Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Духовність і розкутість

Творчість сприяє успіхам у точних науках
21 грудня, 2005 - 00:00

Iснує думка, що займатися музикою потрібно тільки обдарованим дітям — тим, які мають музичний слух, відчуття ритму, хист до музикування. Насправді це не так. Музика потрібна кожній дитині для її успішного розвитку. Доведено, що заняття музикою і навіть просто її прослуховування розвивають пам’ять, увагу, мислення — тобто інтелект. Причому знайомства з музикою дитина потребує чим раніше. Найкраще — ще до народження.

«Духовне виховання починається з родини, — говорить заступник директора з навчальної частини дитячої школи мистецтв №4 Юрій Ломакін. — Дитина, яка займається живописом або музикою, ніколи не зможе зробити боляче живому, що її оточує. Їхній внутрішній світ зазвичай багатший, ніж у інших дітей, котрі не займаються мистецтвом. До того ж, добре розвинута уява допомагає робити успіхи і у точних науках». При цьому абсолютно не обов’язково по закінченню школи йти до музичного училища, а згодом — до консерваторії. 98% випускників школи мистецтв №4 — студенти точних та природничих факультетів. Власний син Ю.Ломакіна по закінченню школи мистецтв вступив до авіаційного інституту. Хоча професійним музикантом не став, із задоволенням ходить у театр, слухає джаз та іншу музику.

На думку ректора Київської академії мистецтв, композитора, педагога Михайла Чембержі, енергетика мистецтва неабияк впливає на маленьку особистість. Якщо дитина занурюється в цю атмосферу, можна одразу ж очікувати зростання в ній шляхетності, інтелігентності. Діти, які займаються мистецтвом, відрізняються від своїх однокласників. Їхній заряд духовності проявляється у бажанні вчитися, працювати, відповідати за свої вчинки. «Ця колосальна духовна енергія допомагає дитині по- іншому сприймати цей світ, любити його, — говорить М.Чембержі. — Краще, щоб батьки займалися цим вихованням змалечку, з пелюшок. І щоб тільки-но відкривши очі, дитина вже перебувала серед картин, музики, поезії. Саме це і є мистецькими засобами педагогічної роботи з дитиною».

Тієї ж думки притримуються і психологи. «Кожна людина має широкий набір задатків, — розповідає кандидат психологічних наук Віталій Панок, — Вони, як правило передаються спадково. Це той потенціал, який закладений в дитині від самого народження. Щоб задатки виросли в таланти, потрібно постійно тренувати їх. Тоді потенційні задатки розвиваються в нахили до певних видів творчої діяльності. Види творчої діяльності послуговують розвитку задатків у здібності. Яка у дитини мотивація — такі здібності вона і проявляє. На розвиток творчого потенціалу впливає середовище в якому виростає дитина, і діяльність її батьків. Їхні цінності, оцінки, світогляд впливають на формування цінностей дитини. І все це відтворюється у її поведінці». На думку В.Панка, регулярне заняття творчістю розвиває у дитини уважність, відповідальність, системність, самодисципліну. А також сприяє формуванню навичок групового спілкування, самовдосконаленню.

Можна розподілити «корисні впливи» і за видами мистецтв. Так заняття музикою розвиває, зрозуміло, слух, музичні смаки, музичні цінності. Малювання — зорову пам’ять, розрізнення кольорів, спостережливість, посидючість, що особливо важливо для дитини, і творчу уяву. Танці сприяють розкутості дитини. Існує навіть методика лікування замкнутості і аутичності музикою, яка так і називається — музикотерапія. Крім того, танці розвивають координацію рухів та інтелект.

Те, що музика впливає на розвиток плоду в утробі матері, вчені довели у 50-х роках минулого століття, хоча про це було відомо і раніше. На початку ХХ сторіччя у всіх країнах світу вже були створені центри музикотерапії. Вони займалися психоемоційним розвитком дитини, зняттям стресів майбутніх мам, підготовкою їх до пологів. У середині минулого століття американські вчені провели «мистецькі» експерименти в дитячих садках. Протягом експерименту діти, які відставали у розвитку від своїх ровесників, завдяки інтенсивності занять мистецтвом, наздогнали їх у читанні та обігнали у математиці. Революційним стало відкриття японських учених наприкінці минулого століття. Вони дослідили, що в утробі матері дитина чує все, що відбувається всередині та в оточуючому світі. «Результати досліджень показали, що плід не тільки чує музику, а й проявляє свої емоції: під спокійну він «сумує», а під веселу « радіє», — розповідає психолог Ірина Жданова.— Музика впливає на всі системи та органи дитини: змінюється частота дихання, тонус м’язів, моторика шлунку та кишківника. Виношуючи дитину та слухаючи гарну музику, майбутня мама має гарний шанс вплинути на її майбутній інтелект, творчі та музичні здібності».

Оксана СИНИЦЬКА
Газета: 
Рубрика: