Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

ЦЕРКВИ СВIТУ

27 травня, 2004 - 00:00

Інтернет і екстремізм

Британська компанія «SurfControl», яка займається моніторингом світової мережі Iнтернету, нещодавно проаналізувала комп’ютерні сторінки 15-ти країн (включно з Великою Британією), доступні фактично кожному британцю. З’ясувалося, що останнім часом кількість екстремістських «сайтів ненависті» стрімко зростає. Тільки за чотири місяці поточного року вона збільшилася на 26%, що майже дорівнює приросту за весь 2003 рік. За останні 4 роки загальна кількість таких сайтів збільшилася на 300% — у 2000 році було зафіксовано 2756 екстремістських сайтів, а в квітні 2004 — майже 11 тисяч. До того ж, швидко зникає різниця між тими сторінками, які пропагують ненависть, і тими, що відверто закликають до насилля. Особливо помітне накопичення релігійної ненависті у мережі американських комп’ютерів. Стів Редхем, шеф «SurfControl», вважає, що «тому є дві причини. Одна — це постійне розширення мережі Iнтернету, а друга — вплив ЗМІ, особливо новин з Іраку. І сьогодні Iнтернет уже перетворився на глобальний форум екстремістів світу». Нові сайти пропагують антиамериканські та антиісламські настрої, розповідають про іудейські «світові змови», постійно демонструють зображення скалічених людей, подають усе нові версії терористичних атак 11 вересня. Помітний скачок нових сайтів подібного типу спровокував фільм Мела Гібсона «Страсті Христа» — фільм став ще однією платформою ненависті до нехристиян.

Є й інші «сюжети» екстремістських сайтів. Так, нещодавно був видалений із мережі сайт британської Ліги захисту тварин; це трапилося після того, як там з’явилися прізвища, адреси та номери телефонів більш як 100 відомих людей країни, які захищають право на полювання. Американські екстремісти розміщують в Iнтернеті адреси і телефонні номери лікарів, які практикують аборти. Що є ні чим іншим, як відвертою провокацією, закликом до насильства.

Британський «Фонд моніторінгу Iнтернету» вважає, що «Уряд має вжити заходів і діяти більш ефективно у цій царині. Маємо також надію на досягнення міжнародного консенсусу щодо карних санкцій проти сайтів, які резидують в інших країнах, зокрема в США, але доступні користувачам Великої Британії. Кожна країна повинна мати право закривати расистські сайти, незалежно від того, звідки вони приходять, а також притягувати провайдерів до суду за «публікацію» матеріалів, які пропагують ненависть і насильство проти частини її громадян. Незалежно від того, йдеться про расову чи релігійну дискримінацію».

Примирення церков-сестер

Газета «День» інформувала читача про загострення стосунків між двома братськими грекомовними церквами — Елладською церквою Греції та Вселенським патріархатом. Згідно з останніми повідомленнями, архієпископ Афінський і всея Еллади Христодул прийняв рішення зробити кроки «доброї волі» назустріч Константинопольському патріарху. Як відомо, ця церковна криза продовжується вже дев’ять місяців і навіть привела до припинення євхаристичного спілкування між двома предстоятелями церков. За даними Македонського агентства новин, архієпископ Христодул має намір зібрати наприкінці майбутнього тижня надзвичайне засідання єпископату, на якому буде винесена пропозиція про «возз’єднання в ім’я Церкви та Вселенського православ’я». Христодул збирається також публічно висловити свою повагу до законів, прийнятих після отримання Грецією незалежності у ХIХ ст, які регулюють церковні відносини між Афінами і Константинополем. Очікується, що ця заява приведе до скасування Константинопольською архієпископією рішення про припинення спілкування з архієпископом Христодулом, а також до визнання обраних греками митрополитів Нових територій (північна Греція). Символом примирення стане спільна літургія глав двох церков у присутності Міністра Греції у справах релігій, яка відбудеться наприкінці червня.

Нова книжка Папи Римського

«Associated Press Writer» оприлюднив матеріал Моніки Щісловської (Варшава), яка розповідає про нову книжку Кароля Войтили, присвячену його першим рокам архіпастирського служіння. Книга охоплює події майже 20 років життя понтифіка, включно з обранням його Папою 1978 року.

Папа розповідає, як 1958 року, у той час, коли він, тоді ще священик, разом із друзями здiйснював туристичну мандрівку — сплавлявся човном гірськими річками, його викликав до Варшави Примас Католицької церкви Польщі кардинал Стефан Вишинський. Войтила з неабиякими пригодами, зокрема на вантажівці із лантухами муки добрався до Варшави і там дiзнався, що його збираються висвятити на єпископа. «Але ж мені тільки 38 років!» — сказав вражений Войтила, на що кардинал Вишинський відповів: «Це слабкість, від якої всі ми дуже швидко виліковуємося! Не треба противитися волі Святішого отця (Папи)». Після цього Кароль Войтила, за дозволом свого єпископа, повернувся до товаришів-туристів і продовжив сплав на човні.

У новій книзi понтифік описує репресивні заходи комуністів, спрямовані проти церкви Польщі, постійні сутички Войтили з владою, зокрема з приводу зведення у Новій Гуті католицького храму, а також таємні зустрічі з польською інтелігенцією та вченими, які він організовував.

Після того, як Кароль Войтила став Римським Папою Іваном Павлом II, він звершив свою першу закордонну подорож — до Мексики (1979), яка, за його словами, стала перепусткою до Польщі. «Я міркував так: комуністи Польщі не зможуть мені відмовити після того, як Папу прийняли у країні з такою жорсткою світською конституцією (непримиримою до релігії)». І дійсно — того самого року Римський Папа зробив свій перший візит до Польщі.

Цікавими у книзі є також моменти самокритики автора — він підозрює, що під час служіння у Кракові не завжди був достатньо строгим пастирем: «Можливо, я не завжди намагався і бажав «правити» в ті роки. Такий маю характер».

Весь гонорар від нової книжки Папи Івана Павла II буде використано на благодійницькі заходи.

Французи оцінюють іслам

Як повідомили ЗМІ Франції, 47% учасників опитування суспільної думки у цій країнi впевнені, що iслам є несумісним із республіканськими цінностями Франції. У той же час, біля третини французів вважають, що мусульманська релігія і республіканські цінності, до числа яких вони відносять, зокрема, світськість і рівність стартових можливостей, цілком здатні уживатися в одній країні.

33% учасників опитування мають негативне уявлення про іслам, 25% респондентів оцінили iслам позитивно, 32% ставляться до мусульманської релігії нейтрально, 10% не захотіли висловлювати своєї думки. Разом з тим, 77% опитаних французів визнали, що «недостатньо добре» знайомі з iсламом, і лише 22% респондентів вважають, що інформовані достатньо.

Американці використовують «павутиння» у релігійних цілях

Майже дві третини американських користувачів мережі Інтернет використовують її в релігійних і духовних цілях. Такі результати недавнього соціологічного дослідження університету штату Колорадо. За даними дослідження, 82 млн. жителів США (усього в країні 128 млн. користувачів Iнтернету) шукають або поширюють через всесвітню павутину матеріали релігійного і духовного змісту.

Дослідження показало, що 28 % віруючих користувачів виходить в інтернет, щоб поділитися інформацією про свою власну релігію, 26 % — із метою отримати інформацію про вірування, відмінні від власних. 38 відсотків американських користувачів Iнтернету відправляли або отримували електронні листи релігійного змісту; 32 % — використовували Iнтернет для читання новин релігійного життя; 21 % через всесвітню мережу дізнавалися про традиції релігійних свят; 17 % шукали місце, куди могли б піти на богослужіння чи релігійні заходи у вихідні дні. Більшість релігійних користувачів Iнтернету — білі жінки середнього віку із середнім рівнем доходів.

Клара ГУДЗИК, «День»
Газета: 
Рубрика: