Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Чоловіки та жінки: своя справа. Чи є різниця?

2 липня, 2002 - 00:00

Тетяна АБРАМОВА, директор будинку моди «Ріто», Київ:

— Те, що я жінка, мені тільки допомагало в розвитку бізнесу, а в особистому житті — заважало. У жінки, яка починає займатися бізнесом, з’являються чоловічі риси вдачі. Вона стає жорсткішою, прагматичнішою, менш компромісною. І це не подобається чоловікам. Важко бути лагідною і на все згідною, коли у тебе вже виробилися командирські риси вдачі.

Тетяна КОНДРАТЮК, голова Всеукраїнського об’єднання «Дія», директор фірми «Відіван»:

— Жінка в бізнесі поводиться більш гуманно, оскільки у неї різновекторне мислення. Вона думає про все відразу, а ставлення до власного бізнесу у неї як до власної дитини. Що роблять чоловік і жінка, прийшовши з роботи додому? Він — дивиться телевізор, вона — йде на кухню. Жінка перебуває у стані постійної активності, постійної турботи та відповідальності, я б навіть сказала — підвищеної відповідальності, яку сьогодні рідко можна зустріти у чоловіків. Головна проблема у жінок, які займаються бізнесом, — їхня велика зайнятість. Якщо я добре умію вести бізнес, то просто не маю права витрачати багато часу на ведення домашніх справ, тому що за цей час я зароблю стільки, що зможу купити послуги, які не встигла надати вдома. І цього не потрібно соромитися.

Тетяна СТАСЮК, колишній директор підприємства з переробки ковбасних виробів, Ужгород:

— Моя фірма чотири роки співробітничала з іноземним інвестором. На жаль, мені здається, що вони бачать у нас дешеву робочу силу і не поважають, хоч ми і працюємо з повною віддачею. З цього бізнесу я пішла, і згодом хочу відкрити нову справу, в якій сфері — значення немає, оскільки «азами» бізнес-грамоти я вже володію. Жінці в Україні нелегко вести свою справу, тому що їй для цього потрібно проникнути у світ чоловіків. А для цього вона повинна у багато разів перевершувати їх у професійному плані. Однак коли це визнання відбудеться, то вже різниці між чоловічим і жіночим бізнесом не буде ніякої. У нас не сприймають жінку як ділового партнера, прийнято вважати, що головне її призначення — діти та сім’я, а потім уже, якщо залишаться час і сили, можна зайнятися роботою і політикою. Жінкам ще і тому важче, що вони свій бізнес починають із нуля. Працюють вони в основному в малому і середньому бізнесі — в сфері обслуговування. У чоловіків же більший доступ до грошових ресурсів, вони зараз часто очолюють ті підприємства, які раніше були державними, а зараз приватизовані.

Ірина САВЧЕНКО, хазяйка міні-пекарні, голова асоціації «Жінки в бізнесі», Макарівський район Київської області:

— Традиційно склалося, що бізнесом повинні займатися чоловіки і що бізнес — не жіноча справа. Жіночий бізнес в Україні робить перші кроки, ще замало досвіду, однак ми вже задумуємося над розвитком бізнес-середовища через громадські організації. Крім бізнесу, жінці ще потрібно опановувати ази успішної комунікації, навчитися делегувати повноваження не тільки на роботі, а й удома.

Хатидже МУСТАФАЄВА, голова громадської організації «Жінки за інтеграцію», Ялта:

— Заняття жінок бізнесом можна пояснити їхнім прагненням до економічної незалежності. Я хочу побудувати міні-готель і зайнятися розвитком етнотуризму, який буде пов’язаний з вивченням культури татарського народу. Вже зробила перші кроки — підготувала матеріал для екскурсій, навчилася складати бізнес-плани, вивчаю організацію сервісних програм. Щодо жінок, які займаються бізнесом, то, мені здається, вони більш працездатні та більш упевнені в собі.

Ганна БОРДУНОВА, керівник підприємства з оптової торгівлі продуктами харчування, Ялта:

— Моєму сину 16 років, він мене практично не бачить. Я не мама — я працівниця. Чоловік не дуже згодний із моїм вибором, у нас через це виникає багато проблем. Щоб їх було менше, жінці потрібно залучати до своєї роботи всю сім’ю. Це поліпшує взаєморозуміння.

Тетяна ПУСТИЛЬНИК, заступник директора інституту менеджменту при Академії державного управління при Президентові України:

— У бізнесу немає ні статі, ні національності, є просто ставлення до бізнесу — чоловіче і жіноче. Не секрет, що у жінок і чоловіків абсолютно різний стиль мислення. Є такі сфери діяльності, в яких жінка може набагато краще досягати успіху, ніж чоловік, просто далеко не весь ще жіночий потенціал задіяно в суспільстві, в багатьох країнах, зокрема в Німеччині, в боротьбі за розумні голови починають цей потенціал використовувати. Чоловік вирішує завдання крок за кроком, а жінка охоплює все відразу, інтуїція допомагає вирішувати їй глобальні питання, що стосуються тих сфер, де однієї інформації недостатньо. Російські вчені, проводячи дослідження, дійшли висновку, що кар’єру в бізнесі роблять саме ті жінки, які щасливі в сімейному житті. Домагаються успіху ті фірми та компанії, де чоловіки і жінки не борються за місце під сонцем, а зберігають партнерські стосунки. Будь-яка система, запевняють дослідники, стійка в тому випадку, коли чоловіки та жінки знаходяться у співвідношенні 30% до 70%, незалежно від того, кого більше. Чисто чоловічі чи чисто жіночі фірми не мають шансів на успіх.

Підготувала Людмила РЯБОКОНЬ, «День»
Газета: 
Рубрика: