Так, як би ми намагалися не помітити, «воно» у наших школах є. У малокомплектних і елітарних, у сільських і альтернативних — інтимну сферу тільки на перший погляд відсунуто на задвірки учбового процесу. Насправді ж вона багато в чому пояснює параметри навчання, та й «просвічує», наскільки інтенсивно розвивається особистість дитини.
Результати досліджень стверджують, що у дошкільному віці дівчата перевершують хлопців у інтелектуальному розвитку, зберігаючи цей пріоритет і в початковій школі. У старших класах особливість зникає: хлопці беруть реванш. Втім, у дівчат залишається вищим рівень вербального (мовного) розвитку, у той час як чоловіча природа дарує переваги просторового мислення. Хлопці з легкістю можуть уявити, як виглядає якась трапеція у розрізі, тому і комп’ютерні ігри їх захоплюють більше.
Однак для психологів було прозрінням те, що 60% опитаних дівчат на запитання: «Чи раді ви, що розвиваєтеся як жінка?» відповіли рішуче «ні», або не висловили жодних позитивних емоцій. Юнаки ж — навпаки: всі метаморфози мужності сприймали як довгоочiкуване перетворення на повноцінну людину. Ті хлопці, у кого був підвищений «фон» неврозів, страхів, фобій, хто відчував невротичну залежність від матері — навіть вони у своїх нових якостях бачили можливість нарешті проявити незалежність. Дівчата сприймають перетворення на жінку як «нову самотність», а юнаки своє змужніння — як шанс об’єднання. Ось на цьому і базується сексуальне експериментування, до якого схильні отроки, починаючи з десяти років. Іноді — аж до витончених фантазій, нерідко — з груповою «змовою».
Втім, страшною є не тільки ця крайність, яка видає стійкий егоцентризм і нездатність до психологічної інтимності. Не менш тривожна і затримка психо-сексуального розвитку дитини, яка завжди сигналізує: відбувається загальне зниження інтелектуального рівня особистості. А його можна помітити й у віці 7—10 років, коли немає ще «гормонального вибуху», але є вже розподіл «ролей» у колективі, у групах, на які ділиться клас.
Так що у вересні ви можете «простежити»: що відбувається з вашою дитиною в класі. Чи немає «виключеності» з відносин дружби і приятельства, наскільки вибрана «роль» у групі однокашників сприяє самоствердженню і як це впливає на зосередженість, уважність власне на заняттях. Обережно (як на мінних полях!) розпитуючи, поставте собі надзавдання: зрозуміти, як формується у дитини образ себе-носія тієї чи іншої сексуальної орієнтації.
Здається, навіщо так далеко забігати? Але річ якраз у тім, що у сучасних школярів (принаймні, у розвинутих країнах) саме зараз відбувається адаптація образу андрогіна, в якому переважають особливості однієї статі. Що в недалекому майбутньому призведе до абсолютно іншого типу сім’ї: не патріархальної, з орієнтацією на жорстку ролеву диференціацію, а егалітарної, де культивується взаємозамінність і взаємодопомога. Така сім’я, яка можлива тільки як результат досить високого рівня культури стосунків і розуміння проблем протилежної статі — здатна виживати в нових умовах.
І вікопомне роздільне навчання у дореволюційний і повоєнний час відпрацювало свої ресурси в боротьбі за чистоту моралі ще й тому, що «дитинство» стало складніше розумітися, що сім’я з «трудового осередку суспільства» перетворюється на острівець приватного життя. А тому нам доведеться переживати «тривожні дні» вересня разом з нашими дітьми, ривками, які переходять у інші параметри буття і свідомості.
Пишіть, телефонуйте нам: про що ви думаєте, спостерігаючи за дорослішанням ваших школярів. Чекаємо ваших відгуків за телефоном: 414-91-26.