Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Чонгар. Перші результати блокади

Учасник акції: «Поки ми тут, паром через Керченську протоку возить не військову техніку, а продукти»
7 грудня, 2015 - 18:30

Майже три місяці минуло з початку акції з продовольчої блокади Криму, яку розпочали кримськотатарські активісти, представники «Правого сектора», «Айдару», «Азову» та інші патріотичні рухи. Держава досі кволо реагує на цю громадську ініціативу. Лише днями голова меджлісу Рефат Чубаров заявив про те, що уряд готує постанову про обмеження поставок деяких груп товарів на півострів. Натомість, учасники блокади не збираються залишати свої пости.

ДОСЯГНЕННЯ

Колись дуже жвава кримська траса через Чонгар — пустує. Некурортний сезон, блокада, фактичний кордон з анексованим Росією півостровом... Неподалік колишнього пункту пропуску прикордонників розмістився штаб організаторів блокади. На блокпосту — бетонні блоки, які у шаховому порядку перекривають дорогу. Із таких же блоків вимостили щось схоже на вогневі позиції. Активісти у камуфляжній формі, шоломах, бронежилетах оглядають кожну автівку, що рухається в Крим і у зворотному напрямку. На півострів не пускають потужні генератори, великі запаси продуктів, все, на чому там зараз можна заробити.


ПРИКОРДОННИКИ ПРАЦЮЮТЬ У ШТАТНОМУ РЕЖИМІ. ВЕЛИКИХ ЧЕРГ НАРАЗІ НЕМАЄ

«Ми розуміємо, що наша держава не дуже задоволена цією акцією. Поки Крим окупований, але залишається вільною економічно зоною, є хороша нагода вести нелегальний бізнес із тією стороною, — розповідає речник «Правого сектору» Олексій Бик. — Але ми розглядаємо цю військово-політичну операцію, як перший етап повернення Криму до України. Ми вже досягли деяких результатів. Поки ми тут, паром через Керченську протоку возить не військову техніку, а продукти. Так само, через енергетичну блокаду, російські військові частини на півострові змушені витрачати ресурси на освітлення навколишніх населених пунктів».

РЕАКЦІЯ

Люди, які не зобов’язані, але фактично змушені відкривати багажники своїх авто «блокадникам», реагують на це по-різному. Одні називають це махновщиною, незадоволені з того, що цим займаються невідомі хлопці у формі, а не представники влади. Про свавільство активістів не раз писали й у місцевих ЗМІ. Хтось скаржиться на грубе поводження активістів, незаконне вилучення продуктів, особистих речей. Інші погоджуються з такими заходами безпеки, готові терпіти незручності.


НА НОВОМУ МІСЦІ КПВВ «ЧОНГАР» ВСТАНОВИЛИ ОКРЕМУ СМУГУ ДЛЯ РУХУ ПІШОХОДІВ, ЩОБ ПЕРЕТИН АДМІНМЕЖІ БУВ ЗРУЧНИМ І БЕЗПЕЧНИМ

Валентина Якіна — із Дніпропетровська. Везе продукти для сина, який лікується в санаторії ім. Пирогова. Показує відповідні документи. Під час огляду в неї виявляють три мішки картоплі по 18 кілограмів, тоді як пропускають не більше 50 кг у машині. Авто з’їжджає на узбіччя для додаткового огляду. «У нас безвихідна ситуація. Мій син — спинальник. Раніше лікувалися у Слов’янську. Тепер цей санаторій закритий, залишається тільки Крим, — пояснює жінка. — Розумію, що хлопці хочуть навести порядок. Мабуть, так і треба. От у мене картопля, а в когось там може бути зброя». Присутність журналістів і камер пришвидшує пропуск пані Валентини. Картоплю не витягали, повірили жінці на слово.


НА «ПІВДЕННОМУ» ПОСТУ БЛОКАДНИКІВ УСІХ, ХТО ВИЇЖДЖАЄ З КРИМУ, ЗУСТРІЧАЮТЬ УКРАЇНСЬКІ І КРИМСЬКОТАТАРСЬКІ ПАТРІОТИЧНІ СИМВОЛИ. «МОЖЕ, КОГОСЬ І ДРАТУЄ НАШ «БАТЬКО БАНДЕРА», АЛЕ ХАЙ ЗНАЮТЬ — ВОНИ В УКРАЇНІ», — ЖАРТУЮТЬ АКТИВІСТИ «ПРАВОГО СЕКТОРУ»

Один із учасників блокади вирізняється професійним екіпіруванням військового і характерним акцентом. Питаємо звідки сам. «Я з Білорусі. Набридло давати поради в Інтернеті. Вирішив підтримати українських патріотів ділом, — каже чоловік із позивним «Сябр». — На Донбасі не був, але готовий, якщо треба будуть добровольці. Ми хочемо, щоб в Криму не наживалися перекупщики і контрабандисти. Наприклад, нащо родині, яка живе у звичайному будинку, два генератори по п’ять кіловат? Зрозуміло, що так хочуть заробити. Ми стоїмо за ідею. Часто пропонують гроші, щоб проїхати просто так. Але тоді ми перевіряємо ще пильніше».

ЗОНА НЕКОМФОРТУ

За кілька кілометрів від «блокадників» розташувався КПВВ «Чонгар». Наприкінці листопада прикордонники і митники перенесли свій пост ближче до адмінмежі. Кажуть, так вирішили, щоб зробити перетин кордону комфортнішим для громадян, зокрема зменшити відстань, яку доводилося долати пішки «нейтральною» зоною між українськими і російськими силовиками. Великих черг на КПВВ наразі немає.


УЧАСНИКИ БЛОКАДИ КРИМУ ОГЛЯДАЮТЬ КОЖНУ АВТІВКУ. ОДНАК БІЛЬШІСТЬ ЛЮДЕЙ НЕ ЗАТРИМУЮТЬ, ПРОЦЕДУРА ТРИВАЄ КІЛЬКА ХВИЛИН

«На новому місці збільшили кількість смуг для руху транспорту в обох напрямках і виділили критий перехід для пішоходів, — розповідає помічник начальника з питань взаємодії зі ЗМІ Південного регіонального управління Держприкордонслужби Максим Сорока. — Щодня цей КПВВ перетинає майже три тисячі громадян. Загалом ситуація тут спокійна. Але ми посилюємо заходи безпеки, збільшуємо наряди на пунктах пропуску та на морській ділянці адмінмежі. Громадська блокада нам не заважає. Ми співпрацюємо з активістами, обмінюємось інформацією».

Давно говорять і про сервісну зону на пунктах пропуску. Утім, людям досі не обладнали не лише місця відпочинку, а й нормальні туалети. Хоча обіцянками про комфорт обласна і районна влада годує журналістів ще з літа. Навіть комісія з міністерства інфраструктури приїздила в серпні.

Тоді звели критий термінал, в якому можна випити кави, сховатися від несильного морозу і... все. Понад те, термінал побудував приватний підприємець із домовленістю вести тут власний бізнес. Держава про справжній комфорт не подбала. Принаймні, на момент нашого візиту.

Іван АНТИПЕНКО, «День». Херсон, фото автора
Газета: 
Рубрика: