Така ініціатива міститься в презентованому Мінеконмрозвитку проекті Закону «Про внесення змін до Закону «Про Митний тариф». Згідно з пропозиціями міністерства, знижується мито з 6% до 5% на нові легкові автомобілі з робочим об’ємом циліндрів двигуна понад 3 тисячі см кубічних; човни, катери моторні, морські — з 8% до 7,5%; моторні транспортні засоби, обладнані для тимчасового проживання людей, — з 6% до 5%.
Крім того, законопроектом передбачається зменшення пільгових ставок ввізного мита на деякі готові або консервовані ракоподібні, молюски та інші водяні безхребетні з 20% до 15%; приготовлені або консервовані плоди, горіхи та інші їстівні частини рослин без додавання спирту і цукру — з 15% до 10 %.
Цим проектом ставки ввізного мита зменшено тільки на ті товари, рівень мита на ввезення яких перевищує рівень, зафіксований у протоколі про вступ України до СОТ на 2013 рік. Ставки ж ввізного мита, які в Митному тарифі нижчі за міжнародні тарифні зобов’язання, залишено на чинному рівні.
За приблизними розрахунками міністерства, в разі збереження імпорту на рівні 2011 року надходження до держбюджету від сплати ввізного мита з товарів, зазначених у законопроекті, можуть зменшитися на 4 мільярди доларів.
Нагадаємо, в червні 2012 року міністр економічного розвитку і торгівлі Петро Порошенко повідомив, що Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі ухвалила рішення про введення спецмита на імпорт автомобілів.
Віктор СУСЛОВ, екс-міністр економіки України:
— Якщо таку вимогу справді передбачено міжнародними договорами (як-то угода з СОТ), то Україна зобов’язана зменшити ставки на ці товари. Однак загалом така ідея випадає із загального контексту про введення прогресивного оподаткування та податку на розкіш. Автомобілі, джипи, морепродукти — це товари не для простого народу й навіть не для середнього класу. Їх купують люди з дуже високим рівнем доходів, і вони не потребують підтримки з бюджету своїх потреб.
Сьогодні існують підстави для зміни митних ставок у рамках СОТ. Український внутрішній ринок здано іноземним виробникам практично повністю. Усе складніше на ньому знайти товари, вироблені в Україні. Тому зараз саме час проводити політику підтримки свого виробника, використовуючи митні механізми, зокрема ставки мита. Середній рівень митної ставки становить сьогодні в Україні 4,5%, тоді як, згідно з підписаним договором в рамках СОТ, ця ставка може сягати близько 10%! Тож Україна свідомо недоотримує великих сум від імпорту товарів і не використовує можливостей для захисту свого внутрішнього ринку від надмірного напливу імпорту. У що це, зрештою, виливається? У те, що, за останніми даними Держстату, від’ємне сальдо торгового балансу збільшилося, й за підсумками червня сягнуло 8,6 мільярда доларів. І весь цей негативний баланс доводиться покривати за рахунок зовнішніх запозичень. Тож Україна позичає гроші за кордоном і віддає їх на придбання іноземної продукції та техніки. Це неправильно. Сьогодні розумний протекціонізм дуже потрібний Україні. Його можна організувати навіть у чинних рамках співпраці з СОТ, нічого не міняючи. Тим більше, що вносити зміни в підписаний договір з СОТ складно й довго. Україна може скористатися своїм правом члена СОТ і переглянути ставки, розмір яких нижчий за гранично допустимий. Уже проводилися дослідження, які показали, що перегляду в бік збільшення потребує близько 2,5 тисячі товарних груп. Від такого кроку бюджет отримав би більші надходження, а національний виробник — карт-бланш і додатковий стимул для розвитку на внутрішньому ринку.