Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Цей порив маємо нести й далі»

Кожен третій європеєць, який побував на Євро-2012, виявив бажання приїхати в Україну знову
13 вересня, 2012 - 00:00
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

Україна провела відмінну роботу з організації Євро-2012. Такою є оцінка фанатів, які побували в нас на чемпіонаті Європи з футболу в червні цього року. Дослідження думки європейців із 8 червня по 3 липня проводило Німецьке товариство міжнародного співробітництва (GIZ) за підтримки численних волонтерів приймаючих міст. Гостям України роздали шість тисяч анкет, із яких заповненими повернулися 2 тисячі 400. На думку директора проекту Матіаса Брандта, це — нормальний результат: при проведенні футбольних чемпіонатів в інших країнах траплялося, що було значно менше охочих заповнювати ці вісім сторінок. «Ми сформулювали стільки запитань, щоб не надто випробовувати терпіння респондентів... Переконаний, що результати є надійними. Тепер ми досліджуватимемо соціально-економічні наслідки проведення футбольного чемпіонату і зробимо порівняння», — зауважив Матіас Брандт.

Згідно з отриманими даними, 43% (тобто кожен другий гість України) дав загальній ситуації в приймаючих містах найвищу оцінку — «дуже добре». Інші — 32% — також оцінили позитивно — «добре». Україна теж приємно вразила своїх відвідувачів: дев’ятеро з десяти відповіли, що вони не очікували такої хорошої організації. За даними GIZ, середньостатистичний відвідувач ЧЄ був віком від 30 до 39 років і потратив, побувавши в Україні в середньому 3,5 дня, 300 євро. Понад 80% футбольних фанів приїхали в Україну вперше. Європейці зазначили, що майже не відчули ніякого мовного бар’єру (організатори вважають, що добре попрацювали волонтери). Також 90% респондентів дали оцінку «добре» і «дуже добре» роботі фан-зон і таку ж оцінку — за роботу аеропортів (80%). Трохи гірші оцінки були за роботу таксі: таксистам гості України побажали працювати над якістю.

— Мене найбільше здивувало те, що опитування, які проводили в чотирьох містах, дали майже ідентичні результати. Гадаю, що держава досягла мети, яку ставили перед собою, — переконати європейських гостей, що до нас варто їхати і повертатися, — сказав заступник начальника голови Національного агентства з питань підготовки та проведення в Україні фінальної частини Євро-2012 та реалізації інфраструктурних проектів Валерій Жолдак. — За даними Держкомкордону, за час проведення футбольного чемпіонату в Україну в’їхав 1 мільйон 800 відвідувачів. У порівнянні з минулими періодами це на 20—22% більше. Наші сподівання перевершено: ми очікували на один мільйон гостей. За весь період футбольного свята гості залишили в Україні приблизно один мільйон євро.

На думку організаторів, те, що третина іноземців має намір повернутися в Україну, — хороший результат. При цьому роком наступного візиту 27% опитаних назвали цей рік, 2013-й — 17%, 2014 — 31%, 2015 — 22%. «Наступними роками очікуємо туристичного буму», — переконує Валерій Жолдак.

Серйозно до таких перспектив поставилися в Києві: у КМДА управління, яке керувало підготовкою столиці до Євро, мають на меті перейменувати в управління туризму.

— Щоб не втрачати здобутків і створювати цікаві програми для туристів, ми тепер працюватимемо над новими завданнями з популяризації Києва, — повідомила директор департаменту Євро-2012 КМДА Тетяна Смиш. — А свідченням успішної підготовки до чемпіонату стало те, що в нашій фан-зоні побували два мільйони осіб. Це — дані УЄФА. Також заповнюваність НСК «Олімпійський» у нас була 99-відсоткова. Щодо інвестицій, то протягом червня-липня значно зросли поступлення податків і зборів до міського бюджету: до 40% зросли податки від підприємств, на 90% — податки від підприємницької діяльності, у чотири рази — збори від реєстрації права на торгівлю. Загалом у місцевий бюджет поступлення збільшилися на 20%.

Натомість заступник міського голови Львова Василь Косів вважає, що, оцінюючи результати проведення в Україні Євро-2012, можна говорити не тільки мовою цифр та економічної вигоди.

— Переконаний, що вкрай важливими під час проведення таких заходів є настрій, гостинність, дружелюбність, робота в цій нематеріальній сфері становить не менше 1/3 від усього. Адже від пережитих у місті емоцій залежить те, чи виникає в гостей бажання знову сюди приїхати, чи ні, — говорить Василь Косів. — Ми запізно зрозуміли важливість нематеріального, але все одно організували інформаційну кампанію «Привітне місто»: працювали з усіма людьми, які так чи інакше мали справу з іноземцями, — працівниками комунальних служб, таксистами, водіями транспорту, рестораторами тощо. Говорили про те, що нічого не коштує, але є дуже цінним, — про привітність. Це норма в європейських містах, а в нас, на жаль, із привітністю часто виникають проблеми, над цим треба ще багато працювати. До того ж цей компонент дуже згуртував громаду... Як наслідок, якщо загалом по Україні 68% футбольних фанатів сказали, що не повернуться, а 32% мають намір приїхати сюди знову, то у Львові — навпаки. При цьому під час проведення футбольного свята в деяких закордонних ЗМІ Львів за добу згадували до 500 разів.

Представники влади Львова вважають: усе, що робили, — не так заради проведення Євро-2012, як, можливо, заради 2013-го чи 2014-го років: Львів і далі хоче залишатися туристичною Меккою України, і туризм у найближчій перспективі має стати однією з найважливіших галузей міста й регіону. До речі, за даними мерії, у липні цього року до Львова приїхало ще більше туристів із Європи, як у червні, а в серпні — більше, ніж у липні.

Також дещо здивувалися результатами оцінки європейцями Донецька представники місцевої влади.

— Футбольні фанати високо оцінили туристичну привабливість нашого регіону. Усі знають, що Донбас не є туристичним містом, це — бізнес-центр, тому нам є над чим працювати, — сказав начальник управління з підготовки до Євро-2012 Сергій Рєпін. — Так, під час проведення футбольного чемпіонату в нас виникали деякі питання щодо роботи громадського транспорту, особливо в матчеві дні, але вони не були надто серйозними. Ми знаємо, що це наша проблема.

Можемо, якщо хочемо: результати дослідження справді показали позитивне загальне враження європейців від Львова, Києва, Донецька й Харкова (на жаль, від харківської влади нікого не було на презентації результатів). Варто втримати цю планку і працювати над маркетингом цих наших міст і промоцією туризму в майбутньому.

Оксана МИКОЛЮК, «День»
Газета: 
Рубрика: