Папа просить відмовитися від військових витрат
Минулого тижня Римський папа Бенедикт ХVI звернувся до урядів усіх країн із закликом повністю відмовитися від військових витрат. Він з гіркотою сказав про постійно зростаючі витрати на озброєння, а також збільшення виробництва та торгівлі зброєю, вартість якої 2004 року була еквівалентна сукупному валовому внутрішньому продукту кількох бідних країн світу. У посланні про Міжнародний день миру, який відзначатиметься 1 січня 2006 року, понтифік заявив: «Справа миру зараз під загрозою; вона постійно заперечується терористами, які своїми залякуваннями й діями здатні тримати світ у напруженості й відчутті небезпеки». Римський папа підтвердив тверду рішучість Ватикану продовжувати боротьбу за мир і закликав зупиняти «будь-яку ідеологічну брехню, спрямовану на розпалювання воєнних конфліктів». Папа різко засудив тероризм, роздування ненависті владою, а також постійні загрози застосовувати ядерну енергію у воєнних цілях: «Треба пам’ятати, що в «ядерній війні не може бути переможців». (КАІ)
Франція будує мечеті
За розпорядженням міністра внутрішніх справ Франції Нікола Саркозі в Парижі створена комісія, яка має внести зміни до Закону про відділення церкви від держави, ухваленого 1905 року («Німецька хвиля»). Одна із цілей сьогоднішнього уряду полягає в тому, щоб створити законодавчу базу для будівництва у Франції мечетей за безпосередньої підтримки держави. Таким чином, вважає Саркозі, вдасться скоротити вплив на мусульманське населення Франції закордонних ісламістських фондів. За повідомленням католицького інформаційного агентства KNA, протестанти Франції також хотіли б змін у законі, тоді як католицька церква ставиться вельми скептично до почину уряду. Комісія має завершити свою роботу до червня 2006 року.
«Комерційне забруднення» Різдва
Папа Римський закликав християнський світ протистояти тенденції перетворення свята Різдва на бізнес. Він, зокрема, сказав: «У сьогоднішньому суспільстві споживання період Різдва, на жаль, переживає свого роду комерційне «забруднення», яке може змінити справжній дух цього найбільшого свята». Він також закликав віруючих встановлювати в будинках традиційні для Різдва вертепи — ясла з фігурками Діви Марії, немовляти Христа та волхвів. «Ясла допомагають нам споглядати таїнство любові Божої, яка виявляє себе в простоті; це добрий спосіб продемонструвати віру й передати її своїм дітям» (КАІ)
Не лише в Україні
У Греції під час військових навчань був помилково обстріляний православний монастир святого Діонісія на півночі країни. Ченцям монастиря довелося пережити вельми неприємний момент, коли в огорожу монастиря несподівано влучив артилерійський снаряд. Це сталося під час планових стрільб на розташованому за три кілометри до монастиря полігоні. Завдяки щасливому випадку ніхто з ченців не постраждав, не сталося також серйозних руйнувань. На місце пригоди прибули військова комісія та поліція, які намагаються встановити причини того, що снаряд «трохи» відхилився від свого курсу. Ченці ж висловлюють рішучий протест; річ, зокрема, в тому, що це не перший випадок такого «інциденту»: не так давно подібна помилка артилеристів уже мала місце. Тоді снаряд влучив у купол монастирського храму. (ААН)
Ватиканська ялинка
Прекрасна і бездоганна різдвяна ялинка встановлена на площі Святого Петра у Ватикані. Цього року красуня-ялинка доставлена сюди з Південної Австрії. Традицію встановлювати різдвяну ялинку на площі перед собором св. Петра запровадив Римський папа Іван Павло II — він переніс сюди звичаї своєї батьківщини Польщі. І після його обрання на апостольський престол 1978 року різні країни Європи, а також області Італії почали змагатися за честь подарувати різдвяну ялинку Ватикану. Сьогодні список «постачальників ялин» для Святого престолу затверджений на два десятиліття наперед. Для багатьох католиків ця ялинка — символ біблійного раю на землі, щойно створеної Богом, раю, який після гріхопадіння покинули Адам і Єва. (Portal/wiara.pl)
Єрусалимські святині
Чимало християнських святинь Єрусалима перебувають напередодні Різдва в жахливому стані — засипані відходами, уламками старих меблів, паперовими й продуктовими відходами. Як повідомляють деякі ТБ-канали Ізраїлю, муніципалітет Єрусалима не робить хоча б якихось спроб прибрати християнські святині до свята Різдва. Купи сміття лежать навколо святинь і вздовж доріг, що ведуть до Віфлеємського саду, до храму Гроба Господня та ін. (ENI)
Священики не вірять у пекло
Ерік Стоддарт, професор практичної теології в університеті св. Андрія Великої Британії, нещодавно провів серед британських священиків різних християнських конфесій (англіканської, католицької, протестантського сповідання) дослідження: чи вірять вони в пекло й у покарання людини після смерті. Виявилося, що пекельний вогонь невгасимий і сірка, які після смерті чекають грішників, сьогодні майже ніколи не згадуються у храмових проповідях. І хоча значна кількість священиків вірять у Судний День, вони ніколи не погрожують своїй пастві фізичними стражданнями після смерті за скоєні гріхи. Виявилося також, що лише 37% священиків вірять в існування пекла, але й вони ніколи не погрожують віруючим класичним пеклом. Багато хто вірить у те, що в Судний День усі люди будуть розділені на «врятованих і загиблих» — назавжди відділених від Бога. Тільки третина священиків вважає, що загиблі будуть зазнавати вічних душевних мук, а п’ять відсотків упевнені в тому, що приречені будуть страждати й фізично. Миряни більше вірять не в поділення після смерті на правих і неправих, а у загальний порятунок — поєднання в Богові всіх людей, хоча більшість шотландців не сподівається на такий «щасливий кінець». Доктор Стоддарт досліджував також ставлення мирських британців до того факту, що їхні близькі родичі померли без покаяння або будучи невіруючими, тобто грішниками, яким можуть бути вготовані вічні муки. Як можна спокійно жити, якщо віриш, що дорога тобі людина страждає в пеклі? Виявилося, що майже ніхто про це не думає — ні віруючі британці, ні, тим паче, невіруючі. А що стосується поняття про смертний гріх, то тут найчастіше називають невіру, пияцтво та протиприродний секс. («The Guardian»)
Віронетерпимість не пов’язана з вірою
12 грудня на Міжнародному конгресі, присвяченому діалогу культур і релігій, який проходив під егідою ЮНЕСКО в Більбао (Іспанія), були представлені результати соціологічного дослідження, проведеного в Росії фахівцями з університету Західного Мічигану. У липні 2005 р. дослідники опитали 2972 людини. Їх цікавила проблема релігійної нетерпимості, яку вони визначили, як «небажання надати представникам інших релігій право вільно їх сповідувати». Вчені дійшли висновку, що релігійна нетерпимість у Росії не є феноменом релігійним і аж ніяк не залежить від міри залучення людини до життя церкви. Серед основних чинників вияву нетерпимості в Росії дослідники називають авторитарність політичного устрою, етнічні забобони та релігійний етноцентризм. Ці чинники, на думку соціологів, є основною перешкодою міжрелігійному діалогу в Росії. Дослідники пишуть: «Наші емпіричні дані явно свідчать про високий рівень і широке розповсюдження релігійної нетерпимості в Росії. Серед людей, які називають себе православними, лише 30% вважають, що мусульманам можна дозволити проповідувати іслам публічно, а щодо іудеїв і представників західних релігій рівень толерантності падає до 26% і 17% відповідно». Найбільше протестують росіяни проти того, щоб католики і протестанти мали можливість викладати основи своїх віровчень у школах («за» всього 8,2% православних). Що ж до добродійної діяльності, то тут емпіричні дані свідчать про найбільшу толерантність до католиків і протестантів: її вважають допустимою 40,1% православних. («Сова-центр»)