Це стало результатом відеопереглядів Експертною радою усіх 83-х поданих заявок, тривалого спілкування онлайн, «праймеріз» (рейтингового голосування) та голосування за бальною системою, а також двох відеоконференцій.
За Положенням «ГРА/GRA– GreatRealArt» лонг-лист має включати у себе до 30 вистав. У поточному варіанті їх 28, з 9 міст України (як і в минулому році, хіба що на місце Рівного, Кам’янського, Кривого Рогуприйшли Полтава, Суми, Миколаїв). Серед пластичних/хореографічних постановок конкуренція була дуже невисока, тож далі пройшли лише дві, а внаслідок, навпаки, безпрецедентної кількості учасників у номінації «за найкращу камерну виставу» (29 заявок) було вирішено розширити коло «півфіналістів» до 6.
Якщо проаналізувати отриманий результат – хоча він і проміжний, – ми побачимо, що гучних несподіванок не сталося. Свій авторитет знову підтвердили визнані лідери – Київський національний імені І. Франка, Національна оперета, Молодий, Національні опери зі Львова, Одеси, Харкова, чернігівці, сумчани, одесити з Театру ім. В. Василька, кияни з Лівого берега, Дикого театру, «Золотих воріт», Перший театр та «Люди і ляльки» зі Львова. З відкриттів – «Покоління Пепсі» за текстами С. Жадана (Театр на Печерську), київський ProEnglishTheatre (англомовна моновистава Ю. Радіонова«AMORPHINE» за «Морфієм» М. Булгакова), інклюзивна постановка полтавських лялькарів«На хвилі», здійснена в рамках підтриманого УКФ соціально-мистецького проекту «Простір можливостей». Одним з незаперечних «хедлайнерів» став Івано-Франківський театр ім.. І. Франка, котрий висунув проект «Дванадцятаніч, абоЩозахочете»у постановці актора та режисера Олексія Гнатковського, в якому Шекспіра в оригіналі грають ветерани АТО та волонтери – і вони можуть будь-кому дати фору щодо свободи, креативності, наснаги.
Проте в цілому нового – яскравого, гучного –мало. Виходить, швидше, підтвердження уже наявних здобутків, закріплення на раніше досягнутих позиціях, аніж динамічний розвиток. Та по нинішніх часах, справді, швидше думаєш про те, як хоча б не розгубити уже напрацьоване…
Зрозуміло, що первісно затверджений графік подальших етапів «ГРИ» наразі уже зірвано – через карантин експерти зможуть розпочати перегляди наживо вистав з лонг-листау кращому разі в травні, театри, очевидно, подовжать сезон, тож шорт-лист буде сформований значно пізніше, ніж 10 липня.
Якщо це станеться взагалі – адже фестиваль-премія, як і інші проекти НСТДУ, підпадають під запланований секвестр державного бюджету, який уже охрестили «вбивством вітчизняної культури, освіти та науки» і проти якого наразі активно виступають різні громадські спільноти.
Єдине, що лишається театралам – чекати. Чекати виходу на сцену. Чекати команди від НСТДУ. Бути готовими відстоювати свої права і одразу включитися у роботу, коли чорна смуга минеться.