Влада забирає у приватних банків клієнтів. Про це заявляють власники комерційних фінансових установ. «Певні державні компанії отримали вказівку піти з приватних банків. Тобто, ми працюємо із підприємством і нашим клієнтам це подобається. Але раптом вони отримують наказ протягом місяця перейти в державний банк. Часто — проти своєї волі і без пояснень. І коли ми заявляємо про те, що будуємо країну із вільною конкуренцією, то використання таких радянських адміністративних вказівок — дорога в нікуди», — говорить заступник голови правління ПУМБ Олексій Волчков.
«Зарплати переводяться у держбанки, кредити залишаються в комерційних банках, їх обслуговування істотно погіршується, Нацбанк та уряд роблять вигляд, що нічого не відбувається», — говорить заступник голови правління з питань роздрібного бізнесу УкрСиббанку Костянтин Лежнін. За його словами, сьогодні комерційні банки видали близько 30 мільярдів гривень кредитів працівникам бюджетної сфери, які зазвичай обслуговуються за рахунок надходжень зарплати. Саме тому переведення держструктур у держбанки призводить до різкого «перекосу» у платіжній дисципліні за кредитами.
Йдеться про протокольні рішення Кабміну № 74 і № 76, прийняті минулої осені. Ними уряд зобов’язав низку бюджетних організацій перейти на обслуговування в державні банки. «Безліч дитячих садків та шкіл, лікарень, яких обслуговували банки третьої та четвертої групи. За 2014 рік 33 таких банки визнали неплатоспроможними і почався масовий перехід цих установ у інші. І хоча рішення не є обов’язковим, але якщо вийшла рекомендація від головного акціонера підприємства, то воно її виконує», — говорить виконавчий директор НАБУ Олена Коробкова.
Банкіри переконані: відповідні рішення Кабміну є прямим порушенням законодавства. Зокрема, йдеться про Закон «Про оплату праці», стаття 25 якого закріплює право кожного співробітника особисто вирішувати, яким чином і через яку банківську структуру отримувати заробітну плату. Крім цього, порушується і Закон «Про захист прав споживачів», оскільки кожен співробітник є споживачем банківських послуг. А держава своєю чергою «забезпечує споживачам захист їхніх прав, надає можливість вільного вибору продукції, здобуття знань і кваліфікації, необхідних для прийняття самостійних рішень під час придбання та використання продукції відповідно до їхніх потреб».
У державних банках, які отримують нових клієнтів, знизують плечима. Мовляв, жодного стосунку до протокольних рішень Кабміну не мають і навпаки — за вільну конкуренцію на фінансовому ринку. «Позиція нашого банку завжди полягала і полягатиме в тому, що ми поважаємо всіх колег. І прекрасно розуміємо, що для того, щоби не було «перекосу» в платіжній системі — клієнт має сам обирати. Використання адміністративного ресурсу сьогодні ні до чого доброго не приведе. Ми не зможемо тоді надавати ті якісні послуги, до яких звик клієнт», — говорить заступник начальника операційного управління Укрексімбанку Олена Очеретна.
Вихід із ситуації банкіри бачать у створенні прозорих правил тендерів, в яких братимуть участь і державні, і комерційні банки.