Основним покупцям державного майна, які займають місця в українському парламенті, запропонована нова програма приватизації на 2004—2008 роки. Після травневих свят її можуть винести на порядок денний. Це додало «ложку дьогтю» до оптимістичного настрою керівництва Фонду держмайна, що вперше за всі роки існування перевиконує план приватизаційних надходжень до бюджету. Якщо програми не буде, то й наповнювати бюджет буде складніше.
Як заявив у ході «гарячої лінії» у вівторок глава Фонду держмайна Михайло Чечетов, прийняття Верховною Радою нової програми приватизації ще під питанням. Чечетов пояснив, що за цей законопроект голосуватиме тільки більшість, тоді як фракції «Наша Україна», БЮТ, Соцпартія та комуністи вважають, що програму приватизації слід приймати після президентських виборів. Попередню держпрограму на 2004—2008 роки Верховна Рада в вересні минулого року також не підтримала — «за» проголосували 144 депутати.
Раніше М. Чечетов вказував, що при підготовці нової програми на 2004-2006 роки, котра планувала цілком завершити приватизацію до 2008 року, ФДМ був готовий піти на істотні поступки Верховній Раді, яка не була готова сприйняти цей проект «ні політично, ні ідеологічно». Новий проект програми, над яким зараз працює спеціально створена робоча група, зі слів голови ФДМ, буде простішим. Зокрема в ньому відмовилися від спеціальних підпрограм для окремих галузей, як це було в попередньому документі. Крім того, Фонд, можливо, відмовиться від такого поняття, як «торги з обмеженою участю». Водночас голова ФДМ заявив, що нова програма «обов’язково захищатиме державні інтереси». Пріоритетами приватизації, згідно із законопроектом, зокрема передбачається затвердити: забезпечення інноваційного оновлення підприємств, залучення до приватизації покупців, котрі мають довгострокові інтереси в розвитку підприємств та відповідають встановленим ФДМ кваліфікаційним вимогам.
Песимізм Чечетова, зазвичай чудово проінформованого про парламентські розклади, насамперед свідчить про процес бродіння в парламентській більшості, яка вельми незадоволена ходом політичної реформи і дедалі більше концентрує свою увагу на бізнес-інтересах.
Тим часом директор Міжнародного інституту приватизації, управління власністю й інвестицій Олександр Рябченко не поділяє песимізму керівника ФДМ. У розмові з «Днем» він відзначив, що сама програма приватизації не може викликати в парламенті особливих заперечень. «Цей документ аж ніяк не революційний, він не містить особливих новацій, — вважає Рябченко. — Найбільша зміна — з тексту законопроекту «пішов» промисловий інвестор, хоча можливість оголосити конкурс під конкретного бажаного переможця залишилася». Щоправда, Рябченко визнає, що безпроблемно провести законопроект про приватизацію через парламент навряд чи вдасться. По-перше, на його думку, цьому сприятиме те, що в приватизаційних конкурсах, які нині проводять, як правило, перемагають легко передбачувані бізнес-групи. У решти, зі слів експерта, «це не може не викликати якихось негативних емоцій», що можуть виявитися під час голосування із цього законопроекту, «хоча до програми це не має ані найменшого стосунку, а лише до самого процесу приватизації». Друга проблема, на його думку, полягає в тому, що більшість уже дивиться на голосування через призму президентських перегонів, а ставлення електорату до приватизації, вважає Рябченко, здебільшого негативне. Тому голоси в програми заберуть як об’єктивні, так і суб’єктивні обставини, впевнений колишній голова Спеціальної контрольної комісії ВР із питань приватизації. Разом із тим він вважає, що ситуація навколо програми приватизації не настільки вже й критична. «Уряду потрібно працювати в комітетах і фракціях, — а це він уміє — і все буде гаразд», — підсумував Рябченко.