У Департаменті ДАІ МВС України з 1 квітня пропонують запровадити експеримент на дорогах Києва. На двадцяти вулицях планують збільшити дозволену швидкість руху з 60 до 80 км/год. Фактично це означає, що київськими вулицями можна буде їхати зі швидкістю 100 км/год., бо, як пояснюють водії, найчастіше при перевищенні швидкості до двадцяти кілометрів інспектори ДАІ виносять усне попередження, а понад двадцять — уже штраф.
Такі зміни в ДАІ пояснюють так: «Як свідчить досвід попередніх років, збільшення дозволеної швидкості руху можливо впровадити на магістральних вулицях загальноміського значення та ділянках автомобільних доріг у межах міської смуги Києва». Під експеримент підпадають Столичне шосе, Набережне шосе, проспект Перемоги, Московський проспект, вулиці Богатирська, Олени Теліги... Триватиме ця ініціатива до 1 листопада.
Свої думки та пропозиції з цього приводу можна надіслати листом на адресу ДАІ. Також киян запрошують проголосувати на сайті Департаменту й відповісти на запитання: «Чи підтримуєте ви пропозицію про збільшення швидкості руху на деяких ділянках доріг у столиці?» На момент підготовки матеріалу про свою підтримку заявило понад 16 тисяч респондентів, проти — близько 12 тисяч. Один із відвідувачів сайта пише: «Категорично проти, у нас культура водіння майже відсутня, а в результаті на вашій совісті буде ще більше смертей і каліцтв». Інший користувач пропонує в такому випадку встановити відбійники та паркани, «щоб запобігти перебіганню пішоходів».
Зважаючи на те, що в Києві справді велика кількість водіїв їздять за своїми правилами, часто створюючи небезпечні ситуації на дорогах, таке рішення має бути продумане та обговорене з громадськістю. Тим паче, що неурядові організації, які займаються безпекою дорожнього руху, вже дали свою оцінку таким імовірним новаціям ДАІ. На їхню думку, це лише збільшить кількість ДТП на дорогах і призведе до збільшення числа постраждалих.
«Є дослідження ВООЗ та інших міжнародних організацій, котрі доводять, що підвищення швидкості на 5 км/год призводить до збільшення аварій на 10%, відповідно у цих аваріях гине на 20% більше людей, — пояснює Ірина Бондаренко, експерт коаліції «За безпеку дорожнього руху» (об’єднує громадські організації з Києва, Харкова, Луцька, Львова). — Зараз в Україні найбільша кількість людей гине саме від перевищення безпечної швидкості, а в Києві хочуть її якраз збільшити. Тому це не вирішення проблеми, а її створення, швидкість у місті і так зависока. Це може збільшити кількість смертельних ДТП на 80%. За статистикою, половиною жертв таких ДТП стануть пішоходи та велосипедисти. На міських дорогах, уздовж яких є тротуари і зупинки громадського транспорту та по яких рухаються велосипедисти, швидкість потрібно зменшувати».
Приміром, швидкість на вулицях Європи становить 50 км/год, а в густонаселених районах — 30 км/год. Тому перш ніж проводити такі експерименти, треба зробити аналіз, чи справді це не стане причиною збільшення ДТП. Як каже Ірина Бондаренко, має бути опубліковано техніко-економічне обґрунтування, з якою метою це робиться. Але жодних таких документів немає.
До речі, в переліку тих доріг, де планують збільшити дозволену швидкість руху, лише одна вулиця має велодоріжку. «Ця доріжка на проспекті Бажана, яка має багато перехресть. Якщо тут будуть їхати на швидкості 100 км/год, то уявіть, що може бути з велосипедистом, який потрапить у ДТП, — продовжує Ірина Бондаренко. — На всіх інших вулицях ситуація набагато гірша, бо там немає велодоріжок, але велосипедисти мають право рухатися ними. Тому ця швидкість буде вбивчою. Є дослідження, якщо, наприклад, збити велосипедиста на швидкості 50 км/год, то у людини лишається ще шанс вижити, а якщо на значно вищій швидкості, наслідки будуть летальні».
Якщо вже хочуть таким чином позбутися заторів на дорогах, то ставку слід робити на розвиток громадського транспорту і парковок, кажуть експерти. Приміром, у Берліні, де дозволена швидкість по місту становить 30—50 км/год, при цьому зареєстровано автівок учетверо більше, ніж у Києві, заторів практично немає. Очевидно, що насамперед треба займатися кращою організацією міського простору, а не збільшенням швидкості руху.