УПЦ в США закликає Патріарха до рішучості
Нещодавно відбулася сесія Ради Митрополії Української православної церкви в США. Там, зокрема, йшлося про необхідність підтримки Патріархом Варфоломеєм I українського Православ’я і про співпрацю американських православних з УАПЦ. У посланні до Вселенського патріарха Варфоломея I висловлюється побажання, щоб «було зроблено рішучі кроки для встановлення Помісної Церкви в незалежній державі — Україні. А також — заради «надання цій церкві належного місця в рамках світового Православ’я... Ми переконані, — говориться далі, — що світ сприймає гаяння часу як брак наполегливості у вирішенні ненормальної проблеми церковного розколу в Україні, а також як брак турботи про добробут понад 35 мільйонів українських православних душ».
Православне братство незадоволене митрополитом
Предстоятель УПЦ Московської патріархії митрополит Володимир (Сабодан) прийняв у своїй резиденції в Києво-Печерській лаврі амбасадора Сполучених Штатів Америки в Україні Вільяма Тейлора (на його прохання). У ході бесіди було порушено тему розколу в Українській православній церкві. Митрополит Володимир підкреслив, що держава не повинна втручатися в церковні справи — влада може лише підтримувати Церкву в її духовній місії. Як повідомляє «Portal-credo.ru», факт цієї зустрічі, яка носила протокольний характер, викликав бурхливе обурення з боку представників московського «Союзу православних громадян». Прес- секретар цієї організації Кирило Фролов звинуватив посла США, який «працює на ЦРУ», в «безпрецедентному тиску» на митрополита Володимира. «Союз православних громадян» наполягає також на тому, що нещодавно створена Архієрейським собором УПЦ (МП) комісія займатиметься лише «прийняттям покаянних грамот» від кліриків Київського патріархату. Тим часом, митрополит Володимир заявив радіо «Свобода», що офіційно цей орган називається «Комісія з відновлення єдності українського православ’я». Відповідаючи на запитання, Предстоятель УПЦ підкреслив також неможливість візиту в Україну Патріарха Алексія II в найближчому майбутньому. (Проте Патріарх, очевидно, і не збирається.)
Церковна доктрина для іншої країни
Кирило Фролов, говорячи про відому «Соціальну концепцію Російської православної церкви», зокрема, сказав: «Особисто я чув від багатьох високопоставлених російських урядовців адміністрації президента Росії, що вони стурбовані одним пунктом «Соціальної концепції». У цьому пункті йдеться про те, що за певних обставин Церква може відмовити світській владі в лояльності. І далі пан Фролов відповідає: «Адже до них, до нинішньої російської влади, цей пункт не має ніякого стосунку. Інша річ, що він має прямий стосунок, наприклад, до влади Ющенка на Україні. І там цей пункт, цю норму «Соціальної концепції» Церкві час вже застосувати». (Уточнимо, що ця «норма» Російської церкви давно вже застосовується в Україні. Але багато які українці все одно не розуміють, навіщо нам незалежна Помісна церква?) (Портал.Credo.ru)
Путін летить до Ватикану
Як повідомляє «Asia News», 13 березня Папа Римський Бенедикт ХVI прийматиме в Ватикані президента Росії Володимира Путіна. Це буде третій візит президента Росії до столиці світового католицизму. Путін відвідає цю столицю не вперше — він двічі зустрічався з Римським Папою Іваном Павлом II, хоча жодного разу не запросив понтифіка до Москви. Фахівці вважають, що при новообраному Римському Папі настало певне «потепління» між Ватиканом і Московською патріархією. Зокрема, з боку Російської церкви майже припинилися звинувачення Ватикану в прозелітизмі. Вітаючи телеграмою кардинала Ратцингера з обранням на папський престол, Володимир Путін висловив бажання продовжити «політичний діалог з Ватиканом», відкидаючи, таким чином, убік усі конфліктні релігійні проблеми.
«Зіткнення цивілізацій»?
Страхи про неминуче зіткнення цивілізацій Сходу і Заходу є, мабуть, перебільшеними і роздуті журналістами. Про це свідчать результати глобального опитування в масштабах земної кулі (ВВС). Виявилося, що значна частина опитаних вважає співіснування і взаємовплив різних культур благом, а первинною причиною протистоянь і суперечок є політика, а не релігії. Опитування проводилося в 27 країнах; 52% опитаних упевнені, що напружені стосунки між мусульманами і людьми західного світу виникають, передусім, у зв’язку з політичною боротьбою за владу і гроші. І часто — розпалюються спеціально для дестабілізації суспільства. Лише 29% опитаних вважають, що напруженість і конфлікти виникають на ґрунті релігійних і культурних відмінностей.
Єдності не досягнуто
Як повідомляла газета «День», єпископат вселенської Англіканської церкви зібрався в Танзанії для вирішення складних сучасних біляцерковних проблем. Проте ті, хто зібрався, так і не змогли примирити консерваторів і лібералів. Спори велися навколо двох питань. Це, по-перше, проблема гомосексуальних шлюбів взагалі і, зокрема, — обрання гомосексуалів на церковні посади Англіканської церкви. Друге «фатальне» питання — дозволяти чи не дозволяти піднесення до чину єпископа жінок. Глава Церкви архієпископ Кентерберійський відмовився від будь-яких поступок і підтримав консерваторів у всіх спірних питаннях. Хоча декілька прелатів — лідерів ліберального крила в Єпископальній Церкві США — заявили, що скоріше погодяться на розкол у Англіканському співтоваристві, аніж на виконання жорстких вимог консерваторів: «беззастережно» відмовитися від висвячення гомосексуалістів і благословення одностатевих пар (це вважається зневаженням свободи і прав людини). («Wachington Post»)
Переклад Корану
Алжирська влада оголосила про завершення проекту з перекладу Священного Корану берберською мовою «тамазигт». Представник Міністерства у справах релігії Абдалла Таміне заявив, що цей крок уряду було спрямовано, насамперед, на розвиток ісламської освіти серед берберської громади країни, що становить майже 20% від 33-мільйонного населення країни. Усього буде видано 6000 примірників Корану мовою тамазигт. Берберську мову було офіційно визнано в Алжирі — після наполегливих і тривалих вимог берберів — лише 2003 року, хоча і досі вона не вважається державною нарівні з арабською. («IslamOnlineCom»)
Діалог іудеїв і католиків
12 лютого кардинала Андре Ван-Труа — главу Католицької церкви Франції, було із почестями прийнято в Тель-Авіві ізраїльським урядом. У Ізраїлі він став активним учасником обговорення палестино-ізраїльського конфлікту — разом із видними ізраїльськими політичними і релігійними діячами: Шломо Амаром, головним сефардським рабином Ізраїлю, і Іцхаком Герцогом, міністром туризму Ізраїлю. Виступаючи перед величезною аудиторією, кардинал Ван-Труа, зокрема, сказав: «В основі безпеки завжди лежить повага до правосуддя. Без правосуддя не може бути миру. Без миру не може бути безпеки. І, незважаючи на те, що релігії не можуть давати політичних рецептів, обов’язок релігій — нагадати людям, що повага права полягає в повазі прав кожного народу, чи то ворог чи друг». Паризького архієпископа підтримав Шломо Амар, що не побоявся перед тисячною аудиторією заявити, що Ізраїлю не можна «втрачати голову в гонитві за безпекою і потрібно зробити «делікатну» зміну балансу сил. Адже іншим також потрібна безпека, їм потрібно жити й існувати».
На зустрічі з французькими й ізраїльськими журналістами Паризький архієпископ закликав католиків Франції встати на бік своїх співвітчизників-євреїв, які «переживають пандемію антисемітизму».
Президент Всесвітнього єврейського конгресу, головний рабин США Ізраель Зінгер також вітав «нормалізацію» діалогу. «Це вже не просто обмін красивими словами. Ми обмінюємося словами істини, в тому числі з проблем етики та безпеки. Католицька церква — наш єдиний зразковий партнер у релігійному світі», — заявив рабин. Проте зустріч викликала обурення в християнських, пропалестинськи налаштованих громадах Ізраїлю. (Le Monde)