Попри снігову негоду наприкінці минулого тижня вже водинадцяте відбувся ODESSA FASHION DAY. Триденна програма включала 27 показів, серед яких два дефіле французьких дизайнерів, 7 дебютних колекцій випускників Ukrainian Fashion Academy, а також чотири дитячі проекти в блоці Kids Fashion.
Дні моди в Одесі відкривав показ бренду 2Friends studio. Вишивка білим по білому, хустки, валяна шерсть, серпанок — у таких сукнях подіумом дефілювали моделі під композиції гурту «ДахаБраха». Дует луганчанки Тетяни Голубєвої та чернівчанки Анастасії Шкури був одним із 20 дизайнерів, які представляли Україну на цьогорічному New York Fashion Week спільною колекцією «Найулюбленіша», стилізованою під національний костюм конкретних регіонів.
«Ми досліджували музейні експонати ХVII—XVIII стст., подорожували Буковиною і спілкувалися з бабусями, котрі зберегли старовинні вишиванки. Етнічні елементи і багатошаровість як визначальна ознака національного костюма прослідковуються у всій нашій колекції. Саме тому використали лише два кольори — червоно-винний, тобто відтінок буковинського вбрання, та білий, символ дружби і миру у світі, що особливо актуально у світлі останніх подій», — каже Тетяна.
Свої колекції також показали дизайнери KEKA, IRINA TYDNYUK, Tanita&Viktory, Natali Gulesha, Isabel Garcia та інші. А п’ятий рік поспіль, завдяки співпраці з «Французькою весною», до Одеси приїжджають зарубіжні учасники. Цього разу гості з Марселя — Міммо Карабетта та Майя Джинсан.
Прикметно, що Наталя Дудка, дизайнер однойменного бренду, певний час була асистентом Вікторії Гресь. Стажування у більш досвідчених колег, до речі, налагоджена світова практика в індустрії моди — саме так світ дізнався про Карла Лагерфельда, який асистував П’єрові Бальмену, або ж про Фібі Файло, в минулому помічницю Стелли Маккартні.
Особливість 11-го OFD — надання подіуму молодим дизайнерам, які захищали свої перші колекції по завершенні курсу навчання в Ukrainian Fashion Academy. «Купуй українське — саме це можливість перемогти економічні та культурні негаразди!» — читалося між рядками під час усіх показів. За словами організатора OFD Костянтина Леонтьєва, стрибок курсу валют, який спричинив підвищення цін на зарубіжний одяг, дав новий шанс вітчизняним модельєрам та виробникам: «Дизайнери всієї України доволі правильно поставилися до змін. Зараз, починаючи від національних каналів і до блогерів, тематика Made in Ukraine — на хвилі. Криза дала поштовх до розвитку внутрішнього ринку».
Між тим, будьмо відвертими, попри активність, що зараз вирує в українській моді, на вулицях не часто зустрінеш людей, котрі одягаються у вітчизняних дизайнерів. Подеколи шопінг трапляється у бутиках голосних світових брендів, рідше у концепт-сторах і найчастіше — в торгових центрах, на базарах або ж секонд-хендах. У переважній більшості українці не поспішають купувати одяг вітчизняних дизайнерів, тому що він їм не по кишені. А якщо й доступний для гаманця, то не завжди витримує конкуренцію за стильовими рішеннями із уже добре відомими домами моди, які коштують так само, а подеколи й дешевше. Дається взнаки відсутність державної підтримки, освітньої складової та власного замкненого циклу виробництва. Тканини, фурнітуру та інші матеріали зазвичай імпортують, оскільки кожен усвідомлює, що вирощувати льон чи виготовляти тканини зараз невигідно.
Утім, зараз в Одесі доволі динамічно розвивається бюджетний та середній сегмент ринку, з’являються нішеві бренди та концепт-стори винятково українських дизайнерів, котрі пропонують сукні вартістю від 600 грн, а пальта — від 1 600 грн. Причому доволі пристойної якості.
Зрозуміло, державним мужам сьогодні не до моди. Але й попередні 23 роки вони цим особливо не переймалися. Йдеться не лише про привабливий імідж країни, а й про поповнення бюджету — варто згадати, наскільки прибутковий Паризький тиждень моди, де податки в міську скарбницю сплачують усі учасники — від дизайнерів до моделей.
Залишається лише мріяти про фінансування і розвиток легкої промисловості, які б забезпечили нові робочі місця та новий український одяг в українських гардеробах.