Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Півкроку

24 липня, 2019 - 11:47

Одеський кінофестиваль був настільки вдалим для нашого кіна (про це окремо й пізніше), що надихнув на певні історичні узагальнення.

Узагальнювати в формі десятки найкращих фільмів, та ще й за весь час кіновиробництва в Україні — справа, втім, ризикована, бо на кожний пункт знайдеться по десять любителів посперечатися, які пропонуватимуть свої назви й обурюватимуться чиєюсь присутністю чи відсутністю.

Та менше з тим; зрештою, саме на бурхливу реакцію я й розраховую. Тож спробую скласти список 10 найкращих українських повних метрів. За критерій візьму їхню прочитуваність для закордонного глядача, універсальність кіномови. Отже:

•  «Людина з кіноапаратом», Дзиґа Вертов;

•  «Земля», Олександр Довженко;

•  «Плем’я», Мирослав Слабошпицький;

•  «Тіни забутих предків», Сергій Параджанов;

•  «Камінний хрест», Леонід Осика;

•  «Астенічний синдром», Кіра Муратова;

•  «Назви своє ім’я», Сергій Буковський;

•  «Донбас», Сергій Лозниця;

•  «Дельта», Олександр Течинський;

•  «Думки мої тихі», Антоніо Лукіч.

Чудові фільми, майже кожний я дивився не один раз.

Що їх зв’язує, окрім України та мого суб’єктивізму?

Нічого.

Це і є проблема. Бо навіть якщо відкинути радянський період і додати сучасніші роботи, то бажаної єдності не з’явиться.

Єдність — це певна парадигма спільного режисерського мислення, сталі комбінації тих чи тих прийомів — постановочних, акторських, операторських  — тобто те, що структурує кінематографічну школу. Найяскравіші приклади — «нові хвилі» у Франції 1960-х, у Німеччині 1970-х, у сьогоднішній Румунії.

Розвал кіноіндустрії 1990-х давно перетворився на поганий спогад. Також завершилася зміна поколінь — прийшла генерація молодих пострадянських авторів, які змогли, бодай частково, подолати кризу якості.

Тож у нас є режисери і є фільми. Тепер потрібна своя нова хвиля. Потрібен цей синергетичний стрибок, який власне й надасть українському кіну неповторні типові риси.

І тоді про нас заговорять.

Мені здається, що ми дуже близькі до цього. Буквально півкроку.

Аби тільки самі собі не завадили.

Газета: 
Новини партнерів