Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

До реалізації проекту Керченського мосту підключилася Росія

11 вересня, 2007 - 00:00

Міністерство економічного розвитку й торгівлі Російської Федерації схвалює ідею будівництва мосту через Керченську протоку і сприятиме її реалізації, — до такого висновку прийшов голова цього російського відомства Герман Греф після зустрічі в Москві з керівниками Криму. Голова Верховної Ради АРК Анатолій Гриценко й голова Ради міністрів АРК Віктор Плакида відвідали з робочим візитом Москву за дорученням прем’єр-міністра України Віктора Януковича. Вони взяли участь у нараді, яку проводив міністр економічного розвитку й торгівлі Російської Федерації Герман Греф, де обговорювалося питання будівництва переходу через Керченську протоку і всі проблеми, пов’язані з цією ідеєю. Із російського боку в обговоренні проблеми брали участь: міністр транспорту Ігор Левітін, заступник губернатора Краснодарського краю Олександр Іванов, керівники низки департаментів.

Учасники наради в Москві домовилися про те, що детально ідеї та проекти, які пропонуються, і технології будуть розглянуті 20 вересня на щорічному економічному форумі в Сочі. Як стверджує Анатолій Гриценко, якщо почати будувати міст з українського й російського боків одночасно, то закінчити роботи можна буде не за два роки, а за рік і два чи чотири місяці. Він повідомив, що в ході обговорення в Москві, фахівці обох країн погодилися з тим, що з чотирьох варіантів переходу через протоку («День» писав про це в № 136 за 15 серпня 2007 року) найоптимальнішим є Єникальський, який розташований практично на тому ж місці, де зараз діє поромна переправа.

Анатолій Гриценко повідомив, що керівники Криму віддали міністру економічного розвитку й торгівлі Росії кримський варіант проекту міжурядової угоди між Росією та Україною про будівництво моста. Кримською стороною було також запропоновано підписати меморандум між Російською Федерацією та Україною про початок будівництва переходу. Це, за словами Анатолія Гриценка, дасть можливість почати комплексне проектування із залученням фахівців наших країн. Він підкреслив, що до цього, скільки не говорилося про будівництво моста, ні разу не було прийнято ніякого рішення на міждержавному рівні, не було навіть коментарів вищих посадових осіб України та Росії щодо цього проекту.

Голова кримського парламенту підкреслив високу зацікавленість російської сторони в здійсненні такого транспортного переходу. Його будівництво особливо актуальне в зв’язку з проведенням в 2014 році зимових Олімпійських ігор у Сочі, а також із проведенням у 2012-му чемпіонату Європи з футболу в Україні. Глядачі й спортсмени могли б істотно скоротити шлях, а між Європою і Південною Азією, якраз трасою історичного Великого Шовкового шляху могли б з’явитися нові транспортні магістралі.

За словами голови кримського уряду Віктора Плакиди, ще рано казати про якийсь конкретний проект мосту. Для цього урядам обох країн потрібно ще узгодити будівельні норми, які в нас із Росією тепер значно відрізняються, оголосити тендер, провести геологічні дослідження й тільки потім серед кількох буде прийнято один проект, який і може бути реалізовано. Однак на стадії передпроектної підготовки в Москві, зокрема, розглядалася як перспективна для застосування на цьому будівництві технологія будівництва морських естакад, вживана компанією «Спецфундаментстрой» (м. Геленджик). Під час обговорення проекту в Москві було названо також загальний кошторис будівельно-монтажних робіт на будівництві мосту за цією технологією — $480 млн. Для такого проекту, реалізація якого розрахована на два роки, вважає Анатолій Гриценко, $480 млн — невелика сума. Російська Федерація, за його словами, готова виділити її в повному об’ємі. «Але ми б хотіли, щоб у цьому участь брали й українські інвестори або український бюджет», — зазначив він. На думку голови кримського парламенту, і для України виділення $125 млн у рік на реалізацію такого «довгограючого» проекту — також сума невелика. У скільки обійдуться припортові споруди, реконструкція під’їзних шляхів, будівництво необхідної інфраструктури поки що не відомо, але, за словами Анатолія Гриценка, їхня вартість визначатиметься пізніше.

Анатолій Гриценко спростував твердження політичних опонентів про те, що тема будівництва переходу через Керченську протоку підіймається зараз у зв’язку з виборчою кампанією. Він нагадав, що завдання почати таке будівництво було поставлене кримським парламентом ще минулого року. Щодо цього відбулася низка нарад і навіть була проведена презентація проекту у Верховній Раді АРК у той час, коли про виборчу кампанію ще не йшлося. «Ми не хочемо закопувати чергові капсули в керченську землю, а хочемо, щоб був реалізований реальний проект переходу через Керченську протоку», — заявив Анатолій Гриценко. За його словами, все, що було потрібно зробити для цього кримською стороною, вже зроблено: проект рішення переданий і в уряди наших країн, і в МЗС України, а також президентам Росії та України. Тепер залишається чекати, щоб на дипломатичному рівні було вирішене питання про підписання міжурядової угоди або хоч меморандуму.

Микита КАСЬЯНЕНКО, Сімферополь
Газета: 
Рубрика: