Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Тарифи роздору

Депутати зобов’язали НКРЕ надати інформацію, щоб перевірити економічну обґрунтованість вартості газу для населення
22 вересня, 2015 - 12:18
Володимир Демчишин
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Потрібно детальніше вивчити економічні підстави підвищення вартості комунальних тарифів. До такого висновку прийшла робоча група парламенту з розгляду питання обґрунтованості підвищення цін, тарифів на енергоносії та комунальні послуги. У чому головні зауваження нардепів?

Голова цієї робочої групи, народний депутат Альона Бабак пояснила з трибуни Ради, що за чинним законодавством для формування тарифів для населення має використовуватися видобутий у країні газ, і лише в разі його нестачі докуповуватися імпортний. Чи справді в Україні сьогодні бракує газу власного видобування? І як так вийшло, додали з сесійної зали депутати, що продаж газу «Укргазвидобування» НАК «Нафтогаз України» відбувається за ціною 1900 гривень (із ПДВ), а уряд віддає його населенню за 7188 гривень?

Міністр енергетики та вугільної промисловості України Володимир Демчишин стверджує, що власного газу країні не вистачає. «Ви забуваєте про те, що за пільговою ціною постачається газ теплокомуненерго: приблизно 6,8 мільярда кубометрів для споживання населення (висотні будинки), плюс 14,5 мільярда — споживається населенням на території України. А ми видобуваємо близько 13 мільярдів кубометрів. Тому цього газу далеко не досить», — заявив він у парламенті перед виступом голови робочої групи. Мабуть, міністр відчував, що тема імпортного газу знову стане топовою. Так і вийшло, але цього разу стояло питання не про ціну, а про доцільність його використання.

«Інформація уряду про закупівлю імпортного газу для цих потреб не підтвердилася», — у відповідь заявила Бабак. Вона розповіла, що Національна комісія з регулювання електроенергетики та комунальних послуг (НКРЕ) розраховувала ціну газу виходячи з того, що українці 2015 року споживатимуть 14,5 мільярда кубометрів газу. «Буквально після ухвалення цього рішення Нацкомісією виходить розпорядження Кабміну, яким затверджується, що населення споживатиме 14 мільярдів газу, тобто на півмільярда вже менше (!). Від «Нафтогазу» ми отримали дві цифри потреб населення в газі на цей рік: 13,3 мільярда кубів і 14 мільярдів. Коли вони надали нам дані про 13,3, я запитала, звідки ця цифра, бо Кабмін показує 14 мільярдів кубометрів. Вони сказали: «Ой, ми зараз дамо вам іншу цифру — 14!». Але всі ці дані були вже надані», — деталізувала вона підсумки проведеного дослідження ринку формування комунальних тарифів.

Але це не все. За словами голови парламентської робочої групи, є різниця й у балансі газу, який потребуватиме на рік населення і теплоенерго. «Нацкомісія показала, що він становитиме 21,3 мільярда кубометрів, КМУ — 20,8 мільярда кубів газу. Де правда? На що орієнтуватися? Які обсяги газу, врешті-решт, потребуватиме населення України? Скільки ми повинні закуповувати імпортного газу? Ми так і не отримали узгодженої інформації з цього питання», — резюмувала Бабак. Вона також нагадала, що за підсумками I кварталу 2015 року населення спожило на 10% менше газу, аніж показав уряд. «Норми споживання газу зменшилися ще із шести кубів до трьох, ми не побачили жодного корегування обсягів газу для потреб населення. Щойно міністр Демчишин прозвітував, що фактично на 20% споживання газу було зменшено. Чому не відбувається перегляд тарифів відповідно до фактичних обсягів споживання газу і потреби в закупівлі імпортного газу?» — адресувала вона у відповідь КМУ.

Питання у парламентарів є й до обсягів втраченого в трубах газу, що теж відображається на величині тарифу. У звіті робочої групи сказано, що НКРЕ враховувала при розрахунку тарифу 12,8 мільярда газу власного видобутку і 8,5 — імпортовано, водночас у постанові КМУ про прогнозний баланс газу зазначено тільки 10,6 мільярда газу від «Укргазвидобування» для потреб населення. Тож, за словами Бабак, на виробничо-технологічні витрати йде від 8,8% (2013 р.) до 7,3% (2015 р.).

Невідомо, продовжує вона озвучувати знайдені зауваження, скільки реально газу зберігається в підземних сховищах НАК «Нафтогаз України» і ПАТ «Укртрансгаз». Так, невизначені обсяги буферного (технічного) газу, який використовується для перекачування, зберігання і добору природного газу з підземних сховищ. За інформацією Бабак, його запас — 4,9 мільярда кубометрів. Є запитання про газ у підземному сховищі ПАТ «Укртрансгаз». «За оперативною інформацією НАК «Нафтогаз України» на 1 січня 2014 року, ці залишки становлять 7,7 мільярда кубометрів, за даними ПАТ «Укртрансгаз» — 6,3 мільярда кубометрів. На початок цього року, за даними НАКу, залишки складають 8,5 мільярда кубометрів, а за даними ПАТ — 7,1 мільярда кубометрів, тобто різниця — 1,4 мільярда кубометрів. Є й інші дані (наведені в таблицях поточного балансу на 2014 — 2015 роки)», — говорить вона. Бабак також зауважила, що формат прогнозного балансу газу України на 2015 рік, який затверджується розпорядженнями КМУ, «не досить прозорий та чіткий» у частині інформації з добору газу власного видобутку із підземних газосховищ. «Зокрема, немає інформації в цьому документі щодо добору газу в розмірі 1,8 мільярдів кубометрів, який випливає з розрахунків, а в балансі ми його не бачимо», — пояснює вона. Також, за її словами, немає фактичних даних про надходження та розподіл обсягів природного газу в Україні за 2013 — 2014 роки, і тому не можна вважати достовірними ті дані, які наявні лише фактичні в оперативних даних НАК «Нафтогазу», і тому вони потребують більшого аналізу й перевірки. Все це обумовило відповідну структуру тарифу для населення (див. таблицю до тексту).

З огляду на наведені факти, робоча група наполягає на тому, щоб НКРЕ як регулятор ринку надала всю необхідну інформацію щодо спірних позицій, і на цій базі вирішувати питання доцільності перегляду тарифів на газ для населення.

На всі зауваження Демчишин відповів коротко. Мовляв, фактичне споживання і план можуть не сходитися. Щоправда, він залишив без відповіді питання про те, чому плани двох взаємопов’язаних відомств не сходяться. «Більшість із вас побачила звіт «Великої четвірки» за тарифами, методологією розрахування і проведеними розрахунками. І вони все-таки говорять про те, що розрахунки проведені правильно... Відповідь одна: на сьогодні основ для перегляду немає... Отже, розрахунки проведені правильно», — резюмував він. Причини зростання тарифів міністр пояснив ще й іншим фактором: «Учасники ринку зацікавлені в тому, щоби отримати більше коштів від споживачів через тариф. Тобто вони вимагають підвищення тарифу, за який вони готові проводити ремонти станцій і закуповувати вугілля».

Тож є чи ні злочин у формуванні комунальних тарифів? З одного боку, варто почекати відповіді НКРЕ. А з іншого — вона може з’явитися навіть скоріше: якщо суд швидко розгляне позов «Батьківщини» до КМУ про економічну необґрунтованість тарифів.

Наталія БІЛОУСОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: