсяг вантажоперевезення водними шляхами України у «НІБУЛОНу» становитиме до 3-х мільйонів тонн зернових, що дозволить щодня (!) розвантажувати понад 250 залізничних вагонів і звільняти вітчизняні дороги від понад 600 великовантажних автомобілів.

Досягнення та плани однієї компанії вражають, ділитися з «Днем» своїми оцінками президент «Української аграрної конфедерації» Леонід Козаченко. Вони піонери в цьому напрямку. А в цілому Україна потребує не менше 10 мільйонів тонн потужностей річкового перевезення, говорить він. Щоб упровадити ці плани в життя, пояснює Козаченко, секторові потрібно 1,2 мільярда доларів. Сума не маленька, але її можна залучити в АПК, упевнений експерт.

На думку опитаних «Днем» учасників ринку, стримуючим чинником сьогодні виступає невирішеність питання з днопоглиблювальними роботами на основних річках (Дніпро, Дністер, Південний Буг, Прип’ять). Займатися цим повинна держава, але наразі руки не доходять. Економічна ситуація цьому не сприяє. «Якщо буде можливість безперешкодного перевезення зерна баржами, то інвестиції в створення судноплавного флоту, річкових терміналів і в цілому в річкове перевезення істотно зростуть», — упевнений Лапа.

Залучити інвесторів може допомогти зниження тарифу на проходження каналами, а також — заохочення приватного бізнесу інвестувати свої капітали в проведення днопоглиблювальних робіт на основних судноплавних річках, пропонує Козаченко. Як заохочення може бути, як у всьому світі, держкредити або компенсація банківської ставки. «Я впевнений, що в цьому випадкові будівельні роботи на 30% обійдуться дешевше, ніж у разі фінансування їх державою. І ці гроші приватні компанії знайшли б, а держава анітрохи не втратила б на канальному зборі, а в результаті навіть виграла б. Бо оборот перевезень по річках України збільшився б у 5—6 разів!», — говорить президент «Української аграрної конфедерації». Окрім того, додає він, потрібно рівнобіжно інвестувати в будівництво річкових терміналів. За його підрахунками, протягом наступних 10—15 років Україні потрібно розширити морську перевалку з нинішніх 7 мільйонів тонн до 12 мільйонів тонн. «Це дозволить Україні експортувати 50—60 мільйонів тонн зернових на рік. А ми до цього йдемо», — підбив підсумки він.

Наталія БІЛОУСОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: