Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Авіапідприємці вимагають

Юрист: «Конфлікт між авіапідприємцями та Державіаслужбою —наслідок невиконання імплементованих норм»
23 грудня, 2014 - 12:06
Авіапідприємці вимагають
ВПЕРШЕ ЗМІНИТИ ПРАВИЛА ГРИ НА АВІАРИНКУ ГРОМАДСЬКІСТЬ ВИМАГАЛА 26 ЛИСТОПАДА ПІД СТІНАМИ ДЕРЖАВІСЛУЖБИ. ЯКЩО НЕ БУДЕ НАЛАГОДЖЕНО ДІАЛОГ ІЗ НОВИМ МІНІНФРАСТРУКТУРИ, АВІАПІДПРИЄМЦІ ТА АКТИВІСТИ ОБІЦЯЮТЬ ВИЙТИ НА ВУЛИЦЮ ЗНОВУ / ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

Авіапідприємці продовжують вимагати «вільного неба» для України. Цього тижня представники авіаринку зустрінуться із міністром інфраструктури Андрієм Пивоварським. Обговорюватимуть спірні питання, що виникли на ринку внаслідок останніх дій Державіаслужби. «Позиція міністра інфраструктури створила дві робочі групи (з цих питань. — Авт.). Він також сказав, що наступного тижня ми зустрінемося у форматі міністр інфраструктури — глава Державіаслужби — десять експертів з авіакомпаній», — повідомив минулого тижня юрист, експерт авіаційного права Андрій Гук, який консультує авіакомпанію «Атласджет-Україна».

Нагадаємо, що авіакомпанії-члени Асоціації підприємств авіаційної галузі України разом із Автомайданом протягом останнього місяця вже провели два мітинги, намагаючись привернути увагу влади до проблем ринку.

Головним питанням для обговорення залишається наказ голови Державіаслужби України №686 від 24.10.2014 «Про затвердження Порядку надання та анулювання прав на експлуатацію повітряних ліній». Наразі документ зареєстровано в Міністерстві юстиції, 13 листопада йому був присвоєно номер. Фактично, це — нормативно правовий акт. Чинності він набере після офіційної публікації.

Підприємці переконують: чинний наказ не те що суперечить усім діючим нормам, ба більше — не має юридичної сили. «Сьогоднішній конфлікт — наслідок невиконання тих норм, які вже в Україні імпліментовано», — каже Андрій Гук.

Юрист пояснює, що згідно із існуючою системою органів державної влади, займатися авіаперевізниками можуть два органи. Перший — це Мінінфраструктури, другий — Державна авіаційна служба. «Частиною 4 статті 94 Повітряного Кодексу (ПК) передбачено, що Порядок надання і анулювання прав на експлуатацію повітряних ліній встановлюються авіаційними правилами України. Але прийняття авіаційних правил не входить до повноважень Державіаслужби (визначено частиною 5 статті 11 ПК). Тому це — саме загальне нормативно-правове регулювання, яке стосується прав усього ринку і політики держави щодо використання всього авіапростору. І таке правило має бути затверджено Мінінфраструктури», — каже Андрій Гук.

Тим паче, в Україні на сьогодні вже є діючий Порядок надання і анулювання прав на експлуатацію повітряних ліній (№245). Його було затверджено Наказом Міністерства інфраструктури України ще в квітні минулого року. Цей наказ погоджено Антимонопольним комітетом України, Державіаслужбою, Держпідприємництвом. «Цей наказ не оскаржено в суді, його не скасовано, він є діючим. Понад те, тому, всі судові рішення, які ми отримували, базувалися саме на порядку №245», — додає юрист.

Водночас, згідно з пунктом три наказу №686, наказ Мінінфраструктури №245 визнається таким, що втратив чинність. «Тобто, Державіаслужба, діяльність якої спрямовується і координується Мінінфраструктури, скасовує своїм наказом накази міністерства. Це унікальне явище у правовій системі. Цікаво також, що це пройшли Антимонопольний комітет і Міністерство юстиції», — пояснює Гук.

В Асоціації авіапідприємств України погоджуються із вже існуючими правилами (№245), хоча й вони потребують певного доопрацювання. «Щодо авіаційних правил «Порядок надання і анулювання прав на експлуатацію повітряних ліній», які відображено в наказі №245 від 23.04.2013 Міністерства інфраструктури, то, на нашу думку, вони відповідають вимогам Повітряного кодексу, але вимагають послідовного доопрацювання в питаннях участі авіаційної громадськості у прийнятті рішень та енергійної гармонізації та імплементації, які відображено в Угоді з ЄС «Про спільний авіаційний простір», — каже голова Асоціації підприємств авіаційної галузі Микола МАРЧЕНКО.

Йдеться, по-перше, про зміну складу комісії з формування та реалізації державної політики щодо експлуатації повітряних ліній, до складу якої мають увійти представники Асоціації підприємств авіаційної галузі України. По-друге, рішення щодо надання права на експлуатацію повітряних ліній не мусить базуватися на виконанні авіакомпанією внутрішніх рейсів. «Внутрішній ринок авіаперевезень не є рентабельним через особливості географічного положення України, відсутність необхідної інфраструктури аеропортів та низьку платоспроможність українських пасажирів», — зазначає Марченко.

По-третє, пропонується внести зміни до наказу з урахуванням вимог угоди «Про спільний авіаційний простір» з ЄС та привести чинні правила, що регулюють доступ до ринку суб’єктів комерційного наземного обслуговування, у відповідність до діючих європейських норм.

Серед інших вимог Асоціації підприємців авіаційної галузі — надати оцінку діяльності керівників, які лобіювали вихід наказу №686 Державіаслужби та порушення вимог Кодексу та Положення про Міністерство інфраструктури України. До слова, компанія «Атласджет» вже подала позов проти Державіаслужби. «Перше засідання вже відбулося. Наступне буде 20 січня», — зазначає Андрій Гук. Подати свій позов планує і «ЮТейр-Україна».

Окрім цього, партія «Демократичний альянс» уже звернулася в правоохоронні органи з проханням розслідувати діяльність глави Державної авіаційної служби України Дениса Антонюка. Як повідомив лідер партії Василь Гацько, відповідне звернення, зокрема, про можливість усунення від роботи глави Державіаслужби, було направлено прем’єр-міністрові України Арсенію Яценюку.

«Сьогодні для нас — це момент істини, — каже адвокат компанії «Атласджет» Володимир Воробйов. — Якщо ми нині здамо свою позицію, зробимо крок назад, то ніякого розвитку в нашій галузі й умов чесної конкуренції — найближчим часом не буде. І це стосуватиметься не лише авіагалузі, а й інших секторів економіки та держави загалом. Тому ми йтимемо до кінця. У нас немає іншого виходу».

Марія Юзич, «День»
Газета: 
Рубрика: