Візит до лікаря зазвичай запам’ятовується довгими чергами та нервуванням. Позбавити пацієнтів черг, а лікарів — рутинного заповнення медичних карток, довідок та інших документів, намагається Міністерство охорони здоров’я, запустивши у тестовому режимі систему eHealth. Кожен з нас може обрати свого сімейного лікаря та укласти з ним договір, а той зобов’язаний вести електронний реєстр пацієнтів. Таким чином, терапевт, офтальмолог чи хірург, до якого ми звернемося, знатиме повну картину нашого здоров’я.
Наразі електронна медицина охоплює лікарів первинної ланки. Приєднуватись до системи eHealth медики можуть добровільно. Такий лояльний режим діятиме до квітня 2018 року. Далі це стане загальнообов’язковою практикою.
З РОЗРАХУНКОМ НА ДЕРЖФІНАНСУВАННЯ
На початку літа до системи eHealth приєдналися вісім медичних інформаційних систем. Презентації для лікарів пройшли у Вінниці, Харкові, Полтаві, Сумах, Краматорську, Миколаєві, Білій Церкві, Кропивницькому та Києві. Тепер лікарі 367 закладів первинної медичної допомоги, внесених до eHealth, можуть реєструватися самі та вносити в систему декларації своїх пацієнтів.
Тестовий проект фінансують та розробляють представники МОЗ спільно з міжнародними експертами. Проте програмне забезпечення, комп’ютери, оплата інтернет-послуг, доступ лікаря до цього ресурсу потребують фінансових вливань від держави. Як писав «День» раніше (у матеріалі «ІТ «реанімує» медицину», №93-94 за 2-3 червня 2017 року), без законів про зміну фінансування системи охорони здоров’я просувати eHealth буде непросто. Наразі відповідні законопроекти №6327 та №6604 чекають на голосування у Верховній Раді.
Тим часом Міністерство охорони здоров’я пояснює, для чого взагалі українцям потрібна е-медицина. «У центрі системи охорони здоров’я має бути пацієнт, — зауважує в. о. міністра охорони здоров’я Уляна СУПРУН. — Система eHealth забезпечить супровід впровадження принципу «гроші ходять за пацієнтом» на первинній ланці, що дозволить ефективніше фінансувати медицину. Ці зміни покликані встановити справедливі стосунки між лікарем і пацієнтом, у котрих перший отримуватиме чесну, достойну оплату за свою працю, а другий — якісні медичні послуги».
Заступник міністра охорони здоров’я Павло Ковтонюк пояснював, що електронна система зробить медицину ефективною і прозорою, дані про пацієнтів будуть зібрані в єдину електронну базу. Тому закликав лікарів уже зараз, на тестовому етапі, зареєструватися в системі та почати оформляти там декларації пацієнтів.
«Є ТРИВОГА ЩОДО ЗАХИСТУ ДАНИХ»
Упродовж цієї осені в системі eHealth зможуть запустити електронний інструмент підтримки програми «Доступні ліки», а пізніше — здійснити інші кроки, потрібні для створення єдиної електронної медичної картки кожного українця. Частина лікарів сприймає такі зміни у своїй роботі доволі позитивно.
«Світ рухається вперед, і треба докладати максимум зусиль, щоб економити час пацієнта та лікаря. Перспектива в цьому однозначно є, — переконаний сімейний лікар Руслан ДОБРОВОЛЬСЬКИЙ. — Зараз пацієнти записуються на прийом різним способом: електронно, в реєстратурі. Є ті, хто приходить тільки запитати щось чи взяти довідку. Тому треба підготувати лікарів та суспільство до цього. Також треба переглянути функціональні обов’язки медперсоналу: у нас рутинну роботу звалюють на лікаря, але, наприклад, заповнення електронних форм — це не його робота і навіть не медсестри. Є певна тривога щодо захисту персональних даних. Будь-який комп’ютер повинен мати потужний захист від чужого вторгнення. А комп’ютери, якими ми часто користуємося на місці, не витримують жодної критики».
Як додає Руслан Добровольський, за програмою сімейної медицини закуплені комп’ютери та ноутбуки, але єдиної програми захисту даних для лікарів поки немає. «Ми самі собі встановили якісь антивірусні програми, але якщо вкрадуть інформацію, то хто за це відповідатиме? Тобто зараз це все ще сире, — розмірковує сімейний лікар. — Якщо МОЗ пропонує таку ідею, треба, щоб вона була зрозумілою для пацієнтів і лікарів. Адже коли немає розуміння, як та для чого щось робиться, все йтиме криво та неправильно. Тому насамперед треба підготувати ґрунт, провести генеральну репетицію, як перед виставою. МОЗ навіть не знає рівня комп’ютерної освіченості наших пацієнтів».
З КОМП’ЮТЕРОМ — НА «ТИ»
На необхідності пояснювальної кампанії акцентують автори та розробники сервісного проекту «Поліклініка без черг». Він працює у кількох медичних установах Києва як прототип eHealth. Зараз чверть пацієнтів цих закладів реєструються на прийом до лікарів саме через елекронний сервіс. Як наголосив керівник проекту «Поліклініка без черг» Артур ВЕРБА, їхній досвід показав: для успішної роботи eHealth по всій країні необхідні роз’яснення від МОЗ, що це таке та куди ми рухаємось.
Інша проблема, яку виявили експерти «Поліклініки без черг», співзвучна з зауваженнями сімейного лікаря Руслана Добровольського. Це — брак у частини медиків комп’ютерної грамотності. «Найважливіше — потреба підготувати працівників, на це у нас витрачається найбільше зусиль, — констатує Артур Верба. — Якщо комп’ютерне місце ще можна облаштувати, то договори з пацієнтами треба постійно заповнювати, і чим далі — тим більшою буде потреба у комп’ютеризації медичних закладів. Знайти комп’ютер зараз не проблема. У деяких медзакладах вони є, лежать на складах — свого часу перепали їм після виборів. Інколи комп’ютери закуповують через спецфонди чи бюджетним коштом, тобто є різні способи, і проблеми, як дістати комп’ютер, не існує. А от комп’ютерна грамотність накульгує. Особливо, якщо це стосується мотивації людей. Тому МОЗ має організувати курси комп’ютерної грамотності для лікарів».
Нещодавно біля кабінетів лікарів нашої районної дитячої поліклініки з’явилися плакати про eHealth. Це переконує, що попри величезний обсяг роботи, електронна медицина стане реальністю.