Двадцятого лютого набирає чинності Закон «Про стимулювання виробництва автомобілів в Україні». На затвердження в Кабінет Міністрів подано проект концепції «Про регулювання автомобільного ринку». Голова ради директорів СП «Авто ЗАЗ» Олег Папашев розцінює законодавчі нововведення як об’єктивні передумови до збільшення обсягів виробництва й продажу вітчизняної автомобільної продукції.
Нарівні з цим, керівництво українсько-корейського СП у найближче майбутнє дивиться з песимізмом. «Ми спустилися з неба на землю, — сказав Папашев, — пішли від колишніх хвалькуватих заяв про те, що «закидаємо» Україну автомобілями. Вітчизняні автомобільні підприємства, зокрема й наше, передусім повинні почати нормально працювати, приносити прибуток. А для цього уряду варто визначитися, чи потрібна взагалі державі автомобільна галузь?! Наше підприємство сьогодні збиткове. І якоюсь мірою разом iз корейським партнером ми навмисно йшли й поки будемо йти на ці збитки, чудово розуміючи, що зробити підприємство прибутковим саме в цю хвилину неможливо! 2000 року ми реалізували 12532 автомобілі. З 18 000 робітників у виробництві було задіяно лише 7 тисяч осіб. Решта були у вимушених відпустках і отримували дві третини тарифу (в середньому 149 гривень). За такої малої реалізації автомобілів це непомірні накладні витрати. Проте скорочувати людей ми не збираємося. Віримо, що законодавчі зміни — це лише перший крок на шляху розвитку найперспективнішої галузі економіки», — наголосив Папашев.
Закон «Про стимулювання виробництва автомобілів в Україні» докорінно змінює правила тимчасового ввезення. Як повідомив «Дню» заступник начальника запорізької митниці Костянтин Шаляпін, правила тимчасового ввезення іномарок на територію України залишилися колишніми лише щодо нерезидентів — громадян, які мають постійне місце проживання за межами країни. Якщо автомобіль перебуває на території України до 2 місяців, реєстрація в органах ДАІ не потрібна; понад два місяці — підлягає обов’язковій постановці на облік на загальних підставах. «Нові автомобілі, — коментує закон Костянтин Шаляпін, — підлягатимуть обов’язковій сертифікації. Крім того, в законі також дано пояснення щодо тих транспортних засобів, які були у використанні. Згідно з правилами, автомобілі, що ввозяться і які були випущені, скажімо, 1997 року, але не перебували на обліку, — вважаються новими. І, мабуть, найважливіший аспект. Законом запроваджуються нові ставки митного збору й акцизного збору. Вони збільшені в 2 і більше разiв. Розмір ставок тепер залежатиме від віку автомобіля і об’єму двигуна. Щоб увезти нову іномарку, необхідно буде сплатити 0,1 Євро митного збору за кубічний сантиметр об’єму двигуна й 0,3 Євро акцизного збору. Митні пропорції на авто, що були у використанні, зростають до 0,2 Євро мита й 0,6 Євро акцизу. Законом буде врегульовано й так зване агрегатне ввезення. Якщо раніше перед кордоном автомобіль, що ввозиться, можна було розібрати, заплатити на митниці $60 за кузов і 10% від вартості двигуна, відтепер умови пожорсткішали. Платити доведеться 20% вартості кузова, що увозиться, й 1,5 Євро за кубічний сантиметр об’єму двигуна».
«Долю цього Закону можна назвати складною, — ділиться з «Днем» начальник служби розробки законодавчих пропозицій СП «Авто ЗАЗ — DAEWOO» Сергій Кузьменко. — В тому чи іншому вигляді він обговорювався з 1999 року й перший раз був ухвалений Верховною Радою 21 вересня того ж року досить великою кількістю голосів («за» тоді проголосувало понад 290 народних депутатів). Добитися його розгляду й ухвалення Верховною Радою вдалося завдяки сприянню Кабміну, який погодився з нашою аргументацією, ряду комітетів фракцій самої ВР (передусім Комітету з питань фінансової та банківської діяльності), а також Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і ділерів інших українських автовиробників. Те, що вiдбувається сьогодні на автомобільному ринку України, інакше як свавіллям назвати не можна. Шляхів безмитного ввезення — безліч. Держава щороку втрачає сотні мільйонів доларів, перетворюється на звалище, вітчизняні виробники зазнають колосальних збитків. Ми провели комплексний аналіз. Неймовірно, але факт! Виявляється, 2000 року в Україну було ввезено 18000 «Запорожців»! Усі вони перетворилися на престижні іномарки. Під документи «ЗАЗ-968М» люди реєстрували в ДАІ спочатку корпус, а потім і двигун «Мерседеса», «БМВ», інших моделей. Нормально? Ні яких тобі податків, митних зборів. Інший варіант — ввезення автомобілів «під присудження». Я, наприклад, — продавець iз Польщі. Ви — покупець iз України. Ми з вами домовляємося. Я нібито позичаю у вас певну суму. Як заставу виставляю автомобіль. Потім ви подаєте на мене в суд, і спокійно, без усяких митних зборів і податків, машина перетинає кордон і реєструється в ДАІ. Таким шляхом 2000 року на територію України було ввезено 14625 машин. Тепер про бюджетні втрати. Для порівняння візьмемо Польщу. 2000 року на її територію було ввезено 120 тисяч машин. В Україну — 319 тисяч. Від імпорту транспортних засобів Польща отримала до свого бюджету $906 мільйонів. Україна — $9,7 мільйонів. У Польщі взагалі не існує такого поняття, як імпорт без податків. У нас він становить 60% від загальної кількості ввезених у країну іномарок. Щорічно в Польщі реалізовується понад півмільйона автомобілів власного виробництва. В Україні — близько 16 тисяч», — підкреслив Сергій Кузьменко.
Керівники СП «Авто ЗАЗ — DAEWOO» не тішать себе ілюзіями, що після виходу в світ Закону «Про стимулювання виробництва автомобілів в Україні» попит на вітчизняну продукцію різко зросте. На сьогоднішній день, поки діють колишні правила тимчасового ввезення, оператори «підпільного» автомобільного ринку активно наповнюють свої склади іномарками, що були у використанні. Як сказав Олег Папашев, перші півроку сподіватися на збільшення обсягів реалізації було б наївно. Закон має принести плоди у другому півріччі. «Закон ні якою мірою не утискає прав чесних громадян нашої країни. Коли наш ринок буде захищений, тоді в Україні з’являться виробники й того ж «Опеля», й «Мерседеса», й «Форда», й «Фіата» тощо. Їм буде вигідніше виробляти свою продукцію на території України, ніж ввозити. Отже, роздрібні ціни згодом будуть знижуватися. Ми не боїмося конкуренції. Підкреслю — виробник нам не конкурент. Місця на ринку вистачить усім. І чим більше буде виробників — тим краще, тому що це й робочі місця, й податки до бюджету, а отже пенсії, заробітна плата, соціальні блага. Боятися слід не конкурентів, а ворогів, які, за підтримки певних впливових кіл всіляко перешкоджають впровадженню належної законодавчої бази із захисту національного ринку. Я переконаний у тому, що коли закон набере чинності, почнеться тиск на уряд, що всілякі перешкоди зустріне на своєму шляху концепція щодо захисту ринку, який передбачає створення понад 20 законів. Усе це буде. І якщо «чорні» сили переможуть, автомобільна галузь України приречена на загибель. Причому швидку. Щодо нашого підприємства, напевно можу сказати, що до кінця 2001 року ми існуватимемо. Однак потім, якщо не буде дієвих законодавчих зрушень, статутний фонд закінчиться, й тоді нам буде зовсім кепсько. А разом із нами кепсько буде й величезній кількості підприємств, які випускають комлектуючі. Тільки в Запорізькій області їх понад 50! Сьогодні ми ведемо активну політику в експортному напрямку. Активно шукаємо партнерів. Колишні зв’язки з Росією втрачені. Переговори почали з «нуля», й уже досягнуто перших позитивних результатів. На рівні підписання контракти на щорічне постачання за кордон 4,5 тисячi автомобілів. Цього року 8300 машин готова взяти Туреччина. Загальний рівень реалізації на 2001 рік ми запланували в кількості 17840 машин. Це і є наш песимізм. Однак, якщо раптом попит виявиться великим, ми без будь- яких проблем відкоригуємо обсяги виробництва в бік їх нарощування. Що стосується взаємовідносин iз корейськими партнерами, вони чудові. Після процедури банкрутства корпорація «DAEWOO MOTORS» отримала стабілізаційний кредит. Відновлено виробництво. Ми підтвердили свої контракти на 2001 рік. Пішло перше постачання машинокомплектів. З першої партії — абсолютно новий автомобіль «Нубіра-2», який вже надійшов у продаж. Це і є підтвердження тому, що в нашого підприємства є майбутнє. Так, у «DAEWOO» новий господар. Але наш успіх не залежить від цього господаря. Головне — щоб був ринок. А це вже — справа держави. Якщо вона вирішить жити краще, ніхто їй у цьому перешкодити не зможе. Захоче повільно вмирати — перешкоджати так само ніхто не збирається».