Сьогодні частіше чуємо про вирубування дерев, ніж про їхнє насадження, про забудову дитячих майданчиків, ніж про створення нових, про зведення висоток поряд з архітектурними пам’ятками, ніж про збереження історичної панорами міста. Складається враження, що скоро столиця зміниться до невпізнаваності, а місць для відпочинку взагалі не лишиться. Підтверджує це і лист, який днями надійшов до редакції від Київського міського крейсерського яхт-клубу. Його учасники зазначають, що поруч з клубом на Дніпровській набережній ТОВ «ІА «Вільна Україна» хоче збудувати найбільший у Європі аквапарк, а також торговельно-офісні приміщення та паркінг. І все це за якихось 30 метрів від води. У тому, що це завдасть непоправної шкоди екосистемі річки, екологи не сумніваються. Але дивує інше — чому Київрада дала дозвіл на будівництво у зоні прибережної смуги, знаючи про можливі екологічні наслідки і знаючи, що це порушує закон України?
— Наше законодавство, зокрема, статті Водного кодексу, забороняє зводити у прибережній зоні будь-які споруди, навіть причали, тому тисячі з них збудовано незаконно, через них забетоновано береги по всій течії Дніпра та інших річок, — зауважила заступник голови Всеукраїнської екологічної ліги Тетяна Тимочко. — Я бачила інформацію, що на схилах Дніпра до 2012 року планується збудувати мистецький центр. Це абсолютно незаконне рішення, яке руйнує архітектуру та панораму міста, а також порушує гідрологічний режим Дніпра. Бо такі будівлі на схилах річки ведуть до сповзання берегів. А наслідки забудови прибережної зони маємо вже по всій Україні — це забруднення водної поверхні, нерегульованість стоку. Недарма ж це забороняється законом, оскільки забудова веде до знищення річкового басейну. Саме тому і встановлено законом залежно від розміру річки 25, 50 чи 100 метрів прибережної смуги як охоронну зону, де будь-яка забудова заборонена.
Однак закони у нашій державі у багатьох випадках просто ігноруються або тлумачаться на свій лад, тим паче, коли мова йде про ласий шматок землі, як-от берег Дніпра. Як розповів «Дню» яхтсмен Олексій Бірюкович, останнім часом територія клубу стала об’єктом зазіхань для багатьох інвесторів. За його словами, навіть договір оренди землі, укладений клубом з Київрадою до 2014 року, виглядає ненадійним захистом від них.
— Уже зараз ми бачимо невтішну картину уздовж Дніпра у житловому масиві Позняки, що поруч з клубом: вирубано сотні дерев, берег річки засипано горами піску, встановлено бетонний паркан протяжністю кілька кілометрів. У нас виникають сумніви, наскільки все це законно, так само як і будівництво на березі Дніпра паркінга, та ще й з електростанцією для його обслуговування, — каже пан Бірюкович. — Так, 9 липня цього року Київрада прийняла постанову, де сказано, що на території землевідводу ТОВ «ІА «Вільна Україна» з метою створення сприятливого режиму на водних об’єктах, попередження їхнього забруднення, засмічення і вичерпання ширина прибережної смуги складає 20 метрів. Але ж стаття 89 Водного кодексу передбачає, що охоронна зона Дніпра повинна бути не менше ніж 100 метрів, тобто її хочуть зменшити у чотири рази, що просто неприпустимо. Також у нас виникає питання, як саме багатоповерховий паркінг, відкрита автостоянка та електростанція убережуть Дніпро від засмічення?
Сумніви щодо доцільності таких новобудов на березі Дніпра виникають і в науковців. Як прокоментував Анатолій Яцик, доктор технічних наук, професор, директор Українського науково-дослідного інституту водогосподарсько-екологічних проблем, подібні проекти слід давати на експертизу науковим та екологічним установам і лише потім приступати до будівництва. За його словами, інститут ознайомлювався з цим проектом. З одного боку, він зроблений на високому технологічному рівні і відповідає концепції використання водних ресурсів, а з другого — у науковців виникли деякі зауваження, які проектанти мусять врахувати, щоб мінімізувати вплив на довкілля.
Одна з рекомендацій фахівців — вжити природоохоронні заходи на ділянці проектування, зокрема, розчистити дно, ліквідувати антропогенні забруднення та впорядкувати прилеглу територію. Також у висновках та пропозиціях інституту сказано, що «авторами проекту не розглянуто питання впливу на повітряне середовище в період експлуатації об’єкту проектування». Тому експерти наполягають на збільшенні зелених насаджень під час упорядкування ділянки забудови.
— Через зміну ландшафтів, намив берегів, замив мілководь на цій ділянці необхідно провести упереджувальні захисні заходи, щоб можна було надійно прогнозувати екологічну ситуацію, — продовжив пан Яцик. — Уже протягом п’яти років ми пропонуємо міській владі розробити інформаційну гідрологічну модель на всі можливі ситуації нещасних випадків. Але, на жаль, позитивної відповіді не отримано, а час наближається до моменту «Ч», і те, що він колись наступить, поза всяким сумнівом.
Та чи прислухаються забудовники до рекомендацій науковців, гарантій ніхто не дає. А наслідки можуть бути досить невтішними: «Зміниться стан водного середовища, буде завдано збитків іхтіофауні, порушиться екологічна рівновага водойми, а різке збільшення каламутності води призведе до загибелі 90—95% зоопланктону», — зазначено у висновках та рекомендаціях інституту. Тому представники яхт-клубу й далі борються за вільний берег Дніпра і нещодавно надіслали відкритий лист до Київської генпрокуратури, Кабінету Міністрів, Міністерства внутрішніх справ, у якому наполягають на розслідуванні справи та громадських слуханнях за участю представників Київради, киян та екологів. Поки що ніхто з державних структур не дав відповіді.