Ісламські лідери попереджають про кризу
Лідери 57 мусульманських країн (організація «Ісламська конференція»), які зібралися минулого тижня у священному місті Мекка (Саудівська Аравія), публічно констатували, що через тероризм мусульманський світ перебуває сьогодні в глибокій кризі і закликали до рішучих дій для протистояння «ідеям, що вислизають». На думку членів Ісламської конференції, настав час вносити зміни до законодавства мусульманських країн заради того, щоб припинити повсюдну активізацію та фінансування тероризму. Ісламські лідери вважають, зокрема, що необхідно змінити програми ісламських навчальних закладів — виключити звідти екстремістські ідеї. В опублікованій Ісламською конференцією декларації говориться також, що «фетва» — мусульманський релігійний вирок про припустимість тих чи інших дій або ідей з погляду Корану та шаріату — повинна проголошуватися лише тими, хто має на це дійсне право. Аналітики Бі-Бі-Сі тим часом висловлюють сумнів у тому, що рішення Конференції справді втілюватимуться в життя, а не залишаться чисто риторичними вправами, як це досить часто трапляється. (Бі-Бі-Сі)
Російський герб підлягає сумнівам
Як повідомляє один ісламський сайт, на думку деяких російських ісламських діячів, з герба Росії необхідно прибрати хрести, ікону святого Георгія Побідоносця, корони та державу. Так, «Прихильники традиції та єдності», зокрема, пишуть: «Ми повністю підтримуємо ініціативу поважних муфтіїв, які запропонували змінити офіційну символіку Росії, виключивши з неї християнські елементи. Вважаємо цю пропозицію безумовно конструктивною і потрібною, оскільки Росія декларує себе як світську державу, і, відповідно, жодна з конфесій країни не повинна бути монопольно представлена в державній символіці країни. Ми переконані, що державні символи світської держави повинні мати релігійно нейтральний характер… І що для того, щоб поліпшити становище мусульман у нашій країні та розрядити напружену міжконфесійну ситуацію, необхідний цілий комплекс заходів, спрямованих на реформування державно-суспільної системи Росії, внаслідок якого мусульмани могли б почуватися повноправними громадянами та господарями своєї країни… Ми також вважаємо важливим звернути увагу громадськості на неналежну і провокаційну поведінку окремих представників духовенства Російської православної церкви. Зокрема, протоієрей Чаплін (Московська патріархія) фактично закликав державу до репресій проти мусульманських публіцистів, а сумнозвісний диякон Кураєв ухитрився вимагати — в «кращих» традиціях радянського тоталітаризму — депортації з Росії її корінного громадянина шейха Аширова та позбавлення його російського громадянства. Вважаємо подібні прояви релігійного фанатизму і нетерпимості неприпустимими в толерантному плюралістичному суспільстві та закликаємо всі суспільні та релігійні групи вести діалог у коректній формі, як і належить багатоконфесійній державі». Деякі експерти вважають, що в недалекому майбутньому мусульмани можуть поставити питання про введення в Росії посади віце-президента, який представляє мусульманську общину країни. Динаміка зростання мусульманського населення в Росії — порівняно з православним — робить цей прогноз на найближчі роки досить вірогідним.
Деякі московські оглядачі вважають, що вся кампанія з гербом є лише одним із проявів протесту проти книги Романа Силантьєва «Новітня історія ісламської спільноти Росії», яка нещодавно вийшла друком. Опубліковані російським ЗМІ уривки з книги Силантьєва дають підстави припускати, що предметом «дослідження» автора були не справжні проблеми ісламу в Росії, а дискредитація його мусульманських діячів. Книга наробила багато галасу серед мусульман Росії, зокрема з тієї причини, що пан Силантьєв є співробітником Відділу зовнішніх церковних зв’язків Московської патріархії, а також виконавчим секретарем Міжрелігійної ради Росії. Втім, останню посаду він уже, здається, втратив. (Як відомо, до цієї Ради входять представники чотирьох релігій — православні, буддисти, іудеї та мусульмани — з числа багатьох десятків зареєстрованих у Росії конфесій та релігій. — К.Г. )
Хоч як це дивно, але з мусульманською думкою про державну символіку погодився — зі своїх позицій — «головний герольдмейстер» Росії Георгій Вілінбахов — нещодавно він заявив, що хрест на гербі язичницький, а не християнський символ, і що замість Георгія Побідоносця на ньому зображено абстрактного вершника, який вражає списом дракона. (Portal.Credo/ru). Протести мусульман Росії проти державного герба привернули увагу й зарубіжної преси. Так, «Berliner Zeitung» вважає, що герб Росії справді надто християнський для представників ісламу, який є другою за чисельністю (після православ’я) релігією Росії — сьогодні в країні нараховується 10 млн. мусульман. Давно минули часи, пише німецька газета, коли Москва вважала себе Третім Римом, а відділення церкви від держави зафіксоване в російській конституції. Тому очевидно, що герб Росії суперечить конституції.
Євреї подарують Польщі будинок, у якому народився папа Іван Павло II
Як стало відомо, будинок у польському містечку Вадовиці, де народився Римський папа Іван Павло II, незабаром буде продано. Є інформація, що цей будинок викуплять і подарують Польщі єврейські общини всього світу. Квартиру, де у 1920 році народився майбутній папа, вже перетворено на музей, у якому побували сотні тисяч паломників. Відомо, що першим власником будинку був Шаїм Баламут, торговець склом, і що сьогодні будинок усе ще належить спадкоємцям старих власників. Єпископ Кракова завжди хотів викупити цей будинок, але з того часу, як скромний Кароль Войтила перетворився на славного Римського папу Івана Павла II, будинок дуже подорожчав. Спадкоємець колишнього власника Рон Баламут, який проживає сьогодні в США, просить за цей дуже скромний будинок мільйон доларів. Такою сумою єпископат Кракова не володіє. Тим часом після смерті Івана Павла II викуп будинку став заповітною мрією відданого секретаря Івана Павла II монсеньйора Дживича — нинішнього Краківського єпископа. І ось зовсім нещодавно стало відомо, що голова єврейської общини Кракова Тадеуш Якубович звернувся до міжнародних єврейських організацій з проханням придбати цей будинок і передати його місту, в якому народився Іван Павло II. «Польський папа, — пише Якубович, — зробив дуже багато для євреїв, і, викупивши цей будинок, ми продемонструємо нашу вдячність, вшануємо його пам’ять». Єврей Іржі Клюгер, шкільний товариш Кароля Войтили, з яким вони разом грали у волейбольних матчах, назвав заклик своїх єдиновірців із Кракова благородним і цілком заслуженим жестом: «Папа Войтила, — розповідає він, — був надзвичайно переконливим у своїх виступах проти антисемітизму; його висловлювання відзначалися ясністю та рішучістю; ніхто інший із представників Католицької церкви не робив таких заяв. Навіть після його смерті до мене приходять листи від євреїв, сповнені захопленням цим папою, листи різними мовами, часом мені невідомими». З листів та книг Івана Павла II відомо, що Голокост справив на нього найсильніше враження. У ході свого першого офіційного візиту до Польщі як глави Римської церкви (1979), папа відвідав концентраційний табір Освенцім. Він першим із римських пап відвідав синагогу (в Римі) і назвав тоді євреїв «старшими братами» (християн). Йому належить також рішення про встановлення дипломатичних відносин між Святим Престолом та Ізраїлем. А у 2000 році папа Іван Павло II відвідав Святу землю, Єрусалим. Ледве дійшовши до Стіни плачу (він тоді був уже дуже хворий), він поклав у щілину древньої стіни послання з покаянням за гріхи антисемітизму, скоєні християнами. Один близький покійному папі філософ сказав: «Бог, якому молився Іван Павло II, — єдиний Бог, у якого віримо ми (католики) і вони (євреї)!». (Portal.wiara/pl)