Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Акварелі суворого режиму

9 квітня, 2004 - 00:00


Михайло ВАСИЛЕВСЬКИЙ, «День»


...Художник пише лик Святого. «За цією роботю я думаю про вічне, намагаюсь не лихословити, не палити», — говорить Едуард Багнюк, що перебуває нині під суворою вартою. Він спокутує тяжкий гріх у пристрасних молитвах і «послушенстві громадянам начальникам».

«КОВЧЕГ» У КАМЕРІ

Цей засуджений — не якийсь богомаз. Визнаний іконописець. Двічі виставляв створені ним образи у Києво-Печерській лаврі. Як найдорожчі реліквії зберігає свої дипломи лауреата конкурсу «Православна Україна», підписані високими духовними і світськими особами.

Як же він, відповідно до канону й душевного настрою, готує «ковчег» у цій вельми своєрідній атмосфері, створеній вартою й отими, що далеко не янголи? До зони особливого режиму «простих» грішників не запроторюють. «Впускає» у свій внутрішній світ, що розколовся на дві половини, на «до» і «після», коли в ньому сталося переосмислення цінностей. Раніше, ніж писати ікони, стверджує, що «прийшов до Бога». Мовляв, словами не пояснити, як це відбулося в душі, та що вона, душа, переживає.

На волі ні пензля, ні мольберта жодного разу в руки не брав. Говорить, що Боже провидіння допомогло. Вже тут, за гратами. Багнюк якось зайшов до свого знайомого у майстерню. Побачене справило на нього незабутні враження: «Я вперше побачив, як малюють, пишуть фарбами, як на очах з’являється краса на полотні. Стояв зачарований і вельми зворушений. Я захопився тим, чого не знав і не вмів ніколи».

Цей його стан не залишився поза увагою художника: «Чи ти, бува, не малюєш?» Якраз у ту мить у Багнюкові прокинувся художник, що «спав», здавалося, мертвим сном. «Наступні дні минули в упертому оволодінні олівцевою технікою. За зразок для наслідування я взяв Дюрера. Старався з усіх сил», — розповідає Едуард Багнюк.

Із тим, що вийшло в результаті, пішов, «як на суд», до того самого художника: «Він довго та уважно розглядав плоди моєї творчості... Коли ж звечоріло, передав мені до камери переносну лампу, фарби і натягнуте полотно».

І пішла робота: «Вдень і вночі я малював, сидячи на нарах. На сон часу не залишалося. Перший свій твір писав два місяці. То був лик Ісуса Христа. Я дуже пишався своїм творінням. Знайшов йому місце на покуті камери. Хай, думаю, буде, і нам допомагає. А за якийсь тиждень у камері влаштували черговий обшук. Нас вивели у коридор, а, в камері почався «шмон». Чую голос співкамерника: «Твою ікону взяли». Дивлюсь: так воно і є. Я — до громадянина начальника: «Віддайте ікону, дозволено ж». Натомість — відповідь: «Іди до камери!» Ну, тут я дав волю своїм емоціям. Вжили заходів — запроторили до штрафного ізолятора на 15 діб».

Одначе «страждання за творчість» не були марні: «На четвертий день прийшли замполіт і опер, який був відповідальним за наш цех на виробництві. Мені пояснили, що чіпляти репродукції у камері суворо заборонено. Я все збагнув. Коли бесіда добігала кінця, мені запропонували місце художника у другому цеху. Після деяких роздумів я погодився».

«Великий уплив на мою творчість справив Віктор Саранча. Свого часу він одержав диплом Московської академії народної творчості. Ця людина стала моїм учителем. Велике спасибі їй. Після звільнення він живе у Дніпропетровській області. Недавно одержав від нього листа. Має сім’ю, займається улюбленою справою, готується до персональної виставки».

На таку ж зустріч Багнюк сподівався, коли «у 2000 році одержав пільгу і був переведений на суворий режим». Гадав, що «на суворому є художники, бо ж там удвічі більше людей». На жаль, справжніх майстрів він серед свого нового оточення не знайшов. Одначе у відчай не впав: «Натомість я спробував себе в іншому. В газеті «Закон і обов’язок» було оголошено про конкурс, ініціатором якого стала київська художниця Маша Сай. Відправив свою роботу. Її надрукували в газеті, від Маші Сай я одержав схвальну рецензію».

СТРАЖДАННЯ ЗА ТВОРЧIСТЬ

У живописних творах ув’язненого за тяжкий злочин — переважно пейзажі. Весняні. Літні. Осінні. Зимові. Буяють кольори. Зелених дерев і неба — чистого й захмареного. Десь віддалік — куполи віри, до якої він іде. Ось на дерева падають тіні — світлі й темні смуги, наче краєвид. Із загратованого вікна. Ось — світанок над річкою, сходить сонце.

На етюди не ходить, звісно ж. Малює, що впало в очі й те, що зберігає пам’ять із «першого» недолугого життя. Дає волю своїй багатій уяві та настрою: вітер хилить на борт вітрильник у розбурханому морі. Мовляв, дивись і думай...

Краса врятує світ і — бодай один-єдиний мікросвіт, позбавлений волі.

«Зразу й фарб не було. Доводилося перетирати старі й висохлі, аби хоч якось малювати, — розповідає. — Коли ж випадало щастя, уречевлене парою тюбиків художніх фарб, то радів, наче мала дитина, яка нарешті одержала омріяну іграшку. Крутив-вертів у руках, дивився, вдихав запах як чисте повітря. Про це словами не розкажеш. Із пензлями теж були великі проблеми....» Одначе «братів менших» — котів і собак — не ображав.

Едуард Багнюк має свій погляд на інструкції, якими засудженим заборонено мати кольорові олівці, стержні, фарби, пензлі. «Вважаю, що це неправильно. Немає нічого поганого в тому, що людина пише вірші, творить музику або малює. Хай би займались, якщо є користь від того, як кажуть, собі й людям». Запевняє, що і серед «громадян начальників», образно кажучи, далеко не всі — чорнильні душі: «Завдяки начальникові виправної колонії Леоніду Петровичу Антименюку маю можливість у вільний від роботи час займатися улюбленою справою. Я йому вдячний. І це не якесь там підлабузництво з мого боку, це — щира правда». А то якось із Хмельницького одержав передачу — аж два набори фарб: «Управління Департаменту з виконання покарань свою активну участь у конкурсах і виставках отак гарно відзначило. За це спасибі, й велике».

Гостро відчуває, що бракує знань: «Волів би вчитися заочно. Намагався знайти адресу установи, де приймали б отаких, як я, та марні мої спроби. Принаймні, бодай на книжку розжитися б, але ж де, як? Спеціальної літератури у зоні немає...»

Одного класика літератури доймала думка, що у кожній людині вбито Моцарта. Ну, якщо не Моцарта, то Рєпіна. По-різному складається. Якщо не сам убив і не помітив, що сталося, то — хтось. Одначе іноді з’являється надія на «воскресіння». Отак, бува, думає за мольбертом на нарах ув’язнений Едуард Багнюк.

ЗА ВСЕ ТРЕБА ПЛАТИТИ

— Народився у шахтарському селищі Торез. Батько — шахтар, мати — працівниця сфери громадського харчування. Життєві «університети» опановував на вулиці, у підворітнях. Для нас бійки були, наче розваги, жорстокі й криваві. І ще була в мене одна полум’яна пристрасть. До техніки. Мотоцикл для хлопця — то не тільки засіб для пересування, це і репутація. Оця пристрасть і стала для мене фатальною. У тому розумінні, що вкрав одного мотоцикла, потім — ще і ще... Так я одержав свої три роки строку умовно. І знову — за своє. На цей раз уже не відкрутився. «Дали» три роки загального режиму і стільки ж умовно. Відсидів за «дзвінком», як належить.

Потім був «пролетарський» період життя, про який у Багнюка залишилися світлі спогади:

— Працював на буровій вишці, свердлили вертикальні стовбури для шахт від одного до шести метрів у діаметрі й по кілометрові глибиною. Тяжка робота, та мені подобалася. За три роки не мав жодного прогулу. Працював за вахтовим методом. Влітку — спека, взимку — холоднеча. Справжня чоловіча робота!.. Минуло чотири місяці після звільнення — одружився. Справили весілля, переїхали на нову квартиру. Народилася донька. Отак минуло три роки. А потім — лихо. Одного вечора святкували день народження родича. Все складалося начебто непогано, та сталася бійка, в якій загинула людина. Спільникові дали «вишку», а мені — 15 років особливого режиму... «Дружині тоді було двадцять. Розлучилися за моєю згодою. Через два роки вона знайшла собі гідного чоловіка. Живуть добре. Хоча вона й молодша від мене на десять років, але вчинила мудро.

* * *

Не позбутися Багнюкові минулого, що «закинуло» його до стародавнього Ізяслава, до місця позбавлення волі, за яке правлять міцні монастирські стіни. Всі пам’ятки архітектури, крім оцієї однієї, де сотні літ тому в молитвах пристрасних і послушенстві минали дні ченців, зруйновано тут, в Ізяславі. Колись неповторної краси й величі палацовий комплекс князя Сангушка, костьол Фара, довершених форм і ліній башта Рогнеди.

— Що стосується строку, то він рано чи пізно закінчиться. Після звільнення волію організувати виставку своїх робіт, може, й не одну. Але, як не склалося б, буду малювати. Цієї пристрасті вже ніколи не позбудусь. І навіщо, якщо спізнав радість творчої праці?!

КОМЕНТАР

Тимофій ЯКИМЧУК, начальник управління Департаменту України з виконання покарань у Хмельницькій області:

— Система з виконання покарань на Хмельниччині — це чотири виправні колонії, слідчий ізолятор і 25 підрозділів кримінально-виконавчої інспекції. Сьогодні ця система реформується. Зміни, що відбуваються у місцях позбавлення волі, передбачають повернення суспільству фізично і духовно здорових людей, здатних у повному обсязі виконувати громадянські обов’язки. Є надія, що засуджений Едуард Багнюк, про якого мова, відбувши покарання, знайде себе в новому житті. Іншими словами, спостерігаємо «воскресіння» моцартів серед ув’язнених. Це і засуджений до чотирьох років позбавлення волі іконописець Ігор Кралєв, живописець і різьб’яр по дереву Ігор Герасимчук, в якого термін ув’язнення закінчується 4 серпня 2006 року. Невдовзі вийде на волю з чистим сумлінням і Володимир Мірошниченко, який майстерно випалює на дереві.

Робота з ув’язненими спрямована на те, щоб розбудити в них приспані з різних причин на волі здібності служити Музам. Пригадую, як тяжко розучували «Есмеральду» ув’язнені Ізяславської виправної колонії №31 і як раділи, коли їм аплодували за професійне виконання. На роботу йдуть вони з «Прощанням слов’янки». Вокально-інструментальні ансамблі є у кожній установі. Наближаємо виконавчу систему до європейських стандартів. Почали працювати за новим Кримінально-виконавчим кодексом, що передбачає нові правила внутрішнього розпорядку. Організація життя в колоніях за цими правилами сприяє розвиткові талантів серед спецконтингенту. Більше тисячі засуджених «прийшли» у колонії без професій або тільки от-от набували професію, та жодного дня не застосовували набуті знання і вміння в практичній роботі. Тому в установах налагоджено роботу навчально-консультаційних пунктів, що нині реорганізуються в загальноосвітні школи. В цьому ж році почнемо відкривати в установах професійно-технічні училища.

Михайло ВАСИЛЕВСЬКИЙ, «День»
Газета: 
Рубрика: