Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Добровольці Божої Чоти»

У Києві відбулась прем’єра документального фільму про захисників донецького аеропорту і Пісків
1 лютого, 2015 - 19:12
«Добровольці Божої Чоти»
Фото Олени Максименко і зі сторінку фільму «Добровольці Божої Чоти» у Facebook

У суботу, 31 січня, у київській «Кінопанорамі» відбувся прем'єрний показ документального фільму Леоніда Кантера та Івана Яснія «Добровольці Божої Чоти», присвяченого окремим фазам битви за аеропорт та бійцям Добровольчого Українського Корпусу. На прес-конференцію перед початком показу завітали герої війни та фільму – «кіборги», які вже стали легендою.

Якщо не зважати на пронизливо-болісні кадри з Майдану на початку, у якості епіграфу, то може здатися, що дивишся гостросюжетний бойовик, екшн, від якого неможливо відірвати погляд. І тільки наявність у кінозалі значного відсотка людей у камуфляжі, чиї обличчя бачиш на екрані, нагадує про документальну природу картини. І про те, що війна триває навіть після того, як на екрані пішли титри…

«Колись про звитяги героїв минулого розповідали думи – тобто, це був документ, але в художній формі, – говорить режисер Леонід Кантер. – Це схоже на те, що зробили ми. Власне цей фільм є такою думою – художньою розповіддю про документальні події».

Слід зауважити, що «Добровольцям» передував короткометражний документальний фільм Леоніда Кантера «Війна за свій рахунок», знятий в процесі проходження режисером вишколу та виїзду на фронт у лавах Нацгвардії. Побувавши там, автор рушив шукати нові сюжети до добровольчих батальйонів. 

82 хвилини шаленого адреналіну, гумору, болю, надриву і безстрашшя –  надпотружна концентрація війни в усіх її проявах. Сцени бою, захоплення нового терміналу аеропорту, порятунок поранених, мирні люди, що живуть поруч з епіцентром бойових дій. Смерті та фронтовий гумор. Філософські бесіди. І музика, що досконало лягла на відеоряд, –  «Кому Вниз» та «Добровольці» Олекси Бика, що вже стала неофіційним гімном бійців-добровольців.

Знято було значно більше матеріалу, аніж автори могли дозволити залишити у картині. То ж кожен кадр вирізався ледь не з боями.

«Це був такий тандем, –  розповідає Іван Ясній про розподіл роботи. – Леонід завжди знімав на маленьку камеру. Ми розділили роботу: художні деталі та тонкощі знімав я, а він завжди йшов туди, куди можна пролізти, прослизнути, де доречні оперативні зйомки». Бійці ДУК як один зі сміхом говорять про безстрашність Кантера: «Більш безбашного режисера і оператора, ніж Леонід, я не бачив в житті! –  згадує боєць з позивним «Богема», в мирному житті –  режисер дитячого театру. –  Це абсолютно ненормальний чоловік без інстинкту самозахисту –  всі з автоматами, а він з камерою! –  і біжить в саму гущу подій!»

Сам Леонід Кантер запевняє: жодного плану чи продуманого сюжету вони не мали: «Ми йшли за героями. І врешті наші герої привели нас в аеропорт! Із нас двох у аеропорт поїхав я, бо, як уже було сказано, я працював із маленькою камерою, робив оперативну зйомку, а Іван –  більш художню. Зрозуміло, що в аеропорту, в цій кіптяві і диму, великі об'єктиви нічого не вирішать. Тому ми розділилися –  Іван лишився в Пісках робити зйомку, а я поїхав у аеропорт».

«Коли Леонід вернувся звідти, ми зустрілися, і я побачив, що людина просто піднялася з пекла на землю», –  згадує Іван.

«Так, кохана, мені вже час бігти –  зараз сідаємо обідати! –  лагідно говорить один герой у слухавку і біжить, звісно ж, не їсти, а закріплятися на позиціях в аеропорті. –  І отака брехня щодня!..» –  скрушно зітхає він.

Прикметно, що одним із героїв фільму є «кіборг» родом із Санкт-Петербургу. «Я – росіянин, –  із гідністю говорить боєць. –  А ті, хто це влаштував –  це не росіяни, це кацапи».

У залі аншлаг, декому забракло сидячих місць. Хлопці, що приїхали з передової, щоб побачити прем'єру і рушити одразу назад, почуваються ніяково. Кажуть, що не є героями, а лише персонажами фільму. «У нас є хлопці, яким до 19-20 років, які для мене є життєвим прикладом, –  говорить «Гатило». –   Єдине, що мене мотивує воювати далі, це наявність на цій війні таких хлопців. Вони не попали в кадр –  адже знімальна група у нас була всього лише одна».

Хлопці не люблять, коли їх жаліють.

«Коли намагаються подати події у такому «плаксивому» світлі, комбат дуже часто каже (цитую комбата з дозволу): це наша чоловіча робота. Ми усвідомлюємо, що ми можемо загинути. Це найбільш достойна смерть, яка може бути. Не треба нас жаліти! Коли мені говорять «повертайтеся живими!» –  я та інші хлопці кажуть, не треба нам цього бажати! Побажайте нам повертатися з перемогою. Бо якщо ми програємо цю війну, ми не зможемо жити нормально, ми не зможемо жити в Україні, яка не вільна. Люди, які добровільно пішли не фронт, не потребують жалості. Ми потребуємо підтримки, потребуємо розуміння, чому ми там». – говорить один з бійців на прес-конференції. Проте своїм побратимам у фільмі у розпал перепалки він розставляє інакші акценти: "Ви, б..., хочете вмерти героями?! Та ні чорта це не героїзм, втямте це!.. Героїзм –  це вижити, перемогти, і виростити дітей у цій країні! Оце героїзм!»…

Як розповів комбат з позивним «Чорний», оператори настільки якісно виконували свою роботу, що їх практично не було помітно. Адже це передова, і ті, хто туди попадає, утворюють справжнє братство, незалежно від роду діяльності.

«А взагалі, ніхто би за аеропорт, за Піски нічого не знав, якби не ті хлопці, що з камерами бігають під обстрілами, і якби не журналісти, що туди приїжджали, чітко розуміючи, що вони потрапляють у зону обстрілу з усього, що тільки є в наявності на тій стороні. Тільки завдяки ним є шанс писати історію України" –  коментує комбат. «Туди, де відбуваються такі події, ліві люди не потрапляють! –  додає «Гатило». –  Шанс загинути у журналістів такий самий, як у військових, у добровольців. Тому кількість людей там обмежена, але в основному там достойні люди. І камера або фотоапарат –  це так само зброя, іноді навіть ефективніша, ніж автомат».

Ті, хто не потрапив на прем'єру, зможуть побачити картину в прокатному репертуарі «Кінопанормаи» в наступні дні: 2 лютого –  о 12:00; 5-7 лютого – о 17:00; 8 лютого – о 14:00, 15:00, 19:00; 9 лютого –  о 15:00 та о 19:00.

Не пропустіть цей фільм, його вартує подивитися кожному.

Олена МАКСИМЕНКО, фото автора і зі сторінки фільму «Добровольці Божої Чоти» у Facebook
Рубрика: