Я - Мнемозіна
Дочка Урана і Геї. Я даю людям те, без чого немає людини - пам'ять. За це я вимагаю: постійно нагадуй собі про самого себе, бо, забувши, хто ти є, не зможеш уже згадати, навіщо ти є. Хтось може сказати про своїх предків, що вони проливали кров за якісь там справи, хтось побачить своє ім'я на стародавньому гербі, а хтось раптом згадає, що його предки пасли худобу по всій Тавриді, і таврійський степ, а не ліс і не гори, робили його існування на землі комфортним, а море, що поруч зі степом, дало йому можливість і силу комунікувати зі світом і жити в цивілізації, запропонованій Богом або запрограмованій Універсумом. Це і є особливість загальної пам'яті. Але саме це і ускладнює ситуацію, за якої, називаючи спільність нацією, а, значить, спираючись на інших по праву території, ви, люди, повинні вирішувати, чи можна і наскільки довіряти конкретній особистості в моменти найбільших напружень ВСІХ. Для того, щоб відповісти на питання, яким чином особиста пам'ять підтримується, а пам'ять груп передається наступним поколінням, я пропоную кожному мати свій аргумент щодо того, як суспільства пам'ятають.
Я - гуманістичний ландшафтознавець
Інтерпретатор ландшафтів. Я даю людям те, без чого універсалія «ландшафт» не буде повною, а значить, і гармонійною. Людина ідентифікується нацією, ландшафт - місцем. Належність до нації говорить про в-міщення людини в геопросторі. Ландшафт без поняття місця не людяний, як і людина без ландшафту, що його вмістив, - ніщо. Людина поза нацією зникає з ландшафтної «поверхні». Належність до певної нації дає йому право шукати свій життєвий комфорт на певній території. У нього також є право самовизначитися, до якої нації він себе відносить. Але нації не буде, якщо немає території. Територія як земна реалія визначається ландшафтом, і він, вміщуючи людину, може зволити йому втручатися в свою структуру. В цьому і полягає сутність «ландшафтності» людського життя, суть ландшафту як олюднення буття.
Я - письменник
Я наповнюю смислами душу людини. Але людина поза нацією не має сенсу, як і національний ландшафт не має сенсу без людини. Моє завдання полягає в тому, щоб людина, що сприймає образи в художній формі, змогла осмислити сутність національного ландшафту. Для цього я поєдную зусилля музи-пам'яті і вченого-фахівця, щоб у нотатках про подорож з української Криму зразка 2001 року наблизитися до шуканого образу.
Про перші враження
Початок міленіуму... світ сповнений надій... про російські претензії щодо Криму не здогадувалися навіть політики, що вже говорити про простих українців. А Крим для України - це Флорида для американців, це Сочі для росіян: вищий клас приморської рекреації! З вікна тролейбуса, що з кожною хвилиною наближає нас до моря, з цікавістю спостерігаю, як успішно облаштовуються тут татари - кримчацьких приватних будівель у кожному селищі виявлялося чимало. Попереду нас сидів татарський хлопчина призовного віку - непосидючий і ду-у-же діловий; він усю дорогу ділився своїми видами на врожай цибулі цього року і... редиски наступного. Ми повільно дерлися узгір'ям, чекаючи зміни ландшафтів. Нас, мислячих горизонтальними перспективами степовиків, гори вразили величчю. Вдалину тікала дорога на Судак, а внизу лежала Алушта і 9 км безперервного скочування перед цим. І раптом ... воно з'явилося відразу, раптово - море, злите з небом, ніякого тобі переходу, ніяких напівтонів - рраз і все: немов одне дитя однієї матері-природи, все в напівсерпанку і без жодного руху.
Про статичність ...
Я відзначив про себе цю кліматичну сингулярність Криму: єдино-статичне-ледь-помітне коливання моря і квазі-нерухому - напередодні баричного перепаду - сірість (не блакить!) неба. Хоча ні: небо було блакитним, також і в русі, за великим рахунком, найчастіше, але - «на межі» з морем воно стримувало невидимою перепоною і ворушіння білих, нешкідливих для погоди хмарок, в образному сприйнятті сіруватих, і підозріливе «насування» темно-сірих, загрозливих вологою кумулюсів (купчастих, потенційно дощових).
Проминувши Алушту, важко відірвати очі від вікна: ландшафт увесь час змінюється, а сама дорога звивиста - і тому весь час чекаєш ракурсу, що відкриває «вид на море». Я питаю себе: а чому вид моря так важливий; він що - входить до переліку обов'язкових ідеальних цінностей у житті людини? І сам відповідаю: без моря можеш ти прожити, але ось без виду на нього життя буде прісним. І море має хлюпати хвилями про берег, а не нашаровувати його бризом! А то: вранці дивишся - наче щеня молоко лиже; на жаль, цього разу море завжди було спокійним: штилевим.
На відміну від минулого разу, коли я взагалі не пам'ятаю дня, щоб міг бачити море спокійним. Лише хвилі, наростаючи бурунами до обіду, віщували обов'язковий шторм ближче до вечора. У мозку з тих пір виник такий порядок алегорій, у якому морський простір (буття) - це до горизонту поверхня (життя) вічних хвиль (намірів), які, підносячись до неба баранчиками (бажаннями), накривають тебе з головою (надіями), і не дають встояти на дні (стати на якір), і забирають від пляжу (будинку) геть; у цьому сенсі Одіссей-мандрівник не самотній...
Несподівана зустріч
Наш рекреаційний час часто-густо наповнений випадковими зустрічами. Стежка, на яку ми ступили, вела через зарості до населених «узлісь» навколо піднесення, місцевими званого «гора Кішка». Її обжили екстремали, а деякі розбиваються тут на смерть. Дорога внизу, звивиста і вузька, веде з околиці Сімеїзу до Кацавелі - селища, жителі якого ведуть розмову з Космосом. На стежці, що переконала нас відмінною від інших стежок шириною, і ми обрали її, виникла фігура жінки, що йшла назустріч. І ось ми наближаємося, і зустріч неминуча. «Доброго дня» «Доброго...» «Гарна нині погода» «Та вже...» «А ви куди йдете?» «А ви куди? ..» «А я переночувати - куди-небудь на природу» «І м ...» «А давайте разом?» «Давайте...» Цікаво!
«... а чи не хоче, випадково, мила панянко, спільно переночувати десь на прихованій галявині гірської Блакитної затоки?..» Треба сказати, що мальовниче передгір'я одного з наполовину заповідних, а наполовину «для всіх» куточків ПБК суцільно заліснене - сховатися нам «від усіх» труднощів не складе. Молода жінка з радістю погодилася: «Наташа, - протягнула вона руку інший Наташі, моїй дружині, - ... з Полтави». У відповідь посмішка. Повна згоди. Попереду - ніч розмов біля вогнища.
«Ось послухайте мої географічні вигадки...»
І я звертаюся до нотаток, які залишилися з тих пір, які не мають прямого відношення до особистих зустрічей, але мають відношення до більш серйозних речей, про які, власне, мова ...
«На кожному повороті» подорожі нам сприяла сама ТЕРИТОРІЯ, ландшафтний Бог, що її опікає. Земля, або краще сказати «край», «land» - те, що оточує людину протягом її життя, що підживлює її життя, як кажуть, «своїми соками», впливає на людину таким чином, що змушує підкорятися внутрішнім «законам», іншими словами: відкриває перед ним суворо певні ментальні горизонти. Ця «земля», «край», «land» стає суб'єктом і починає продукувати ідеальні смисли: цінності, символи, значення, перспективи, проекти. Ця земля вже не земля, а ... геообраз. Реальність, сприйнята геообразно, ґрунтується на знанні, що ландшафт (у широкому сенсі) вбирає в себе людські смисли, цінності і цілі. Що ландшафт - як повноправний суб'єкт буття - екстраполює ці смисли, цінності на людину. Ландшафт стає «ментальним его» людини. Вмістилищем його буття ( «ландшафтним Богом», за визначенням). Геообрази ландшафтів, що представлені об'єктивно, але суб'єктивно трактовані (а ми вже знаємо, що і сам ландшафт часто виступає в житті людини як суб'єкт), надають зміст висхідним від «самої землі» цінностям. Ці цінності (ідеально відображені в понятті нації) матеріально збагачуються завдяки Геокультурі й наслідуються людиною завдяки антропічності ландшафтів - тим властивостям, що приписані людиною. Складність, загадковість, одночасно - узгодженість і просторовість ландшафтів півострова і складають суть географічного феномена Криму. Як географічний феномен (а Україна - це чітко простежувальний зональний лад геопросторових феноменів), він стає невід'ємною частиною національної ідеї і приймає соціальну форму держави, української за сутністю.
А все тому, що закономірності сприйняття ландшафтів скрізь одні й ті самі: зміст, який люди вкладають у поняття ландшафту і регіону, позначається на сприйнятті конкретних ландшафтів і регіонів; когнітивна оцінка людиною образів ландшфтів (геообразів) впливає на сприйняття нею регіону, в якому ці ландшафти виступають вже як ідеально обґрунтована перцепція ( «Крим - українська територія») і стають виразником однієї з ментальних рис. Адже місце на планеті, займане однією державою, становить собою певну єдність, а громадяни цієї території-держави є, за визначенням Аристотеля, общинниками (koinȫnoi) цієї держави. Чималі переваги має той спосіб користування територією, який освячений звичаями автохтонів, у разі Криму - кримських татар, і впорядкований законами цієї країни - України, а не нав'язаний ззовні (росіянами). Інакше територія як суб'єкт геореалій (сукупність тільки їй властивих ландшафтних комплексів) програє, а суб'єкт, що програв, хиріє і вмирає».
І я розвиваю цю думку далі. Ось та Наташа, що з Полтави, що на деякий час склала нам компанію, - вона відвідує Крим як українка, вона сприймає його геокультурно. Півострів для неї - частина України, такий самий рівнозначний топос, як і Миргород, як Київ, Одеса чи Франківськ. За ментальними горизонтами криється національна самосвідомість. Вона - українська. Вона не мислить науково-рефлексивно, але розмовляє і діє в Криму як господиня: це її земля, вона злита з нею. Ось той татарський хлопець, що гордо заявляє про себе як підприємець, - він теж українець. Ідея нації (Україна) в ньому є первинною (хоч і відчуває він себе татарином-кримчаком), тому що в його випадку відбулася реалізація антропічних співвідношень і реалій, закладених у ландшафті, а це, нагадаю: етнокультурні (що переходять у націєтворчі), меморіальні, духовні . А все чому? Тому що людина переживає ландшафт цілісно: як особисте буття - онтично; як самотнє існування в загальному існуванні - екзистенційно. Однак у цій природній цілісності розсіяно феномени - прикмети гуманістичного ресурсу ландшафтів. Одна з них - здатність впливати на людину в його національній ідентифікації. Татарський хлопчик - апріорі кримчак. Він же відчуває себе українцем у розумінні держава-нація. Його етнічне коріння анітрохи не заважає йому відчувати себе українцем, бо через свій особистий (і попередній, етнозмістовний) досвід він розуміє й оцінює феноменальність свого проживання-в-ландшафті саме так. І ми з Наташею відчуваємо себе в Криму по-українськи: з гідністю, тремтливістю і ощадливістю щодо цього геопростору. А багато хто з тих, з ким ми зіткнулися, - чужі. Це позначалося в розмовах, поведінці, у ставленні до себе і до інших – у ставленні до землі, на якій вони тимчасово перебувають, теж... Це позначалися «їхні» (чужі) ментальні риси. Росіяни, що приїжджають як туристи-рекреанти, і росіяни-тут-живуть - різні люди. Перші, зважаючи на свої ментальні горизонти, належать до російської нації, і земля ця для них чужа; другі, зрощені-з-ландшафтом, - українці (їх ментальні горизонти слід розглядати в площині розглянутих ландшафтних категорій), і Росія як націєтворчий суб'єкт для них чужа. Вони - не росіяни. Вони українці з російськими прізвищами. Вони - разом з кримськими татарами - входять до тіла української state-nation.
Post scriptum
Я інтуїтивно торкнувся делікатного боку національного питання, тому що впевнений: ландшафтний бог Криму (genii loci: «дух місцевості» у древніх), що заздалегідь призначав удачу, вітає такі погляди, хоче і надалі бачити нас, українців, у своїх володіннях