Польща довго і важко боролася проти чужої окупації та репресивного комуністичного режиму задля досягнення сучасного стійкого демократичного ладу. Незважаючи на це, її новий уряд, перебуваючи лише два місяці при владі після переконливої демократичної перемоги на виборах, опинився на лінії вогню з боку інституцій ЄС і розпалених коментарів ЗМІ, які майже не зупиняються у перебиранні фактів нашої амбітної програми реформ.
• Замість вирішення першочергових проблем, що стоять перед континентом — нестабільного південного кордону ЄС, войовничої Росії на сході — Європейський Союз вступив у абсолютно безглуздий конфлікт із Варшавою. Польща не є нечемним учнем, який потребує наставницького докору, вона — європейська до самого ядра. Юліуш Словацький, наш великий поет-романтик, описав Польщу як серце Європи -до неї вона і належить.
• Дозвольте нам перейти до суті. По-перше, наша спроба перебудови Конституційного трибуналу не є посяганням на верховенство права. Ми намагаємося виправити похибки, зроблені протягом останніх днів врядування попереднього уряду: змінити склад суду, в якому чотирнадцять із п’ятнадцяти суддів були рекомендованими правлячою той час коаліцією,що порушувало основні принципи плюралістичного суспільства. Ми здатні знайти вирішення цієї патової ситуації, але це складне питання має не тільки юридичний характер. Політичний компроміс необхідний, але зовнішній тиск з Брюсселю тільки ускладнює нам пошуки внутрішнього взаєморозуміння. Звичайно, ми вважаємо, що належне функціонування Трибуналу є життєво важливим для верховенства права в Польщі. Ось чому наш уряд попросив Венеціанську комісію Ради Європи висловити щодо цього свою думку.
• По-друге, спроби уряду налагодити сектор громадських засобів масової інформації Польщі також стали непотрібним яблуком розбрату. Існує чітка мета: ввести законодавство, яке відновлює в громадських засобах масової інформації почуття місії, гарантуючи водночас плюралізм, незалежність та об’єктивність. Національна рада з телерадіомовлення Польщі, наш регулятор віщання, збереже всі свої повноваження, а нові закони відповідатимуть нормам ЄС. Наша Рада не в наморднику. Наші поправки — це спроба відновити належний баланс між національним регулятором та громадськими ЗМІ з метою дотримання стандартів Венеціанської комісії. Яким чином ці дії можна сприймати як відторгнення Європи?
• Ми продовжуємо шукати способи тісної співпраці з Європейською комісією і підтримувати її активну роль у формуванні європейської політики. Водночас для нас дуже важливо, щоби всі інституції Євросоюзу виконували свої обов’язки відповідно до вимог, передбачених угодами про заснування ЄС. Одним із найважливіших правил, що стосуються функціонування ЄС, є принцип субсидіарності, який стверджує, що ЄС повинен виконувати тільки ті завдання, які не можуть бути виконані на нижчому рівні. Останніми роками одним з найважливіших завдань європейських інституцій є більш ретельне дотримання цього правила. Відповідно до принципу субсидіарності, ми не вимагаємо втручання Європейської комісії або Європейського парламенту в наші внутрішні справи.
• Заява Єврокомісії від 13 січня, що закликає розпочати так зване правило рамкового закону, не викликає реальних правових наслідків для Польщі. Це внутрішнє рішення Комісії.
• Тим не менш, ми, як і раніше, прихильні до діалогу з Брюсселем, незважаючи на позицію Комісії. Наша відкритість до діалогу була продемонстрована ще раз, коли прем’єр-міністр Шидло відвідала засідання Європейського Парламенту і взяла участь у дебатах.
• Ця штучна суперечка з Варшавою є даремним відволіканням. Ключове питання в тому, наскільки ЄС компетентний у протистоянні сучасним викликам, і яке місце Польщі в європейських рішеннях? Держави-члени ще не оговталися від наслідків фінансової кризи, майбутнє Єврозони далеке від впевненості. ЄС струшує від безпрецедентних потоків мігрантів, що піднімає питання про відкритість європейських кордонів та внутрішню безпеку в рамках Євросоюзу.
• Великобританія, один з найважливіших членів ЄС і близький союзник Польщі, може прийняти рішення про вихід із Союзу в найближчому майбутньому. До цього слід додати серйозні геополітичні загрози на кордонах Європи, які легко могли б розлитися, перетворюючись на конфлікт і хаос.
• Тому пріоритетом для держав-членів повинно бути збереження єдності в Євросоюзі, а також зміцнення спільної зовнішньої політики та політики безпеки. Саме ЄС має забезпечити ефективне протистояння цим викликам. Це те, чого очікують громадяни. Ми повинні разом вирішувати проблеми, які загрожують нашому континенту. Ескалація суперечки з Польщею стосовно її внутрішньої політики ще більше послаблює ЄС і перешкоджає його здатності вирішувати серйозні проблеми.
• В інтересах Польщі лежить безпека ЄС як простору, в якому наша держава може закріпити свої інтереси. Безпосереднім пріоритетом є стимулювання і модернізація європейської економіки. Криза вкрала у багатьох молодих людей можливості і надію на майбутнє. Невдоволення, яке зростає в суспільстві, змушує людей втрачати віру в європейську інтеграцію. Якщо ми не повернемо з цього шляху, то ризикуємо довести до краху весь європейський проект, переваги якого все ще високо цінубть поляки.
• ЄС має бути частиною рішення, а не коренем проблеми. Тому Польща буде активним та відповідальним членом ЄС. Ми підтримуємо зміцнення внутрішньої солідарності й відповідальності, проте, не помиляйтеся, бо ми будемо водночас виступати за право окремих держав ухвалювати рішення, які безпосередньо стосуються їхніх громадян. Ми говоримо «ні» наднаціональній, федералізованій Європі, тому що це не те, чого потребують наші держави і наші громадяни.
• Нічого не загрожує демократії в Польщі. Ми також не відвертаємося від Європи. Навпаки, ми хочемо відігравати провідну роль у складі Європи, яка буде сильною, гнучкою і закоріненою в солідарності.