Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Львів, який любить тварин

Про уроки гуманної освіти, які стали в місті частиною шкільної програми
11 січня, 2018 - 10:31

«Ми відповідальні за тих, кого приручили», — каже головний герой казки Антуана де Сент-Екзюпері. У цій книжці чи не кожне речення — цитата на тему гуманності», — відзначає на початку нашої розмови Катерина КОВАЛЮК, координатор проекту «Маленький принц. Львів, що любить тварин».

Отож, що поєднує Маленького принца і місто Лева? Освітньо-просвітницький проект, який втілюють за програмою курсу з біології у львівських школах. «Маленький принц. Львів, що любить тварин» із пілотного проекту наприкінці 2016 року вже переріс у обов’язкову частину шкільної програми для місцевих учнів.

«ВПЛИВАТИ НА ФОРМУВАННЯ І ЗМІНУ КУЛЬТУРИ ПОВОДЖЕННЯ З ТВАРИНАМИ»

Ініціатором створення уроків гуманності до братів наших менших стала українська компанія Kormotech, яка виробляє харчування для тварин. «На жаль, в Україні культура поводження з тваринами, зокрема домашніми улюбленцями, сьогодні дуже низька. Їх заводять безвідповідально, не забезпечуючи належного добробуту, — розповідає про історію створення проекту його координатор Катерина Ковалюк. — Ми в офісі неодноразово говорили,  що було б добре якось впливати на процес формування і зміни цієї культури. Очевидно, що робити це треба через освіту. Але як у неї потрапити? 

Тоді ми вже активно допомагали ЛКП «Лев» (ідеться про ветеринарно-стерилізаційний центр, що займається контролем чисельності безпритульних тварин у Львові. — Ред.). На той момент ним керував Олег Мацех, який, по суті, трансформував цю структуру. Якось ми зустрілися і розговорилися про таку просвітницьку ідею. Згодом завдяки партнерам ЛКП «Лев» нам вдалося познайомитися з Олександром Богачиком, який гуманною освітою в Україні займається з 1998 року. Його поради, рекомендації та наданий контент дуже стали нам у пригоді.

Безпосередньою розробкою методики курсу зайнялася Валентина Олійник із навчально-методичного центру освіти м. Львова. Поглянувши на контент, вона відразу сказала, що цей курс можна інтегрувати у шкільну програму уроку біології. У 7 класі під час вивчення зоології якраз є теми, присвячені етичному ставленню до тварин, взаємодії людини і тварини. Ми зрозуміли, що є ніша, яку можна заповнити. За три місяці пані Валентина розробила методику. Так з’явився посібник для вчителя-біолога і робочий зошит для учня».

Наприкінці 2016 року були відібрані 16 львівських шкіл для пілотного проекту. Вчителі пройшли дводенні тренінги і провели серію уроків у своїх школах. Такий формат впровадження гуманної освіти виявився вдалим. Проект підтримала міська влада, яка під свою відповідальність взяла друк робочих зошитів для учнів. Згодом 230 львівських вчителів-біологів пройшли відповідні тренінги. І в травні 2017-го уроки біології в сьомому класі фактично в усіх львівських школах завершили навчальний рік на гуманній ноті.

«ВСІ УРОКИ ЗАСНОВАНІ НА ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЯХ»

«Метою курсу є підвищення культури ставлення до тварин серед львів’ян. «Маленький принц. Львів, що любить тварин» ґрунтується на концепції біоцентризму, згідно з якою всі живі істоти в природі є рівними, мають свої права та свободи», — відзначає координатор проекту Катерина Ковалюк.

Структура курсу «Маленького принца» — чотири уроки в класі та підсумкове заняття з відвідинами ЛКП «Лев», де учні на реальних прикладах бачать наслідки людської безвідповідальності. «Важливо пояснювати дітям, звідки беруться безпритульні тварини і хто за це несе відповідальність, — наголошує Катерина Ковалюк. — Бувало вже декілька разів, що діти з батьками забирали собак після відвідин ЛКП «Лев» у межах нашого курсу».

Теми уроків курсу: «Взаємодія людей і тварин», «Потреби та добробут тварин», «Безвідповідальне ставлення до тварин та його наслідки», «Ми відповідаємо за тих, кого приручили». У межах кожної теми учні виконують завдання в робочому зошиті, який цікаво структурований і має сучасний дизайн з кольоровими ілюстраціями. Також у ньому багато вільного місця для того, аби учні могли занотовувати власні думки.

Творці курсу наголошують, що прагнули стимулювати реальне спілкування дітей між собою, тому всі уроки засновані на інтерактивних технологіях. «Методика побудована так, що вчитель є радше модератором, тому діти мають більше можливостей, аби розкритися, — каже Катерина Ковалюк. — Ми приходили до шкіл і спостерігали за уроками. Все проходить настільки активно та емоційно, що в процес починають включатися абсолютно всі, навіть ті, хто раніше завжди був мовчазним».

Ольга Ковальська навчає біології дітей у львівській школі №91. Вона вже має досвід роботи за програмою курсу «Маленький принц. Львів, що любить тварин». «На цих уроках ми використовуємо різні форми роботи: міні-лекції вчителя, бесіди про природу, мозковий штурм, дискусії та інші різноманітні цікаві вправи. Це все дає змогу учневі розкритися, розвиває його самостійне мислення, а також виховує гуманне ставлення до тварин», — розповідає Ольга Ковальська.

Вчителька каже, що під час курсу вони фокусували увагу на різних темах — від історії одомашнення тварин до їхніх лікувальних здатностей, від особливостей харчування до аналізу зон комфорту домашніх улюбленців. «Головна наша мета — виховати гуманне ставлення й виробити повагу до тварин. Необхідно навчити дітей милосердно і зі співчуттям ставитися до тварин, — наголошує Ольга Ковальська. — Також важливо, що після курсу діти починають краще розуміти своїх домашніх улюбленців, звертаючи увагу на їхні потреби та емоції. А як наслідок, краще за ними доглядають.

Наприклад, розповім про завдання «Скільки коштує той песик?». У зошиті діти підраховують, скільки необхідно витрачати грошей, щоб належно доглядати за собакою. Опісля завдання дехто з дітей казав, що тепер на своїх песиків витрачатимуть більше грошей, відмовляючи краще собі в чипсах і солодощах. Деякі інші діти з батьками, які не мають домашнього улюбленця, потім відзначали, що, напевно, наразі ще не будуть заводити песика. І це правильно, тому що собаку треба заводити тоді, коли ви можете це робити відповідально, А це, як не крути, фінансово затратно.

Загалом, діти зізнавалися, що їм дуже сподобалися такі уроки. Зокрема, їм дуже припав до вподоби груповий формат уроків, під час яких було багато дискусій та емоцій».

«А далі діти йдуть зі своїми зошитами додому і розповідають це батькам. Отож, ефект гуманного просвітництва починає поширюватися», — додає Катерина Ковалюк.

«ДО ЧОТИРИЛАПИХ, ЯК ДО СЕБЕ»

Цікаво, що «Маленький принц» також долучається до інших соціальних ініціативах. Наприкінці 2017 року його учні взяли участь у конкурсі дитячих малюнків. «До нас звернулися з притулку для тварин «Милосердя», — згадує Катерина Ковалюк. — Попросили допомогти їм через проект «Маленький принц» з їхнім традиційним календарем. Вони щороку виготовляють календар, кошти з продажу якого потім ідуть на потреби притулку.

Отож, ми запросили учасників «Маленького принца» взяти участь у загальноміському конкурсі «До чотирилапих, як до себе». Протягом жовтня-листопада діти робили на цю тему свої малюнки. Зі 150 робіт нам довелося відібрати 12 найкращих (це було дуже складно зробити через велику кількість чудових малюнків). Згодом разом із дітьми ми представили, по суті, створений ними календар. А головне, що нам вдалося, — це привернути увагу до притулку «Милосердя». Завдяки такому маленькому проекту жителі міста і, зокрема, маленькі львів’яни змогли допомогти безпритульним тваринам».

«МАЛЕНЬКИЙ ПРИНЦ» ГОТОВИЙ ЇХАТИ В ІНШІ МІСТА»

Що далі на думці в «Маленького принца»? «Будемо надалі працювати зі львівськими вчителями, — відповідає координатор проекту. — Із початку 2018 року організовуватимемо тренінги, на які будемо запрошувати зоопсихологів, кінологів, ветеринарів. Розбиратимемо різні кейси, аби давати вчителям нові практичні знання.

Тішить, що цим проектом зацікавилися не лише у Львові. Ми ведемо переговори про запровадження курсу в Києві, Ірпені та Миколаєві. Поки найкраще справи йдуть в Ірпені, тому цілком ймовірно, що саме він стане другим містом, куди поїде «Маленький принц». Тут на нього чекають, а місто готове допомогти з друком матеріалів. Взагалі рушійною силою в цьому проекті є зоозахисники, адже зазвичай «Маленького принца» запрошують саме вони, а не освітяни. Міста, в яких є активні зоозахисники, котрі мають налагоджений діалог із міською владою, проявляють найбільше інтересу. Зі свого боку, «Маленький принц» завжди готовий їхати в інші міста».

Фото надано координатором проекту Катериною Ковалюк

Дмитро ПЛАХТА, «День», Львів
Газета: 
Рубрика: