Нині багато людей відвідують екзотичні країни під час відпочинку, але це зазвичай оглядові тури з безліччю вражень та екскурсій, коли все триває наче один цікавий, захопливий день. Та є люди, які з певних причин роками працюють в Африці або Азії. У них зовсім інші враження і бачення країни, адже дивляться на неї зсередини, очима її постійних жителів. Їхній дім — тут. Отже, доводиться притиратися, звикати до нових устроїв чужого середовища, потрібно цей простір робити своїм. Їм доводиться щоденно жити за його законами. Михайло КУЛІЙ належить саме до таких людей. Майже дев’ять років свого життя він провів у Північній Африці, п’ять останніх практично безперервно перебуває в Тунісі, Сенегалі, Буркіна-Фасо та Нігері. Про те, як він туди потрапив і як йому там живеться, він розповів «Дню».
«ЩЕ 20 РОКІВ ТОМУ В ТУНІСІ БАГАТО ДІТЕЙ ЖЕБРАКУВАЛО»
— Моя трудова діяльність пов’язана з гідротехнічним будівництвом. І перше моє відрядження в Африку було 1985-го на три роки — за направленням Міністерства водного господарства УРСР на будівництво греблі та водосховища на річці Седжана в Північному Тунісі. 1988 року я знову повернувся до Львова. А потім, вже за незалежності України, у 2003-му, поїхав у відрядження від українсько-французького спільного підприємства «Основа-солсіф» в Республіку Буркіна-Фасо на розробку проекту великого водосховища на річці Мухум. Потім в мене були схожі відрядження в Сенегал і в Республіку Нігер. А з 2007 року ми будуємо водосховище в Тунісі біля містечка Таджілан. Я є радником міністра при міністерстві контролю і супроводжування будівництва в Тунісі.
— Ви мали можливість побачити Туніс 20 років тому і тепер. Яка різниця у враженнях?
— Дуже суттєва. Я навіть порівнюю не тільки Туніс сучасний з тим, яким він був 20 років тому, я порівнюю Україну з Тунісом тоді й тепер. Якщо у 1985 році Туніс належав до країн, що розвиваються, і порівняно з Україною був далеко позаду, то за ці 20 років Україна залишилася позаду, а Туніс пішов уперед.
— У чому полягають ці якісні зміни?
— Середній рівень життя піднявся. Безумовно, там є бідні люди, але порівняно з тим, скільки було жебраків, голодних дітей — це суттєві зміни. У них не було такої кризи в 90-х роках, як в Україні. Нині серед всіх країн Магрібу Туніс є якщо не найбільш процвітаючим, то найбільш близьким до Європи. Відчути зміни можна зовні: по дорогах, по масштабному сільськогосподарському, гідротехнічному будівництву. В університети Тунісу їде вчитися молодь з усієї Африки, в них популярними є будівельні спеціальності, інформатика. 20 років тому в нас працював водій, молодий хлопець, батько якого помер від апендициту, бо в сина не було грошей на операцію. А нині у них частково безкоштовна, якісна медицина. Я не кажу, що там середній рівень зарплати дуже високий, але він високий порівняно з тим, який був 20 років тому, й середній відносно того рівня життя, яке там є. При цьому країна не має якихось великих заводів, значних корисних копалин, лише невеликі запаси нафти, які можна експортувати і так поповнювати бюджет. Те, що вони мають: туризм і ті кредити, які дають їм держави арабського світу, світові банки. Вони використовують їх, на мою думку, максимально корисно. Там нема крадіжок на державному рівні, бо це все засуджується релігією, існує дуже сувора кримінальна відповідальність. Тому віддача від кредитів — максимальна, набагато ефективніша, ніж у нас.
— Розкажіть, будь ласка, про різницю між країнами, в яких ви були...
— Жителі країн різняться між собою навіть зовнішньо. В Тунісі — араби, а в Буркіна-Фасо, Нігері — негроїдної раси. У всіх країнах, де я був, є ще одна державна мова, крім французької. Якщо взяти Буркіна-Фасо, Нігер, Сенегал там кожен район має свою мову, яка відрізняється діалектами, і навіть не всі місцеві жителі можуть зрозуміти одне одного. Одне село інше розуміє, а через село — вже ні. Щодо різниці, то, безумовно, з чотирьох республік найрозвинутіша — Туніс, а найбільш відстала — Нігер. Це склалося історично, політично і навіть кліматично. Буркіна-Фасо, Нігер, Сенегал — це країни, що розташовані на південь від Сахари, у зоні Сакелю, але, наприклад, Буркіна-Фасо межує з Кот-д’Івуаром, а там вже є вплив Атлантичного океану, Бенгальської затоки. Тобто там вже частіше дощі, починається тропічна рослинність. А в Нігері з червня по листопад сезон дощів, лише тоді там природа розквітає, а до того?— посуха. І зимою дуже часто дують сильні вітри з пилом і піском, що проникають навіть в приміщення, а перепади температури вдень і вночі можуть бути до 30 градусів. Що характерно для Сенегалу і Буркіна-Фасо — дуже багато жебраків, навіть у бідній країні Нігер такого набагато менше. В Сенегалі ще одна особливість — це злодії.
— А діти жебракують?
— 20 років тому таке було і в Тунісі. Зима, 10 градусів тепла, безперестанку падає дощ, воно приходить в плащі на голе тіло і в подертих гумових чоботах — просить щось поїсти. А зараз в Тунісі жебраків нема. В Сенегалі, Буркіна-Фасо багато жебраків, але там і багато волонтерів та місіонерських організацій. Але найцікавіше, що всі вони їздять на дорогих джипах. Може, без таких машин їм і не обійтися. Але контраст в очі кидається.
«ІРАК АФРИКАНЦЯМ БЛИЖЧИЙ, НІЖ АМЕРИКА. НЕ МОЖНА ГОВОРИТИ, ЩО ЦЕ — НЕПРАВИЛЬНО»
— Чи дуже помітний контраст між бідним і багатим населенням?
— Дуже. Причому в Буркіна-Фасо і Нігері середній рівень — це і є бідняки. До них належить більша частина населення. До речі, з цих країн найбільш відкрита у релігійному відношенні Буркіна-Фасо. Там дві основні релігії, мусульманська і християнська, співіснують паралельно, борються за прибічників більш-менш толерантно. В той же час, на мій погляд, християнство у цьому процесі більш делікатне, а мусульманство займає активні й наполегливі позиції.
— У чому це виявляється?
— По-перше, арабський світ підтримує мусульман матеріально. Крім того, початкова освіта в них — при мечетях. А християнам допомагають лише місіонери. В кожному місті, в принципі, є церква, багато з них збудовано вже зараз, в сучасному архітектурному стилі. А по маленьких селах церква — звичайний сарай, на якому є хрест.
— Яка різниця між жителями-мусульманами і християнами? Поширені шлюби між представниками різних конфесій?
— Різниця в тому, що християнська релігія — більш відкрита, а мусульманська — закрита. Особливо помітно релігійний вплив мусульманства в Нігері. Там чоловік керує всім, діти дуже поважають дорослих. Багато жінок в паранжі, дуже поширені гареми, дівчата виходять заміж у 13—14 років і за наказом. Хоча є такі серед робітників, що на роботі пиво п’ють, а вдома — чемні мусульмани. Це від людини теж залежить. Туніс в цьому відношенні надзвичайно сучасний. У великих містах майже вся молодь одягнута по-європейськи і сама обирає собі пару, як у нас. Хоча, звичайно, є сім’ї, в яких досить суворо дотримуються релігійних традицій. Не до такої міри, як тоді, коли старший брат або батько міг вбити молоду дівчину за розмову з незнайомцем, але хоча б щодо одягу, поведінки. Дуже помітно контраст між тими, хто засмагає в купальниках, і тими, хто з ніг до голови закутаний в найспекотніший день.
— Жителі цих країн різняться ментальністю?
— Бідні люди всюди однакові. Африканці дуже не люблять Америку. В душі вони все-таки мусульмани, я не кажу про невелику частину християн, які там проживають. І підтримують країни арабського світу. Ірак їм ближчий, ніж Америка. І не можна сказати, що це неправильно. Звісно, і до християнства в них ставлення насторожене. При цьому вони дуже доброзичливі й гостинні люди. Я бував в сім’ях, звичайно, вже зараз, бо за Радянського Союзу не дозволяли. Я був тоді з дружиною і п’ятирічною донькою. Коли нас запросили в гості — ми довго вагались, але все-таки не пішли.
— А взагалі яка там архітектура?
— У Тунісі, колишній французькій колонії, є старі будинки, будуються нові квартали, є індустріальні, фінансові зони. В Нігері, Буркіна-Фасо ситуація зовсім інша, всього по два великі міста. Рідко трапляється, що якась західна фірма будує готель. А в основному — одноповерхове, двоповерхове будівництво, приватне. Із саморобної цегли, що сушиться на сонці. Туніс у порівнянні з бідними країнами Центральної Африки — це як Швейцарія. До речі, чим мені Туніс нагадав Україну, так це забудовами, багатими приватними будинками на схилах Карфагену. 20 років тому ще такого не було.
«АФРИКАНСЬКА ЇЖА ЗАНАДТО ГОСТРА ДЛЯ ЄВРОПЕЙЦІВ»
— Які там ціни порівняно з українськими, європейськими?
— У Сенегалі — порівняно дешево. А в бідних країнах, особливо в Нігері, практично все в три-чотири рази дорожче, ніж в Україні. Все, що продається, в основному — імпортне, багато коштів іде на оплату транспортних перевезень, тому такі ціни. Люди мало що купують, намагаються виростити своїми руками, хоча під час посухи нічого не росте. Це замкнуте коло. Буркіна-Фасо — це ніби країна, що має всі можливості. Але вони навіть банани імпортують, а свої банани в них несмачні. Дивна річ, чи не так, адже для багатьох людей Африка асоціюється передовсім з бананами...
— Чим африканці харчуються? Які особливості національної кухні, традиції?
— Жінки в ступках товчуть кукурудзу й виходить мука, яку вони варять на воді. Щось на зразок звичайної кукурудзяної каші. Більшість годуються тільки з того, що вирощують, м’ясо їдять тільки на День барана — традиційне свято в серпні, коли діти обв’язують барана кольоровими стрічками, прикрашають, ну а потім його дорослі ріжуть і готують. Щодо традицій, то дійсно важливе свято — весілля, воно в них дуже пишне і багате, часом триває 10 днів, а особливо дороге вбрання нареченої. В Тунісі національна страва — кус-кус: крупа, що вариться на пару, зі шматочками баранини, надзвичайно гостра. Взагалі вони додають соуси з паприки до всіх страв. До національних страв належить й желе та м’ятний чай з кедровими горішками, солодощі на основі меду. В Нігері з харчуванням було дуже важко. В столиці є європейські магазини, а в маленьких містах європейцю буквально нема що їсти. Я раз на місяць закуповував продукти і їв весь час одне і те ж — рис чи макарони. Найгірше, що Нігер ніби й Африка, але там і фруктів нема — клімат не сприяє.
А ВСЕ-ТАКИ ВІН ІСНУЄ...
— Наскільки я знаю, економісти, які досліджують проблеми Центральної Африки, вважають, що виходу Африки з економічної кризи не існує. На ваш погляд, це так?
— Вихід, мабуть, існує. Але самі вони своїх проблем вирішити не спроможні. Якщо їм допомагатиме Європа або, що дуже ймовірно, заможні мусульманські країни, вони трохи піднімуть свій рівень. Але для життя?— хоча б була вода. Газ у балонах є навіть у малих містах (вплив розвинутих країн). Люди ніби й бідні, але користуються сучасними речами. Там теж все можна купити — були б гроші. Зате єдністю, гостинністю африканське населення може поділитися з європейським.
— У чому полягає екзотика Африки для вас?
— Нігер, Буркіна-Фасо — такі бідні країни, часом думаєш: ну що ти тут робиш?! І все-таки є якась така сувора краса, що жаль покидати. Я про Туніс не кажу: це для мене Європа, там і будівництво йде більше, і високооплачуване. Але Буркіна-Фасо — особлива країна. Одного разу довелося їхати автобусом о пів на шосту ранку. Раптом ми зупинилися. Дивлюсь: багато автобусів теж зупинилися, пасажири повиходили і почали... молитися. Помолилися, сіли і поїхали. Для мене це було так дивно — є ж маршрут, є час, але в цьому вони такі спільні, такі єдині, одностайні. Нам, українцям, цього дуже бракує...